Zadel wil naar achteren, singel naar voren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Zadel wil naar achteren, singel naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 22:25

[code][/code]Ik voel me een beetje verloren in de singel wereld, dus ik hoop dat Bokt mij kan helpen.

Ik heb een tweedehands boomloos zadel gekocht, een Trekker, en denk dat het een blijvertje is. Hiervoor was ik boomloos western dus ik heb om dit ‘nieuwe’ zadel te proberen wat dingen zoals een singel en beugels moeten lenen. En ook een western boomloos pad eronder :')

Afbeelding

Het probleem: de eerste singelstoot en het zadel willen naar achteren (oa vanwege hoge schoft en dikke schouder). Maar zijn singelplek is meer vooraan... Zoals het nu op de foto is zit het net niet helemaal lekker. Aan zijn laag hangende hooi buik zonder spieren wordt gewerkt ;)

Ik ben nog niet klaar met passen, meten en zadel testen, maar om écht een besluit te maken wil ik graag een andere singel proberen. Meneer (een engels volbloed) heeft het liefst een zachte flexibele singel :(:)

Wat raden jullie aan?

Avalanche

Re: Zadel wil naar achteren, singel naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 00:16

Ik weet eerlijk niet of dit zadel past. Het zou voor mijn gevoel nog wat naar achter mogen, maar bij de achterkant komt het helemaal los van de rug, is niet mijn idee van een passend zadel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 00:34

Misschien even een foto zonder pad!
Je hebt voorgevormde singels die vaak beter zitten als de singelplek ver naar voren zit met een bol buikje.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 00:41

Avalanche81 schreef:
Ik weet eerlijk niet of dit zadel past. Het zou voor mijn gevoel nog wat naar achter mogen, maar bij de achterkant komt het helemaal los van de rug, is niet mijn idee van een passend zadel.

Ja lijkt zo haha, maar de kussens zitten daar, die zitten er alleen ietsje onder. Het zadel heeft als ware een afdakje aan de achterkant.

Deze is zonder dekje.

Afbeelding

De foto hieronder met het witte bont dekje is een dekje zonder inlages en paard deed daar best wel nijdig met aansingelen. Het zadel zat toen ook best te drukken. Toen ik het western pad met inlages eronder legde (OP foto), negeerde hij mij volkomen met aansingelen. Er zat ook wat meer ruimte tussen voorkant en zijn lijf, kon wat makkelijker mijn hand ertussen krijgen.

Afbeelding

Hier nog eentje van de andere kant, zo zie je ook dat het zadel wel aansluit. Dit is met een boomloos dekje met inlages eronder, hierbij voelde het zadel het het beste qua schoudervrijheid. Hij kan misschien nog naar achteren ja maar dan heb ik nog meer dat singel probleem...

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 01:34

Oh, ik zie het idd :) ik snap ook waarom het zadel naar achteren wil, op de foto met het bont dekje ligt hij veel mooier wel. Ik zou denken aan een banaansingel met elastiek.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 04:23

Edit: dubbelpost.....
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 18-05-20 04:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 04:26

Is de plaatsing van de singelstoten niet gewoon 'verkeerd'? Zeker de achterste.

Als je de singelstoten wat meer vooraan hebt los je denk ik het probleem beter op. In sommige gevallen kan je de stoten zelf verplaatsen, of je moet een zadelmaker vragen.

Geen idee of dit ook kan voor de balans van een boomloos zadel?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:19

Stel je vraag even in het boomloos zadel topic, daar zitten ook de verkopers van dit merk en weten ze alles van Trekker.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 10:09

De achterse stoot hoort scheef, Trekker heeft dat in een filmpje over passen ook uitgelegd. Je moet ‘m we zo ver mogelijk naar voren trekken met aansingelen, wat ik steeds probeer. Mijn issue is de eerste singelstoot, die knikt onderaan de kniewrong... ze kunnen niet verplaatst worden qua ophanging als dat is wat je bedoeld?

In boomloos zadel topic had ik al eea gevraagd inderdaad, maar wilde ze niet nog meer lastig vallen eigenlijk :o Als ik een passervice zou hebben waar ik woon (niet NL), dan had ik het allang geregeld, maar helaas is Bokt mijn beste kans haha :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:25

Op de foto met het witbonte dek ligt het zadel wel 10 cm verder naar achter en komt de singel ook wel erg op de buik.
Maar met een gevormde singel kun je het zadel net iets meer naar achter houden terwijl de singel wat meer naar voren ligt.
Verder is er geen raad te geven want of het echt fijn past en goed zit voor je paard kun je gewoon nooit zien vanaf een foto.
Daarbij zou ik naast zelf heel goed kijken dus goed op je paard letten, bij enig protest kun je er zeker van zijn dat het niet fijn ligt.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:30

Mattes wellicht? Die hebben zachte en verschillende gevormde singels :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:36

Je hebt een banaansingel nodig. Een volledig elastische singel wil in dit soort gevallen ook wel eens helpen.

Ik zou persoonlijk wel kijken voor langere kussens. Je wilt niet per ongeluk druk daar waar de kussens ophouden. En langere kan hij hebben.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 12:24

Ik denk dat het zadel gewoon nog wat naar achteren moet idd. Langere kussens gaat niet, ik heb al de langste (45cm), er zijn alleen nog kortere te krijgen (42cm).

Anyway. Ik heb een tweedehands prolite singel gezien, dat zou ook helpen denk ik? En een banaansingel ga ik ook even onderzoeken, dank je!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:34

Ik heb geen ervaring met boomloos, maar prolite/fairfax is bij mij dé oplossing voor soortgelijk probleem.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:57

woepsie90 schreef:
Anyway. Ik heb een tweedehands prolite singel gezien, dat zou ook helpen denk ik? En een banaansingel ga ik ook even onderzoeken, dank je!

Van Prolite heb ik alleen wel gehoord dat paarden met gevoelige huiden hier wondjes van (kunnen) krijgen (het is namelijk gemaakt van imitatieleer, Fairfax is echt leer en zachter)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 13:07

Ah oke, dat snap ik. Ik heb voorheen nog nooit singel wondjes oid gehad bij hem, maar zal het in de gaten moeten houden dus. We hebben nu een professional choice western singel, zo'n stoffen met rubberen onderkant, randjes zijn ook niet afgewerkt dus redelijk hard. Daarvoor hadden we een wafel neopreen singel. Geen problemen daarmee... Prolite is wel heel anders qua vorm in dat opzicht, dus we zullen het zien. Het is ook een goeie singel om te door te verkopen, mocht het niet werken, dat helpt wel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:13

Het is toch een kwestie van uitproberen dus een goed idee denk ik. :j