Prestige doge of top dressage: welk kussen zit hieronder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nummie

Prestige doge of top dressage: welk kussen zit hieronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 22:44

Hallo,

Ik ben op zoek naar een van deze 2 types. Ik heb een zadel op het oog, eigenlijk precies wat ik zoek.. alleen op de foto’s lijken de kussens zo kort en het is voor mij 230 km enkele rit. Ik durf de gok niet zo goed te nemen..

Ik heb heel internet al afgestruind naar vergelijkbare zadels en foto’s daarvan..sommige hebben deze kussens eronder en andere met een naad.

Als ik op de site van prestige zelf kijk zie ik bijna alle dressuurzadels met kussens zonder naad. Maar is dat dit kussen? Het lijkt zo kort, zou het geen Frans kussen zijn? Help O:)

En dan.. welk type zou jullie voorkeur hebben? En wat zijn de verschillen tussen deze 2 types.. heb in beide gereden maar ben heel benieuwd naar jullie ervaringen in houding en zit..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Prestige doge of top dressage: welk kussen zit hieronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:04

Waar zie jij een naad?
Onder beide zadels zie je dezelfde kussens zitten?

Op je tweede foto zie je wellicht de lining wat meer door het kussen komen.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 23:38

Dit zijn foto’s van 1 hetzelfde zadel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:44

Wat is je vraag dan precies?
Dit zijn typische prestige kussens, deze maken ze al dik 20 jaar.
Dat er iemand anders het opeens ' franse kussens' ging noemen...

Heb 25 jaar een prestige topdressage nieuw aangeschaft, toentertijd al met zulke kussens.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:01

Nielojram schreef:
Waar zie jij een naad?

Ze bedoeld de “naad” in de kussens zoals bij de top dressage:
https://www.hetgareel.nl/prestige-top-dressage.html

Keilkussens en Franse kussens kunnen beide met naad TS. Het zadel op je foto’s heeft echter Franse kussens zonder naad.

Voor je houding of zit doet dit verschil geen fluit, de keuze voor type kussens en zadel heeft alles te maken met je paard.

Ik zou zonder dat je dit zadel past (Of gepast hebt) met een zadelpasser niet op de gok kopen.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 10:56

Hannanas schreef:
Nielojram schreef:
Waar zie jij een naad?

Ze bedoeld de “naad” in de kussens zoals bij de top dressage:
https://www.hetgareel.nl/prestige-top-dressage.html

Keilkussens en Franse kussens kunnen beide met naad TS. Het zadel op je foto’s heeft echter Franse kussens zonder naad.

Voor je houding of zit doet dit verschil geen fluit, de keuze voor type kussens en zadel heeft alles te maken met je paard.

Ik zou zonder dat je dit zadel past (Of gepast hebt) met een zadelpasser niet op de gok kopen.

Ja klopt inderdaad, ik bedoelde de naad zoals in de Modena en de Topdressage.. De oudere modellen van de Doge hebben deze naad ook.. maar de nieuwe met een wit knopje niet..

Ik wist overigens niet dat Franse kussens ook met naad konden.. dat is nieuw voor me. Maar als ik zoek, zie ik idd ook Franse keilkussens (zo noem ik het dan maar even).

Ik heb ook contact gehad met een prestige dealer, zij gaf aan dat dit geen Franse kussens zijn, maar gewoon de standaard kussens die ze bij alle prestige dressuurzadels gebruiken met uitzondering van enkele modellen die keilkussens hebben (zoals de Modena en TD). Ik heb gevraagd of dit ook op een paard kon met een "normale" rug en niet perse met een korte rug en ze gaf aan dat dit geen probleem was.

Dus eigenlijk zou dat dan betekenen dat alle nieuwe dressuurmodellen van prestige standaard korte kussens hebben? Ondanks of het paard het nodig heeft of niet?

Ik hoopte eigenlijk op iemand die ervaring heeft met deze kussens op een normaal paard (dus eigenlijk iemand met een nieuw type dressuurzadel van prestige). Ik twijfel een beetje over de piekbelasting van deze kussens.

Hoewel echte Franse kussens volgensmij nog veel korter zijn met minder draagvlak.. zoals deze?
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:00

Echte Franse kussens zijn niet perse zo kort hoor.
Echte originele franse kussens worden doorgetrokken tot aan de lepel.
Dat voorbeeld hierboven is een modern verkort frans kussen dat helemaal niet altijd zo geschikt is maar ontstaan uit vraag van de klant dat op steeds kortere paarden wil kunnen rijden.

De naad is vooral ontstaan omdat de kussens zonder naad te vaak veel te hard gevuld moeten worden om het zadel in evenwicht te houden. Bij het oude kussen kiept het zadel vaak naar achteren.