Bak slepen met paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Bak slepen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 22:04

Haay!

Ik wil de bak slepen met mijn baksleep achter mijn paard, echter ben ik een leek op gebied van mentuig.
Overigens, mijn paard is wel gewend om te slepen maar ik heb nu slechts een heel simpel trektuigje (borsttuigje met lange lijnen naar achteren voor aan een sleetje ofzo). Dit tuig is alles behalve geschikt en geeft ongemak tijdens het slepen.

Nu kan ik morgen een volwaardig mentuig ophalen. Borststuk, zadeltje/singelding, broek.
Wat moet ik dan gebruiken als ik wil slepen met de baksleep? Dan hoeft de broek er niet bij toch?

Slepen doen we altijd met 2 man. 1 stuurt paard en ander loopt bij de sleep ter controle of extra hulp.

Kortom, hoe moet ik paardlief optuigen om voldoende comfortabel te kunnen slepen.

Overigens ga ik nog alle filmpjes en tips kijken hoever welke riem etc van welk bot af moet zitten. Ga me er helemaal in verdiepen, maar ik kon nergens vinden welke onderdelen ik moet gebruiken voor puur de bak slepen.

Anomien

Re: Bak slepen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:05

Ooh interessant. Ik ga volgen.
Voor diegenen die het al doen, mag ik dan ook vragen om foto’s?

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:27

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:32

Broek hoeft niet perse daar je er toch niet mee remt. Echter vind ik hem wel handig; als strengophouder :) Maakt het risico om over de strengen te stappen net wat minder groot. Zweng aan je sleep en gaan :)

Afbeelding

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:46

Onze stalhouder doet dit best vaak met zijn freibergers die voor de koets lopen! Als je wil kan ik het morgen eens aan hem vragen ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 23:00

Afbeelding
Dit is onze sleep. Die voorste stang/zweng? Hebben we omgedraaid zodat die inhammen naar achteren wijzen zodat we de strengen kunnen bevestigen en die er niet af schieten.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:04

Toen wij net nieuw zand hadden sleepte ik met onze jonge fries heel regelmatig, om het zand goed te verspreiden maar ook om voor de wagen voor te bereiden. Nu hebben we er tapijt vezel in liggen dus gaat het wat lastiger.

Ik maak gebruik van borsttuig, schoftje, men hoofdstel en teugels. Vergeet ook niet een zweep die lang genoeg is om naast/ achter je sleep te lopen. Als je er voor loopt kan je nog wel eens omver gesleept worden :Y)
En ik gebruik geen strenghouders of broek omdat ik dan enorm lange strengdragers zou moeten hebben. Ik leer ze zo snel mogelijk om de strengen strak te houden als de zweng er aan zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik sleep met band en met zo'n sleep als hierboven :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 23:07

Dankje voor de duidelijke info en fotos! Jij gebruikt dus geen broek want de strengen gaan meer naar beneden naar je sleep natuurlijk dan voor de wagen.
Ik liep overigens nu naast paard met gewoon een halster om en ik begeleidde en mijn partner deed de safety controle en begeleiding achter.

Hoe kort moet de sleep achter het paard?