Welke springschoenen passen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Welke springschoenen passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 21:48

Ha Bokt!

Ik ben op zoek naar een fijn paar springchoenen voor tijdens het rijden. Ik heb voor op de wei een paar van Harry's Horse die perfect zitten, maar voor het rijden zou ik graag iets hebben wat net even anders is. Iets met luxeproblemen en vakantiegeld enzo.

Heb vanmiddag bij de Epplejeck twee paar gehaald, en volgens mij is geen van beide echt passend. De één te kort, de ander te lang. Nu weet ik dat het echt per merk verschilt hoe zo'n springschoen valt, dus ik heb van tevoren paard z'n voeten opgemeten.
Echter omdat ik geen enkel paar van 9cm hoog kon vinden, uiteindelijk dus voor 10 á 11 cm hoog gegaan. De omtrek zou ongeveer 20 cm moeten zijn, maar op dat gebied leek eigenlijk ook alles ofwel veel te smal ofwel veel te groot.

Dit is zijn huidige paar, waar ik echt mega tevreden over ben:

Afbeelding
Hier heb ik twee paar van, zodat ik ze kan afwisselen.

Dan heb ik een paar van Anky gekocht, en van bridle... nog iets, ik weet even de naam niet meer. Goedkope, in ieder geval, maar ze matchen zo mooi bij zijn zadelpad. :o

Vinden jullie dat er één past? Zo ja, welke? Ik denk namelijk dat de Anky wat te kort is (maar een maat groter is zeker te wijd), en de rode wat te lang. Die valt wel perfect aan de bovenkant, trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle springschoenen zijn maat M.

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Zinzi_jewel

Re: Welke springschoenen passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:58

Die rode gaat nog net
De zwarte zijn te hoog .

Waarom niet gewoon je vertrouwde merk? Goed passen is imo belangrijker als andere uitstraling

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 22:02

Dat is natuurlijk zo, maar ik vind het sowieso ook fijn om te weten welke andere opties er zijn. Zal niet de eerste keer zijn dat iets 'ouds en vertrouwds' ineens niet meer verder wordt gemaakt.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 07:48

Ik heb het topic op een beetje een onhandig tijdstip geplaatst denk ik. Hebben mensen nog tips qua merken wellicht? Of is het echt een kwestie van uitproberen?

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:35

Ik vind die van LeMieux / Kentucky / Eskadron wel fijn vallen. Die zijn vaak net wat ruimer, en minder hoog waardoor ze mooier om de voet heen vallen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:43

Ik heb voor mijn merrie maat XL van EJ. Je kan ook nog spelen met hoe strak je het klittenband doet. De L van EJ bij die van mij waren op z'n meest los nog te kort.

Die van Anky hebben sowieso geen nut en die rode zou je het klittenband wat losser kunnen doen, zodat ze ook nog wat lager bij de grond komen.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:51

welk merk/model zijn de bovenste? je huidige springschoenen.

lastig hoor de juiste springschoenen vinden, heb voor mijn fjord maat XL, Maar die van BR, Anky etc hoef ik niet eens te proberen, die zijn veel te hoog en te breed

ik heb nu Eskadron en Lemieux, die bevallen goed!

die rode passen nog net wat ik zo zie, die anky's hebben idd geen nut.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 09:14

Bedankt voor de reacties!

Hoort het dan echt de grond te raken? Ik dacht dat dat dan ook weer niet de bedoeling was.

Mijn huidige zijn van Harry's Horse maar die hadden ze niet hangen in de winkel. :( Ga vandaag in ieder geval de Ankys retourneren.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:07

marley93 schreef:
Bedankt voor de reacties!

Hoort het dan echt de grond te raken? Ik dacht dat dat dan ook weer niet de bedoeling was.

