Computergestuurd, aanpasbaar zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_TH

Computergestuurd, aanpasbaar zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 11:01

Hey,

Voor mijn innovatieve plan op school ben ik bezig met het ontwerp van een aanpasbaar rijzadel, dat doormiddel van druksensoren en een computersysteem aangepast kan worden naar de rug van het paard en naar de ruiter. Zouden jullie mijn enquête in willen vullen, zodat ik kan zien wat jullie er van vinden.

https://www.survio.com/survey/d/O4T1V4B1I4X2J1N7K

Alvast bedankt! *\o/*

PS: als jullie iemand kennen (met veel verstand van de productie van zadels) die mij hierbij zou willen helpen, graag even laten weten ;)
Laatst bijgewerkt door Maartje_TH op 24-05-20 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Re: Computergestuurd, aanpasbaar zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:13

Ik ben heel benieuwd hoe zo'n zadel er in de praktijk uit zou zien.
Ik denk dat je een beetje onderschat hoe ingewikkeld een dergelijk systeem zou worden :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:20

Het lijkt mij niks maar ik ben wel benieuwd wat je ervan gaat maken en of je mijn bezwaren kan wegnemen :)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:28

Als er allerlei elektronica in moet zal het denk ik wel al snel heel zwaar zijn, en groot gezien je de elektronica niet voelbaar wil hebben in zowel paardenrug als ruiterbil.

Kan me niet voorstellen dat dit goed te realiseren is eigenlijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:29

Bowo schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe zo'n zadel er in de praktijk uit zou zien.
Ik denk dat je een beetje onderschat hoe ingewikkeld een dergelijk systeem zou worden :)

Ik voorzie eerder een probleem in levensduur. Zadels gaan gerust 25 jaar mee; technologie niet, nog afgezien van de krachten die op een zadel spelen.

Tipje: als je meer dan een keer per jaar je zadel moet laten aanpassen, zou ik op zoek gaan naar een andere zadelmaker.
Behoudens jonge en oude paarden, veranderen paarden niet zoveel.
Dat kun je nu niet kwijt in je vragen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 24-05-20 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:30

Ik heb, als zadelpasser zijnde, de enquête ingevuld.
Jouw plan lijkt mij praktisch niet uitvoerbaar. Heb jij enig idee hoe een zadel in elkaar zit, wat het doel is van een boom, wat het doel is van de kussens, wanneer de wol vervangen dient te worden, enz enz.?
En wat voor schade onkunde, doordat een leek zelf gaat aanpassen, een zadel kan brengen aan een paardenrug?
Weet je hoe vaak een zadelpasser te horen krijgt, dat een zadel te krap is geworden van voor, terwijl die in werkelijkheid te breed is en op de schoft/schouder kieper, waardoor die inderdaad knelt op de schouder? Wat zou er gebeuren als zo iemand het dan zelf aanpast en nog breder maakt?
Je idee is leuk, maar denk dat je eerst eens een paar dagen met een zadelpasser en in een zadel fabriek mee zou moeten lopen om te zien wat de mogelijkheden en onmogelijkheden met zich meebrengen....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:35

Twinklebel schreef:
Ik heb, als zadelpasser zijnde, de enquête ingevuld.
Jouw plan lijkt mij praktisch niet uitvoerbaar. Heb jij enig idee hoe een zadel in elkaar zit, wat het doel is van een boom, wat het doel is van de kussens, wanneer de wol vervangen dient te worden, enz enz.?
En wat voor schade onkunde, doordat een leek zelf gaat aanpassen, een zadel kan brengen aan een paardenrug?
Weet je hoe vaak een zadelpasser te horen krijgt, dat een zadel te krap is geworden van voor, terwijl die in werkelijkheid te breed is en op de schoft/schouder kieper, waardoor die inderdaad knelt op de schouder? Wat zou er gebeuren als zo iemand het dan zelf aanpast en nog breder maakt?
Je idee is leuk, maar denk dat je eerst eens een paar dagen met een zadelpasser en in een zadel fabriek mee zou moeten lopen om te zien wat de mogelijkheden en onmogelijkheden met zich meebrengen....

Dan onderschat jij de mogelijkheden van elektronica en informatica schromelijk!
Zo nieuw is het niet. Ainsley had deze techniek handmatig 20 jaar geleden al in z'n zadels zitten.

