De eindeloze problemen met het passen van zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

isabel67

De eindeloze problemen met het passen van zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:16

Vandaag kwam de osteopaat op stal om mijn pony helemaal los te maken. Hij zat blijkbaar helemaal vast in zijn rug door zijn zadel (ik had al het vermoeden). De osteopaat heeft dan ook zijn zadel bekeken en die kwam net voorbij de 18de rib. Nu had ik dat zadel misschien nog maar 2 jaar gloednieuw gekocht en laten aanmeten door een goed opgeleide passer maar die heeft me dat dus gewoon aangesmeerd... daarvoor heb ik nog 2 andere slechte zadels gehad maar nu weeral.

Wat mijn pony dus nodig heeft is: een heel kort zadel ik denk ongeveer 40 cm, met een recht zweetblad voor schouder vrijheid en hij heeft een 34\35 van boom.... het lijkt echt gewoon onvindbaar. Zijn er nog mensen met zo’n extreem moeilijke rug en wat misschien kan passen? Het is dus een BWP shetlander kruising c pony.

De osteopaat zei ijslander zadel of op maat laten maken.

Nala

Re: De eindeloze problemen met het passen van zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:18

Ik heb precies zo'n pony en precies die problemen! Wij zijn nu bij een ghost zadel geland en goed tevreden.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:19

Nala schreef:
Ik heb precies zo'n pony en precies die problemen! Wij zijn nu bij een ghost zadel geland en goed tevreden.

Schuift dat niet naar voren of naar de zijkanten? Ik ben daar zo bang voor met boomloos dat het gaat schuiven want dat deed mn tekna nu ook.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:25

Daar was ik inderdaad ook bang voor, maar het ligt als een huis. Steviger als bijvoorbeeld mijn Massimo of Wintec.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:27

Herken exact wat je omschrijft. Heb het 3 keer meegemaakt ook en na het zoveelste verlies op het zoveelste dure aangemeten zadel en eindeloze research ben ik uitgekomen bij de Native Pony Saddle Company zadels. Dealers komen uit Engeland en zijn twee keer per jaar bij Country Mill in Nijkerk. Op verzoek en vergoeding van reiskosten komen ze ook bij je thuis aanmeten. Mijn pony had een draagvlak van 43 cm en is behoorlijk breed gebouwd. De boom in het zadel is van leer wat de aanpassing fijner maakt. Je hebt ze in verschillende types, dressuur tot vz tot springen tot endurance. Op hun site vind je alle informatie die je nodig bent.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:27

Nala schreef:
Daar was ik inderdaad ook bang voor, maar het ligt als een huis. Steviger als bijvoorbeeld mijn Massimo of Wintec.

Wow dat klinkt wel heel fijn dan, dankjewel! Ik ga er me even in verdiepen. Welk model van ghost heb je?

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:28

Van waar ben je? Moest je van België zijn raad ik je aan om zadelpascentrum te contacteren. Zij zijn echt top en smeren je niks aan wat je niet nodig hebt!

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:30

sylva schreef:
Herken exact wat je omschrijft. Heb het 3 keer meegemaakt ook en na het zoveelste verlies op het zoveelste dure aangemeten zadel en eindeloze research ben ik uitgekomen bij de Native Pony Saddle Company zadels. Dealers komen uit Engeland en zijn twee keer per jaar bij Country Mill in Nijkerk. Op verzoek en vergoeding van reiskosten komen ze ook bij je thuis aanmeten. Mijn pony had een draagvlak van 43 cm en is behoorlijk breed gebouwd. De boom in het zadel is van leer wat de aanpassing fijner maakt. Je hebt ze in verschillende types, dressuur tot vz tot springen tot endurance. Op hun site vind je alle informatie die je nodig bent.

Klinkt ook wel heel interessant en die leren boom is dan ook meer vormend naar het paard als die nog veranderd dan een echte harde boom. Hoe zitten die zadels dan? Is dat semi-boomloos?

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:31

Joliieeenn schreef:
Van waar ben je? Moest je van België zijn raad ik je aan om zadelpascentrum te contacteren. Zij zijn echt top en smeren je niks aan wat je niet nodig hebt!