Mijn huidige zijn van Harry's Horse maar die hadden ze niet hangen in de winkel. :( Ga vandaag in ieder geval de Ankys retourneren.

https://www.agradi.nl/harrys-horse-spri ... -zwart.htm

dit zijn ze toch?? zijn hier wel leverbaar!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:11

Die rode zitten echt wel goed hoor. Springschoenen dienen ervoor dat de hoefballen beschermd worden door aantikken van de achterbenen. Dus van zodra de hoefballen bedekt zijn, is het qua lengte goed. Een springschoen die de grond raakt is absoluut niet nodig en kan zelfs irritatie in de kootholte veroorzaken wanneer de schoen telkens omhoog geduwd wordt.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:20

Gini schreef:
Die rode zitten echt wel goed hoor. Springschoenen dienen ervoor dat de hoefballen beschermd worden door aantikken van de achterbenen. Dus van zodra de hoefballen bedekt zijn, is het qua lengte goed. Een springschoen die de grond raakt is absoluut niet nodig en kan zelfs irritatie in de kootholte veroorzaken wanneer de schoen telkens omhoog geduwd wordt.

Ik gebruik m'n springschoenen toch echt om te voorkomen dat m'n ijzers te lijden onder het af en toe lompe en ongecontroleerde gedrag van m'n paard :')
Ze heeft ook nog nooit irritatie gehad, ondanks dat ze ze nu toch echt 4+ uur in de wei om heeft :)

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:23

Diertjec schreef:
Gini schreef:

Ik gebruik m'n springschoenen toch echt om te voorkomen dat m'n ijzers te lijden onder het af en toe lompe en ongecontroleerde gedrag van m'n paard :')
Ze heeft ook nog nooit irritatie gehad, ondanks dat ze ze nu toch echt 4+ uur in de wei om heeft :)

ik denk dat de meeste mensen springschoenen daarvoor gebruiken hoor, ik heb ze ook voor zn ijzers :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:25

Tijdens het rijden? Op het weiland snap ik, maar TS vraagt specifiek tijdens het rijden.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:33

Ja tijdens het rijden gebruik ik ze ook. Ze wil nog wel eens d'r ijzers aantikken :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 10:43

Ik heb de huidige springschoenen inderdaad voor op de wei, zodat hij zijn ijzers niet af trapt. Zonder schoenen stond de hoefsmid hier om de week op de stoep, als niet vaker. :') Ook met verkorte takken. Dus Paard heeft ze nodig zowel in de wei als tijdens het rijden. En ik controleer natuurlijk goed of er geen schuurplekken ontstaan. :j Wanneer hij op de poetsplaats staat, gaan ze ook lekker af.

De rode hou ik in ieder geval, en de Anky's gaan terug. Bedankt! :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:57

Met die rode kan er volgens mij ook geen ijzer aangetikt worden.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:22

Wat grappig, ze hebben hier ook net die rode geleverd :D
Paard moet ook op de weide/rijden altijd springschoenen om. Ik heb die van Anky ook, wel in L.
Ik vind de springschoenen van Horze eigenlijk ook heel fijn vallen, maar die zijn na nog geen jaar al echt kapot.
Ik heb er nu van QHP in de plaats besteld, hopelijk gaan deze langer mee.
Je kan ook een beetje spelen met de klittenband zodat je springschoenen wat fijner vallen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 13:29

Ik denk dat de L van Anky wel qua lengte mooi had gezeten, maar zelfs met een ingekorte klittenband nog te wijd was geweest. Hij heeft voor best smalle pootjes. Of er moet een bontje om zitten, dat helpt ook nog wel.
Ik had het liefst ook iets wat wel een beetje hard is, zoals het paar wat hij dus al heeft. Denk dat neopreen het ook niet heel lang bij hem volhoudt. :')
Die Bridleway (ik weet de naam weer, haha!) zijn denk ik net stevig genoeg, we gaan het zien! Ze vallen in ieder geval lekker op, dat is ook een pre. Mocht ik ze eens voor op de wei gebruiken en hij sloopt ze af (*klopt af* >;) ) , heb je ze zo weer teruggevonden.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:26

Ik gebruik eigenlijk altijd neopreen en bevalt heel prima. Ijzers aantikken gaat niet heel zacht bij haar haha. En tot nu toe alleen flinke scheuren in de springschoenen, maar geen ijzers af :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 15:08

Dat is wel heel fijn, dat de klap dan goed genoeg wordt opgevangen zeg maar.