Bitriempjes zijn te kort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

franteir

Bitriempjes zijn te kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 14:19

Ik ben een beetje hopeloos. Ik rij mijn paard met een rambo micklem en sinds kort een nieuw bit waar ze nu veel fijner op loopt. Vroeger paste mijn micklem perfect maar nu met het nieuwe bit zit ik met een probleem. Mijn bitriempjes zijn te kort voor dat bit. Ofwel heb ik de neusriem op een goede hoogte maar trekt mijn bit te veel in de mond ofwel hangt mijn bit goed maar komt mijn neusriem dan weer te laag. Ik ben dus op zoek naar een oplossing zodat ik mijn bit toch iets lager kan hangen maar daarom mijn neusriem niet moet laten zakken. Hebben jullie soms een idee hoe ik dit kan oplossen. De huidige bitriempjes zijn 25 cm lang maar net iets te kort. Met 30 cm zou ik zeker toekomen maar ik vind deze niet echt. Hopelijk kan iemand mij helpen

cobiie

Re: Bitriempjes zijn te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:24

Riempjes bij een tuigmaker/ zadelmaker laten maken?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:25

Heb je een foto? Want de bitriempjes van mijn Micklem hebben echt nog heel veel ruimte over

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 14:26

cobiie schreef:
Riempjes bij een tuigmaker/ zadelmaker laten maken?

Hier in de buurt hebben we niemand die dit doet spijtig genoeg

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 14:27

Bowo schreef:
Heb je een foto? Want de bitriempjes van mijn Micklem hebben echt nog heel veel ruimte over

Met mijn nieuw bit heb ik geen foto, vroeger had ik een gewoon dubbel gebroken bit en nu een kneveltrens maar bij die kneveltrens is de ring waar je het aan vast maakt veel kleiner waardoor het lager komt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:31

Ah ja, een kneveltrens heeft natuurlijk kleine ringen.
Misschien dat spoorriempjes lang genoeg zijn? Weet alleen niet of die te dik zijn

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:33

De gemiddelde schoenmaker of zadelmaker kan vast andere riempjes voor je maken.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:34

Dit probleem hebben wij ook met 3 verschillende paarden waarop we de Rambo micklem probeerden gehad. Ik volg even :)

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 14:34

Bowo schreef:
Ah ja, een kneveltrens heeft natuurlijk kleine ringen.
Misschien dat spoorriempjes lang genoeg zijn? Weet alleen niet of die te dik zijn

Kan ik wel eens proberen, hopelijk werkt dat want ze loopt het fijnst op een micklem en een kneveltrens maar als ik mijn neusriem te laag hang gaat het effect van de micklem natuurlijk weg

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 14:35

pluisje88 schreef:
De gemiddelde schoenmaker of zadelmaker kan vast andere riempjes voor je maken.

Het probleem is dus dat wij hier in de buurt echts niets van goede schoenmaker of zadelmaker hebben zitten. We hebben 1 schoenmaker maar die maakt meer dingen stuk dan dat hij ze maakt

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:40

Er is vast wel bijvoorbeeld een zadelmaker te vinden die ze kan maken en naar je kan opsturen. Je weet precies wat je nodig hebt, dus zal niet zo’n probleem zijn denk ik.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:42

san4nie schreef:
Er is vast wel bijvoorbeeld een zadelmaker te vinden die ze kan maken en naar je kan opsturen. Je weet precies wat je nodig hebt, dus zal niet zo’n probleem zijn denk ik.

Precies even rondbellen of mailen moet lukken. Wentink in Winterswijk maakt ook dat soort dingen. Als je ze benadert, precies weet wat je wilt hebben en zegt dat je ervoor betaalt om het te verzenden dan komt het vast goed toch. Kan niet zo ingewikkeld zijn lijkt me.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:09

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:12

Gaatje erbij prikken in het bitriempje een oplossing? En bij mijn micklem zaten twee soorten riempjes, de ene langer dan de ander, allebei voor het bit?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:22

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 21:13

OneAndOnlyx schreef:
Gaatje erbij prikken in het bitriempje een oplossing? En bij mijn micklem zaten twee soorten riempjes, de ene langer dan de ander, allebei voor het bit?

Ik heb idd de langere al genomen maar dan is die nog te kort. Heb er een gaatje bij geprikt volledig aan het uiteinde en voorlopig kan ik er zo met rijden maar zou ze toch nog iets langer willen zodat mijn neusriem toch nog net iets hoger kan. Heb ondertussen naar een zadelmaker gestuurd hopelijk kan die helpen

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 21:15

_Penotti schreef:
Losse kinriempjes misschien lang genoeg?
Of sperriem?

zoiets
https://westeindruitersport.biedmeer.nl ... -leer.html

Het probleem bij dat soort riempjes is dat ze eigenlijk een soort van lusje missen. Je moet het riempje dubbel plooien door dat lusje steken en nadien pas met de gesp vast maken. Dan krijg je iets zoals op de foto. Kan wel eens proberen of het even goed blijft zitten maar twijfel er een beetje over.
Afbeelding

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 21:17

Dabo schreef:
Ik maak deze wel! Van biothane, maar dat lijkt optisch zeer op leer, dus dat kan prima toch?
Foto:
[ [url=m/Gee8bx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze kosten 3,50 per stuk, en je vindt ze hier:
https://dabo-design.nl/shop/riempjes/
:D

Ik had je via internet ook al gevonden maar het ‘probleem’ is een beetje dat er een lusje mist. Ik heb namelijk 2 van die lusjes nodig zodat ik het riempje kan dubbel plooien, door 1 lusje en nadien vast maken met de gesp en terug door het andere lusje. Net zoals op de foto
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:22

Bij Dabo zitten er ja gewoon 2 lusjes aan? Dat zit op de foto's exact zo als de rambo riempjes.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:26

Yvank_ schreef:
Bij Dabo zitten er ja gewoon 2 lusjes aan? Dat zit op de foto's exact zo als de rambo riempjes.

Klopt hoor, ik maak er juist van die lusjes (passantje) aan de achterkant aan, zodat ze als bithanger te gebruiken zijn, maar bv ook voor een graasmasker ofzo.
Ze heten 'multifunctionele riempjes' in mijn shop :-D

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 21:38

Dabo schreef:
Yvank_ schreef:

Klopt hoor, ik maak er juist van die lusjes (passantje) aan de achterkant aan, zodat ze als bithanger te gebruiken zijn, maar bv ook voor een graasmasker ofzo.
Ze heten 'multifunctionele riempjes' in mijn shop :-D

Oh top! Dan ga ik ze morgen eens bekijken. Bedankt!