Helaas zijn hun de dader... wel toen ze nog bij cavallino zaten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:31

Ik heb op dit moment de Flamengo hier om te testen, maar dan het demomodel met enkel zweetblad, geen wrongen, en maar één beugelophanging.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:32

isabel67 schreef:
Joliieeenn schreef:

Helaas zijn hun de dader... wel toen ze nog bij cavallino zaten

Och echt waar?? Is Greet zelf toen gekomen of iemand anders? Wij hebben hier ook op zo een pony een massimo liggen en alle moeilijke rugjes waaronder die van de mijne liggen zo goed als het kan. Vandaar de vraag of greet zelf is gekomen of iemand anders want zo ken ik haar niet ;(
Laatst bijgewerkt door Joliieeenn op 14-05-20 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:33

Nala schreef:
Ik heb op dit moment de Flamengo hier om te testen, maar dan het demomodel met enkel zweetblad, geen wrongen, en maar één beugelophanging.

Bedankt voor de tips!

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:34

Joliieeenn schreef:
Och echt waar?? Is Greet zelf toen gekomen of iemand anders?

Greet zelf ja

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:35

isabel67 schreef:
Joliieeenn schreef:
Och echt waar?? Is Greet zelf toen gekomen of iemand anders?

Greet zelf ja

Oh wat jammer zeg! Ik heb ook goede dingen gehoord over zadelpasser Masara!

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:38

Joliieeenn schreef:

Ja ik vind het ook heel jammer dat het zo is gegaan. Oh bedankt! Ik zal haar eens opzoeken en hopelijk is zij wel te vertrouwen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:41

isabel67 schreef:
Joliieeenn schreef:

Ja ik vind het ook heel jammer dat het zo is gegaan. Oh bedankt! Ik zal haar eens opzoeken en hopelijk is zij wel te vertrouwen.

Succes! Ik ken haar niet persoonlijk dus kan je er verder niet veel over vertellen. Blijft altijd moeilijk he in de paardenwereld, zoooveel verschillende meningen en ervaringen. Struggle er zelf ook constant mee pff

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:42

Heb precies hetzelfde probleem, ben al twee jaar bezig. Begin maar niet aan een Ghost, dat was bij mij echt een ramp. Lag echt voor geen meter! Schoof als de ziekte, zowel een stuk naar achter de schoft als naar links en rechts. Wat een onding. IJslanderzadel was ook geen succes hier, evenals een stel andere opties. Eea hangt natuurlijk ook af van je eigen confectie maat qua passende combi. Ik kan je helaas niet verder helpen, lees mee voor tips. Zucht.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:50

Joliieeenn schreef:
Succes! Ik ken haar niet persoonlijk dus kan je er verder niet veel over vertellen. Blijft altijd moeilijk he in de paardenwereld, zoooveel verschillende meningen en ervaringen. Struggle er zelf ook constant mee pff
Jaa enorm moeilijk! Dankuwel en ik struggle daar ook heel veel mee het is echt zot soms haha

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:52

Shalimar schreef:
Heb precies hetzelfde probleem, ben al twee jaar bezig. Begin maar niet aan een Ghost, dat was bij mij echt een ramp. Lag echt voor geen meter! Schoof als de ziekte, zowel een stuk naar achter de schoft als naar links en rechts. Wat een onding. IJslanderzadel was ook geen succes hier, evenals een stel andere opties. Eea hangt natuurlijk ook af van je eigen confectie maat qua passende combi. Ik kan je helaas niet verder helpen, lees mee voor tips. Zucht.

Oei oei oei klinkt echt verschrikkelijk! Ik leef met je mee met al dat zadel leed. Ik ben gelukkig redelijk klein en smal gebouwd dus ik pas makkelijk in een 16,5 inch met nog wat ruimte over.
Laatst bijgewerkt door isabel67 op 14-05-20 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:53

Shalimar schreef:

Welk type ghost heb jij toentertijd geprobeerd?

De puro schoof bij mij ook ontzettend en had 0 houvast, door de korte (nouja, zeg maar geen) zweetbladen. Nu met de flamengo met lange zweetbladen geen problemen meer.

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:56

Zelfde soort probleem gehad met mijn pony. Toen ik bij mijn osteopaat langs was geweest omdat mijn pony onregelmatig liep, zei ze dat mijn zadel niet goed was. (6 weken terug na laten kijken door een zadelmaker), dat zadel heeft dus nooit goed gepast. Zoektocht naar nieuw zadel, uit eindelijk iets gevonden met een nieuwe zadelmaker. 1 week proeftijd dus ik heb het zadel aan mij osteopaat laten zien, maar ook aan mijn instructrice onder het rijden, want zij zag precies wanneer mijn pony beter of minder liep onder verschillende zadels, waarvan we beide zeiden (+ zadelmaker) dat deze goed lag.