Technisch gezien is het geen enkel probleem om dit te maken. Of er een werkbaar produkt over blijft is een ander punt. Zie met name mijn opmerking over levensduur.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:35

ikke schreef:
Tipje: als je meer dan een keer per jaar je zadel moet laten aanpassen, zou ik op zoek gaan naar een andere zadelmaker.

Niet geheel mee eens. Wel voor een dier dat zomer en winter hetzelfde eet, niet veel verder komt in training enz.
Paarden die in de zomer weidegang hebben en in de winter op stal/paddock staan kunnen toch wel degelijk flink veranderen.
Zo ook paarden die flink in training staan, of juist, door bijv een blessure uit training geweest zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:50

Twinklebel schreef:
ikke schreef:

Niet geheel mee eens. Wel voor een dier dat zomer en winter hetzelfde eet, niet veel verder komt in training enz.
Paarden die in de zomer weidegang hebben en in de winter op stal/paddock staan kunnen toch wel degelijk flink veranderen.
Zo ook paarden die flink in training staan, of juist, door bijv een blessure uit training geweest zijn.

Prima als je wil proberen om mijn paarden jouw uitzonderingen aan te praten, maar ik zie mijn volwassen paarden (12 en 15) door het jaar niet echt veranderen. Ik laat geen zadels aanpassen om het aanpassen maar omdat er noodzaak is. Daarnaast zijn er ook andere oplossingen om dergelijke, tijdelijke, veranderingen op te vangen.

En ja, ze staan op een constant trainings- en voerniveau en dat is goed.
Die optie werd niet geboden, dat is mijn punt, niet meer, niet minder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:57

Je kunt al een boom naar je paard laten maken via een infrarood model. Een kopijzer daarna aanpassen is makkelijk daar heb je geen automatisch systeem voor nodig. Als het gaat om de holling en breedte langs de rug zou ik wel graag willen zien hoe dat dan fysiek zou gaan, het materiaal moet immers ergens naar toe en dat kan dan alleen met veel scharnier punten wat de stabiliteit niet ten goede komt.
Daarnaast is vaak de boom niet datgene wat veranderd moet worden maar de wol.
Dan zou het zadel dus luchtgevuld moeten zijn met geautomatiseerde pompjes.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:01

Ik probeer jouw paarden geen uitzondering aan te praten. Dat maak jij er van. Het gaat mij om paarden in het algemeen, niet de jouwe in het bijzonder. En dan ben ik het dus niet eens met jouw uitspraak dat als de zadelmaker vaker dan 1 keer per jaar moet komen je een andere zadelmaker moet zoeken.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:01

Sizzle schreef:
Je kunt al een boom naar je paard laten maken via een infrarood model. Een kopijzer daarna aanpassen is makkelijk daar heb je geen automatisch systeem voor nodig. Als het gaat om de holling en breedte langs de rug zou ik wel graag willen zien hoe dat dan fysiek zou gaan, het materiaal moet immers ergens naar toe en dat kan dan alleen met veel scharnier punten wat de stabiliteit niet ten goede komt.
Daarnaast is vaak de boom niet datgene wat veranderd moet worden maar de wol.

Dat dus, iets beter verwoord wat ik al bedoelde.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:03

Mijn paard schommelt ook best wel tussen zomer en winter, ondanks ze het jaar rond op de weide komen (veel buiten idd, en met de zomer 24/7).
Dit heeft ze al sinds ik haar heb (zo'n 8 jaar, en ja in het begin veranderde ze meer dan nu maar zie wel duidelijk verschil).
Maar moet wel zeggen dat ik een paard heb die het heel snel aangeeft als het haar maar een mini fractie niet lekker zit.
Training is het jaar rond redelijk gelijk

Of het haalbaar is zo'n product op de markt, dat is maar de vraag. Comfort voor paard en ruiter mag hierbij niet in gevaar komen. Daarnaast is het wijsheid om een iedere leek alles zelf aan te laten passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:06

Sizzle schreef:

Zoals een alternatingmatras die gebruikt wordt tegen doorligwonden/decubitus?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:09

Een goed zadel maken van goede materialen is enorm kostbaar.

Het zadel uitrusten met sensoren en wellicht ook motortjes waardoor het zich kan aanpassen, is met de huidige technieken zeker mogelijk.

Maar... lichte en kleine materialen zijn enorm kostbaar.
Hoe kleiner en veelzijdiger een chip is, hoe duurder.

