Longeersingel trekt strak over de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Longeersingel trekt strak over de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 18:17

Ik heb deze longeersingel tweedehands gekocht:

Afbeelding

Afbeelding

Qua lengte past ie prima, maar hij trekt bij mijn pony echt op de schoft in plaats van er achter, en trekt ook helemaal strak over de ruggengraat, ookal zitten er schuimblokken (tenminste zo voelt het) in die dit zouden moeten verhinderen.

Is dit te verhelpen, of past deze longeersingel dan gewoon niet bij mijn pony?
Afbeelding

BigOne

Re: Longeersingel trekt strak over de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:21

Dekje er onder al geprobeerd?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 18:27

Nee nog niet, ik ga ervanuit dat dat niet ontzettend veel zal veranderen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:36

Dat klopt. Dat doet dat model helaas. Daarom heb ik een dure barefoot save my spine singel gekocht. Mijn merrie heeft een mega schoft dus die werd echt Fijngeknepen met die andere singel.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:51

Hier ook de ervaring dat helaas deze longeer singel dat doet...

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:17

Tenzij je een heel erg rond paard met lage schoft hebt, dan trekt dit soort singles inderdaad op de ruggengraat.

Zelf doe ik er een dubbel geslagen dekje en zadelpad onder, en vooral niet strak aansingelen (is ook niet nodig bij longeren).

Anders zou je bv een longeersingel van Lammert Haanstra kunnen kopen als je de ruggengraat echt vrij wilt. Zijn wel heel andere prijsklasse.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:21

Een longeer singel moet je altijd met staartriem gebruiken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:26

Hoe je hem nu bevestigd hebt qua optoming zou ik ook zeggen een staartriem gebruiken en een dik dubbelgevouwen sjabrakje/ gelpad er onder doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:35

pillow schreef:

Onzin.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:54

pillow schreef:

En nu graag onderbouwen...

Want ik vind het ook klinkklare onzin...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:56

Als je met bijzet longeert zorgt de staartriem er voor dat de longeersingel niet naar voren trekt en de bijzet dus langer. Geen idee of het ook moet als je met dubbele longe longeert zoals TS. (overigens doe ik dit ook nooit, maar dit is wel de reden die ik ken)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:00

Nope ik gebruik nooit een staartriem. Als je een goed passende singel hebt en bijzet niet super loopt aan te snoeren is dat echt niet nodig. Moet zeggen dat ik eigenlijk nooit bijzet gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:14

kwii schreef:
Als je met bijzet longeert zorgt de staartriem er voor dat de longeersingel niet naar voren trekt en de bijzet dus langer. Geen idee of het ook moet als je met dubbele longe longeert zoals TS. (overigens doe ik dit ook nooit, maar dit is wel de reden die ik ken)

Ik heb een soortgelijke van pagony en die trekt absoluut niet. Gebruik geen staart riem of iets. Gewoon dekje er onder. In gebruik overigens dubbele longeerlijnen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:16

kwii schreef:

Als het zo strak bij wordt gezet dat alles naar voren schuift zit misschien eerder daar het probleem :o

TS, ik heb dezelfde singel en dat gebeurd bij mij ook. Toch heb ik niet echt het idee dat ze er last van hebben als je niet mega hard snoert.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:30

De meeste van dit soort singels doen dit, daarom gebruik ik een leren met echte kussens.

Mij is altijd geleerd dat een paard onvoldoende over de rug kan lopen/schoft kan liften als er onvoldoende ruimte is tussen de singel en de schoft of als de singel op de schoft drukt.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:33

Muiz schreef:
kwii schreef:

Als het zo strak bij wordt gezet dat alles naar voren schuift zit misschien eerder daar het probleem :o

TS, ik heb dezelfde singel en dat gebeurd bij mij ook. Toch heb ik niet echt het idee dat ze er last van hebben als je niet mega hard snoert.

Ik heb dezelfde longeersingel, en moet wel eerlijk zeggen dat ik een behoorlijk rond paard heb met weinig schoft, maar ik ga mee in de eerdere reacties, niet te strak aansingelen ook. Ik heb er een simpel bontje onder liggen, zo eentje voor onder de longeersingel. Ik longeer overigens niet met bijzet, wel zo nu en dan met een bandage achterlangs. Hier blijft hij prima liggen.

Afbeelding

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:23

Ik doe er een dubbelgevouwen zadelbontje onder, werkt ook wel aardig