Dus mijn advies zou zijn, neem het zadel mee op proef en ga langs bij de osteopaat en iemand die de pony altijd ziet lopen. Wat mij ook heeft geholpen is om een tijd zonder zadel te rijden, hierdoor zie je echt of de pony het zelfde/beter loopt met een zadel op, succes!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:01

isabel67 schreef:
Nu had ik dat zadel misschien nog maar 2 jaar gloednieuw gekocht en laten aanmeten door een goed opgeleide passer maar die heeft me dat dus gewoon aangesmeerd...

Ik weet uiteraard niet wat er precies is gebeurd, maar ik vind dit toch wel een nare opmerking.

In 2 jaar tijd kan een paard dusdanig veranderen dat een zadel gewoon niet meer past. Misschien dat deze wel paste bij aankoop. Zeker bij een paard dat nog weinig bespiering heeft of een paard dat anders getraind worden en daardoor andere bespiering krijgt, kan je enkel paar maanden een ander zadel nodig hebben als het echt goed wil doen.

Dus stel eerst jezelf de vraag, gaat je pony nog veel veranderen of niet? Is hij nog veel aan het ontwikkelen of is dat al gestabiliseerd? En gaat die ontwikkeling alleen om meer spieren, of kan de gehele vorm van de rug er door veranderen?
Wellicht dat het beter is om te rijden met een pad met veel aanpas mogelijkheden tot de bespiering in orde is (neem aan dat deze door het slechte zadel dan ook niet goed is) en wanneer de bespiering stabiliseert een nieuw zadel te laten aanmeten.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 23:05

afkepieteke schreef:
Zelfde soort probleem gehad met mijn pony. Toen ik bij mijn osteopaat langs was geweest omdat mijn pony onregelmatig liep, zei ze dat mijn zadel niet goed was. (6 weken terug na laten kijken door een zadelmaker), dat zadel heeft dus nooit goed gepast. Zoektocht naar nieuw zadel, uit eindelijk iets gevonden met een nieuwe zadelmaker. 1 week proeftijd dus ik heb het zadel aan mij osteopaat laten zien, maar ook aan mijn instructrice onder het rijden, want zij zag precies wanneer mijn pony beter of minder liep onder verschillende zadels, waarvan we beide zeiden (+ zadelmaker) dat deze goed lag.

Dus mijn advies zou zijn, neem het zadel mee op proef en ga langs bij de osteopaat en iemand die de pony altijd ziet lopen. Wat mij ook heeft geholpen is om een tijd zonder zadel te rijden, hierdoor zie je echt of de pony het zelfde/beter loopt met een zadel op, succes!

Bedankt voor de tips en zoiets was ik ook al aan het denken om het op proef te nemen en dan met de osteopaat verder te kijken. Ik rij nu al heel de tijd zonder zadel of met bareback pad omdat ik dus al merkte dat hij compleet anders bewoog dan, veel losser in zijn lijf en veel fijner dus. Ik ga zo gewoon verder blijven rijden tot ik wel weer een goed zadel heb. Is idd ook beter om dan aan te voelen hoe hij loopt en nog een goed voor mn zit ook :D

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 23:10

Bowo schreef:

Ik weet uiteraard niet wat er precies is gebeurd, maar ik vind dit toch wel een nare opmerking.
In 2 jaar tijd kan een paard dusdanig veranderen dat een zadel gewoon niet meer past. Misschien dat deze wel paste bij aankoop. Zeker bij een paard dat nog weinig bespiering heeft of een paard dat anders getraind worden en daardoor andere bespiering krijgt, kan je enkel paar maanden een ander zadel nodig hebben als het echt goed wil doen. [/quote]
Ik snap je reactie maar in 2 jaar tijd gaat de rug van mijn pony plots toch niet 2 a 3 cm inkorten? Dat had toen ook al goed moeten zijn want al zijn ruggenwervels waren al volgroeid toen het zadel werd aangemeten.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:12

Ik heb ook via zadelpas centrum, en Greet heeft mij verteld dat hij wel net iets te lang mag zijn, zolang je er zelf stabiel in rijd. Mijn zadel is dus ook een tikje lang, maar ik merk hier geen problemen mee.. Heb je haar hier over gecontacteerd?

Edit: ze werken nu ook met thorowgood. Schijnen heel goed te zijn voor korte en evt ronde ruggen. Ik heb er een dressuur versie van voor een smal paard, en tevreden van. Maar een stal genoot heeft deze op een korte ronde, en dat zit ook als een huis..