Dan moet het geheel ook nog beschermd worden tegen vocht, dit maakt het ook weer kostbaarder.
Er zal iets van een voeding aanwezig moeten zijn, dus vergeet je zadel niet aan de oplader te leggen na het rijden.
En je moet er niet aan denken dat een zadel storing krijgt en zichzelf gaat aanpassen.

Iets simpeler is een dekje met sensoren die via WiFi of Bluetooth gevolgd kan worden op een laptop van bijvoorbeeld een zadelpasser.
Ik denk dat dit heel interessant kan zijn om te zien wat een zadel nu precies op een paard in beweging doet, zowel met als zonder ruiter.
Het aanpassen moet dan nog wel handmatig gebeuren en zal tijdrovend zijn.
Voordeel is wel dat een dergelijk dekje onder meerdere zadels kan.

Je hebt al dekjes waar je de afdruk van een zadel in kunt zien en dat dan visueel moet interpreteren, een dekje met sensoren zou een stap vooruit zijn.

Maar een zadel standaard met sensoren en eventueel motoren (en dus de nodige flexibele verbindingen) uitrusten, zal enorm kostbaar zijn.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:17

Zo'n systeem met druksensoren in een dekje bestaat al wel. Alleen is de interpretatie ervan nog steeds lastig, omdat zowel scheefheid van ruiter als paard ook invloed hebben op die drukpunten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:19

Dekjes met sensoren bestaan ook al lang.
Maar die zijn nu nog met blue tooth met een computer verbonden. Een dekje met sensoren en automatische vulopties moet ook in staat zijn een bepaald gemiddelde te vinden anders blijft hij bij iedere stap pompen en aflopen.
Daarnaast heb je een risico dat hij compenseerd voor scheefheid en dan wordt de conbinatie steeds schever.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:20

Twinklebel schreef:
Zo'n systeem met druksensoren in een dekje bestaat al wel. Alleen is de interpretatie ervan nog steeds lastig, omdat zowel scheefheid van ruiter als paard ook invloed hebben op die drukpunten.

Is dat dekje ook live via een laptop bijvoorbeeld te volgen?

En zou je de eventueel scheefzittende ruiter buitenspel kunnen zetten door het paard zonder ruiter met zadel te longeren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:25

Er zijn heel veel dynamische systemen die een live beeld geven.
Zonder ruiter kun je nu nog niet geautomatiseerd goed de pasvorm bepalen maar dat zou wel haalbaar kunnen zijn als je druk gevoelige en minder drukgevoelige sensoren hebt.
Het interpreteren is het lastigste aangezien een drukpunt zowel kan betekenen dat er te weinig als te veel vulling is. Dat moet je dus koppelen aan het diagonale beeld of aan rotaties. Rotaties zijn nu nog niet direkt meerbaar via de sensoren maar via camera of visuele waarneming.
Het system moet die visuele waarneming intelligent koppelen aan de druk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-05-20 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:27

Een dekje met sensoren bestaat al, maar ik ben ook daar niet van overtuigd door eigen ervaringen. Meting liet zien dat zadel netjes lag, paard weigerde eronder te lopen. Zadelmaker bleef bij standpunt dat het goed lag volgens de meting dus geen aanpassingen oid. Was live te zien op laptop.

Ik laat wel meerdere keren per jaar zadelmaker komen. Mijn paard verandert tussen de zomer en winter en de bespiering neemt toe door steeds intensievere training. Ik laat juist preventief controleren, dus voordat ik iets merk, omdat mevrouw erg duidelijk is als er iets verkeerd zit en dan dus minder fijn te rijden is. Ik train dus niet door onder het zadel als zij aangeeft dat er iets nodig is, dus preventief zodat de training stabiel blijft.

Ik zie r niet echt een voordeel in, ik laat juist iemand komen die er verstand van heeft en in kan schatten wat bij dit paard en deze ruiter aangepast moet worden. Wij zijn speciaal, ik kan niet alle veranderingen aan qua lijf en paard heeft een duidelijke voorkeur bij aanpassingen. Hoe voer je dat in in een systeem?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:03

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:53

LBLGypsyCobs schreef:
Twinklebel schreef:

Is dat dekje ook live via een laptop bijvoorbeeld te volgen?

En zou je de eventueel scheefzittende ruiter buitenspel kunnen zetten door het paard zonder ruiter met zadel te longeren?

Zoek op equimotion op Google. Zoiets bestaat zeker

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:15

Ik zou het misschien wel interessant vinden als het in combinatie is met een goede zadelmaker, die op basis van de bevindingen het zadel aan kan passen.