Beschermers voor springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Beschermers voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 16:08

We zijn sinds kort met onze pony aan het vrijspringen. Ze vindt het geweldig en gaat af en toe als een raket over de hindernis :+ gevolg is dus dat ze regelmatig de balk aan tikt...
Ik wil graag een beschermer om gaan doen, maar in ben echt een enorme leek ik het gebied van beschermers (en springen) dus ik heb geen idee waar ik goed aan doe.

Ik zat sowieso aan een springschoen te denken aangezien ze regelmatig met haar hoeven aantikt. Maar zit daar nog verschil in of zijn ze in principe allemaal hetzelfde? En wat rond haar peesjes? Gewone peesbeschermers of van die dingen die rondom zitten? En achter, moet ze daar ook wat om?
Kortom: help!

Oh ja, bijkomend ‘probleem’, het gaat om een Welsh A dus ik moet iets in maatje shet hebben gok ik

Anoniem

Re: Beschermers voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:12

Zou simpel beginnen met voor peesjes en springschoenen. Merk je dat ze toch achter ook nodig is om beschermers rondom dan zou ik die er bij nemen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:19

Persoonlijk zou ik geen springschoenen aandoen als een pony een balk aantikt, daar leren ze namelijk van. Doe je springschoenen om, worden ze nog onvoorzichtiger. Omdat het dan harder gaat heb je kans dat de ze balk verder naar voren er af tikken en er op landen met alle gevolgen van dien. Ik zou met springen alleen peesbeschermers gebruiken voor het geval ze met achter voor aanraakt, en eventueel achter als ze strijkt.

In principe gebruik ik springschoenen alleen bij vaste hindernissen om wondjes en dergelijke te voorkomen :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 16:31

Ze heeft er nog maar weinig balken afgegooid, maar tikt er wel veel aan. Ik snap wat je zegt in minder voorzichtig worden, maar ben ook bang dat ze stuk gaat :o :') maar eigenlijk in het dus niet echt kwaad als ze met haar hoefjes aantikt?
Aantikken voor met haar achterbenen lijkt ze niet te doen en strijken doet ze ook niet, dus jij zegt niks om doen?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:56

Hier doen we ook alleen "standaard" peesbeschermers voor om. Achter tikken ze zelden tot nooit aan en springschoenen maakt ze inderdaad alleen onvoorzichtiger.

Tevens zou ik kijken of je dat racen kunt voorkomen door een lijntje neer te zetten (klinkt alsof je nu een enkele hindernis gebruikt)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 17:08

Ik heb maar 1 set staanders dus een lijntje neerzetten wordt lastig. Ze kan ook heel beheerst er overheen hoor, alleen af en toe wordt ze wat te enthousiast en dan komt ze dus ook niet uit.

Ik zal eens voor peesjes gaan kijken, kan nooit kwaad

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:22

Maartje_M schreef:
Ze heeft er nog maar weinig balken afgegooid, maar tikt er wel veel aan. Ik snap wat je zegt in minder voorzichtig worden, maar ben ook bang dat ze stuk gaat :o :') maar eigenlijk in het dus niet echt kwaad als ze met haar hoefjes aantikt?
Aantikken voor met haar achterbenen lijkt ze niet te doen en strijken doet ze ook niet, dus jij zegt niks om doen?

Tegen aantikken met achterbenen heeft geen enkele beschermer nut, want waar ze het mee raken zit vaak toch geen beschermer. Ze gaan niet zo snel stuk hoor, zelfs niet bij zware houten balken :) met haar hoefjes aantikken kan zeker geen kwaad, raakt ze hem precies op de kroonrand is het even vervelend maar krijg je hooguit een wondje van. Echte blessures imo niet, dat zit hem vaker in de landing en/of de bodem.

Let bij peesbeschermers wel op dat ze een beetje ventileren. Die standaard br dingen zou ik nooit om mijn paard hangen :Y) peesbeschermers zou ik dus wel omdoen, maar alleen als je budget hebt/ ventilerende kunt vinden in haar maatje :)

Verder kan je ook werken met een galopbalkje er voor, dat zorgt er voor dat racen ook lastiger wordt. En dan mooi na een paar keer wat krapper leggen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 07:01

Galop balkje is wel een idee. Hoe bepaal ik de afstand daarvoor? :o

Van die gewone was ik ook niet echt fan, maar heel veel meer dan dat of 3 in 1 beschermers heb ik nog niet gevonden. Ventileren die wel goed?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:15

Maartje_M schreef:
Galop balkje is wel een idee. Hoe bepaal ik de afstand daarvoor? :o

Van die gewone was ik ook niet echt fan, maar heel veel meer dan dat of 3 in 1 beschermers heb ik nog niet gevonden. Ventileren die wel goed?

Voor een welshje zou ik het ook niet weten, wat je het beste kan doen is 2 balkjes uit elkaar neerleggen, haar laten galopperen en naar aanleiding daarvan aanpassen. Met bakjes redden ze zich wel ookal is de afstand niet in 1 keer goed.

Je kan misschien kijken naar crossbescherming, maar weet niet of ze dat voor die maatjes hebben!