bit te klein of kan het nog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamB

bit te klein of kan het nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 19:05

hi. ik zit met een dingetje. ik heb een verzorgpaardje waar ik regelmatig een bit in hang alleen ik vraag me af of deze te klein is. het bit zit echt net niet tegen zijn mondhoeken, kan er wel eventueel een foto bij doen. hij loopt op een (dubbelgebroken) watertrensje waar hij altijd op heeft gelopen. eigenaresse heeft het bit te laag gehangen waardoor het leek alsof het paste. uiteindelijk een stuk hoger gedaan(wat echt beter zit) maar nu zit ik toch te twijfelen wat mm groter te kopen. ik weet dat een watertrensje een stukje moet uitsteken maar dat doet deze helaas niet. wat zouden jullie doen?
(als jullie foto's willen kan ik vanavond nog wel even naar stal)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:08

Zonder foto is er weinig over te zeggen.

Het is geen exacte wetenschap, wanneer het niet knelt en het paardje er geen last van heeft, hoeft het geen probleem te zijn. Veel te groot is ook niet goed want dan ligt het wellicht te onrustig in de mond.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 19:09

_black_rose_ schreef:
Zonder foto is er weinig over te zeggen.

Het is geen exacte wetenschap, wanneer het niet knelt en het paardje er geen last van heeft, hoeft het geen probleem te zijn. Veel te groot is ook niet goed want dan ligt het wellicht te onrustig in de mond.

ik ga vanavond dan wel even naar stal.
hij heeft geen last van het bit, het knelt niet. 2 mm kleiner en het knelt wel

DreamB

Re: bit te klein of kan het nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 10:49

Hier de foto's Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:51

Ik zou m persoonlijk groter doen denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:51

Die is te klein volgens mij. Tenminste bij mij past er nog ongeveer een vinger tussen de mond en de bitring zeg maar.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 10:52

Marije_1997 schreef:
Die is te klein volgens mij. Tenminste bij mij past er nog ongeveer een vinger tussen de mond en de bitring zeg maar.

Dat is in principe ook de bedoeling. Dit is een 14.5 dus zouden jullie dan 15 of 15.5 kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:55

Spikeandjax schreef:
Marije_1997 schreef:

Dat is in principe ook de bedoeling. Dit is een 14.5 dus zouden jullie dan 15 of 15.5 kopen?

Weet je zeker dat het een 14.5 is? Want dan heb je een enorm reusachtig paard. Deze maat word namelijk amper gebruikt. Ik zou voor de zekerheid even goed nameten.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:57

Ik had pasgeleden precies hetzelfde aan de hand. Ik had gelukkig zelf nog een bitje liggen in een maatje groter. Bij mij was een half maatje groter voldoende.
Toevallig niet iemand op stal die een maatje groter heeft liggen? Gewoon om even te passen?

Edit: je moet meten vanaf de gaatjes van de bitringen, dus niet het deel na de bijtring meerekenen. 14,5 is idd wel groot...

Nog een edit :+ : mij is altijd geleerd dat je 2 rimpeltjes in de mondhoeken moet zien. Ik zie er hier maar 1. Moeilijk in te schatten met alleen een foto van de mond maar misschien kan het nog een gaatje korter.
Laatst bijgewerkt door Devic op 09-05-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 10:59

Ik weet zeker dat dit de goede maat is. Ik meet alles TUSSEN de bitringen in. Helaas staan ze op een privéstal dus kan niks lenen ofzo. Ga voor de zekerheid ook vragen of hij ook op ongebroken bit of een bustrens kan lopen. Denk dat het dan een half maatje groter word

Ik pak het bit erbij voor het bewijs dat ik goed meet
Laatst bijgewerkt door DreamB op 09-05-20 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 11:00

Afbeelding
Deze had ik nog.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:02

Tja...gewoon echt een grote maat dus... kan natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:05

Spikeandjax schreef:
Ik weet zeker dat dit de goede maat is. Ik meet alles TUSSEN de bitringen in. Helaas staan ze op een privéstal dus kan niks lenen ofzo. Ga voor de zekerheid ook vragen of hij ook op ongebroken bit of een bustrens kan lopen. Denk dat het dan een half maatje groter word

Je hebt ook wel tandartsen of zadelmakers met een bittenbank. Eventueel kun je die vragen of ze een aantal hebben die je kan passen?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 11:07

Marije_1997 schreef:
Spikeandjax schreef:

Je hebt ook wel tandartsen of zadelmakers met een bittenbank. Eventueel kun je die vragen of ze een aantal hebben die je kan passen?

Zou idd evt kunnen maar ik kan er wel bijna vanuit gaan dat als ik een dubbelgebroken watertrensje koop het gewoon prima gaat. Hij is niet erg gevoelig qua bitten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:08

Ik zou een maat groter zoeken. Grote kans dan zijn velletje tussen de ring wordt geknepen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:09

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 11:10

belle_boef schreef:
Ik zou een maat groter zoeken. Grote kans dan zijn velletje tussen de ring wordt geknepen
was Ik idd een beetje bang voor. Als ik een goed bus/d trensje vind koop ik die misschien

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:14

In de winkel geef ik je weinig kans van slagen. Of althans ik kan nooit de grote maten vinden. Zelfs iets simpels als een Xfull halster is nergens op voorraad.

Je kunt ook nog bij https://www.whitesoxs.nl/ kijken. Grote maten winkel :)

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 11:16

Selka schreef:
In de winkel geef ik je weinig kans van slagen. Of althans ik kan nooit de grote maten vinden. Zelfs iets simpels als een Xfull halster is nergens op voorraad.

Je kunt ook nog bij https://www.whitesoxs.nl/ kijken. Grote maten winkel :)

Die bitten zijn vanaf 15.5 en het liefst heb ik 15, wel fijn voor het aanbieden!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:21

Maat groter anders kan zijn mondhoeken tussen de bewegende ringen komen. Of kiezen voor een dubbel gebroken bustrens dan kan deze aansluiten

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 11:22

keona schreef:
Maat groter anders kan zijn mondhoeken tussen de bewegende ringen komen. Of kiezen voor een dubbel gebroken bustrens dan kan deze aansluiten

Bustrens/d-trens zou idd gewoon 14.5 worden. Watertrensje word 15

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:24

Spikeandjax schreef:
keona schreef:

Bustrens/d-trens zou idd gewoon 14.5 worden. Watertrensje word 15

Watertrens moet je kijken kunt ook altijd bitringen nemen met 15,5 zodat je zeker bent van geen vel er tussen.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 11:26

Ik denk dat 15.5 iets te onstabiel ligt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:32

Spikeandjax schreef:
Marije_1997 schreef:

Weet je zeker dat het een 14.5 is? Want dan heb je een enorm reusachtig paard. Deze maat word namelijk amper gebruikt. Ik zou voor de zekerheid even goed nameten.

Nou dat kan ik even ontkrachten hoor, mijn Mérens pony heeft 14,5 :')

Afbeelding

Ik heb nog een ongebroken bustrens in 14,5 hier liggen die wat groter valt, ik stuur je even een pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:39

Waarom raak ik dan aan de straatstenen m'n 14.5 bitjes niet kwijt hahahaha. Ik heb een paardje van 153 en die heeft gewoon 12.5, fysio/osteo die m'n paard behandeld zei ook dat 14.5 niet veel word gebruikt.