hackamore voor dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsetopia

hackamore voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 07:00

Om te wandelen gebruik ik een bitloos hoofdstel met hackamore (barok versie).
Echter wil ik voor de buitenrit soms een 10tal minuten wat pistewerk doen, werken aan buiging. Kan dat met de hackamore (dus constante aanleuning) of moet ik hiervoor echt van hoofdstel verwisselen?

Daphneeeej

Re: hackamore voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:18

Inprincipe moet het best kunnen als je vooral met je zit en beenhulpen rijdt. Constante aanleuning hoeft niet te betekenen dat er een strakke verbinding is en dan kan het best met een hackamore. Voor stelling en buiging werk zou ik wel ervoor zorgen dat je de scharen aan elkaar maakt aan de onderkant zodat ze niet naar buiten klappen als je wel een keer je hand meer opzij doet, en helpt ook met extra hulp aan de tegenovergestelde kant van het hoofd te geven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:29

Constante aanleuning met een hackamore is constante heftige druk op de neus...... Door de hefboomwerking werkt hij véél zwaarder in dan jij voelt. Ik weet niet of je dat moet willen. Ik vind het niet erg vriendelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:02

Hangt er een beetje vanaf welke hack je hebt ook hoor? Ik reed voorheen met een S-hack buiten, en die dingen werken niet zo superscherp in. Zeker niet als die op de juiste hoogte hangen (zoals een gewone hoge neusriem) en je met lichte hand kan rijden. Een hack met scharen van 20 cm en toegesnoerd om de neus is al een ander verhaal uiteraard.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 17:56

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:59

Deze valt qua inwerking ook nog mee. Ik zou dan opteren om de neusriem niet te vast te doen (zo kunnen de scharen al een paar cm bewegen, paard voelt het wel maar het werkt dan nog niet scherp in onder de kin en achter de oren. ). Als je dan nog opteert voor een goed onderlegde neusriem en bij voorkeur de kinriem ook onderlegd (ik gebruik ofwel een stevige biothaan kinriem, gemaakt door dabo's design (die is aan twee kanten verstelbaar, onderlegd met neopreen en heb ik ringen laten onderzetten, zo kan je die ook gebruiken om ze mee aan te binden, of op de gewone kinkettinkjes heb ik een gel of neopreen beschermertje) dan valt het wel mee betreft scherpte.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 18:08

Duhelo schreef:
Deze valt qua inwerking ook nog mee. Ik zou dan opteren om de neusriem niet te vast te doen (zo kunnen de scharen al een paar cm bewegen, paard voelt het wel maar het werkt dan nog niet scherp in onder de kin en achter de oren. ). Als je dan nog opteert voor een goed onderlegde neusriem en bij voorkeur de kinriem ook onderlegd (ik gebruik ofwel een stevige biothaan kinriem, gemaakt door dabo's design (die is aan twee kanten verstelbaar, onderlegd met neopreen en heb ik ringen laten onderzetten, zo kan je die ook gebruiken om ze mee aan te binden, of op de gewone kinkettinkjes heb ik een gel of neopreen beschermertje) dan valt het wel mee betreft scherpte.

dankjewel voor de tips! Die ga ik volgen ;)

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:45

Heb je precies die van het plaatje? Want dan zou je ook je teugels om kunnen klikken naar de ringetjes (of zijn die niet stevig genoeg?) als je klipjes hebt, of een tweede paar teugels eraan hangen. Maar dat laatste is wel echt even oefenen qua teugel voering. Dan heb je sidepull in de bak en hackamore voor buiten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:19

Dat is inderdaad ook een optie! Als je de neusriem kan losmaken van de hackamore kan je er ook gewone sidepullringetjes tussendoen. Mijn kaptomen heb ik ook zo laten maken, verstelbare neusriem onderlegd en de kinriemen, momenteel zitten er 'halstervierkantjes" aan de zijkant (voor de stabiliteit en om de boel samen te houden) en sidepullringen als extra. Ik kan die vierkantjes vervangen voor hackamore scharen, al dan niet met sidepullringen.
Teugels met karabijntjes erop, en je kan ze zo vanuit het zadel verklikken.

Ik geloof dat het hoofdstel op de foto voor dat doel al de sidepullringetjes erop heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:48

DGL schreef:
Heb je precies die van het plaatje? Want dan zou je ook je teugels om kunnen klikken naar de ringetjes (of zijn die niet stevig genoeg?) als je klipjes hebt, of een tweede paar teugels eraan hangen. Maar dat laatste is wel echt even oefenen qua teugel voering. Dan heb je sidepull in de bak en hackamore voor buiten.

Goed idee idd :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:54

Horsetopia schreef:
Ik gebruik deze hack
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-4 ... hoofdstel/
en het hangt op de hoogte van een hoge neusriem.
Ik probeer natuurlijk zo licht mogelijk te blijven met mijn handen maar het is niet dat mijn teugels met boogjes doorhangen

Vraag het even na bij de webshop, maar ik zou als er teugels aan die ringen op de neus kunnen met 2 teugels gaan rijden. Stangteugel (hack is qua werking stang zonder mondstuk) is meer voor verzameling, sturen en buigen werkt er niet zo fijn mee, daarom rij je voor stuur dan met neckreined en beenhulpen ipv teugeldruk aan het bit.
Die teugel aan de neus kan dan als trens/stuurteugel gebruikt worden en daarmee is buiging wel mogelijk.