Banaansingel, hoe zit het nou echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banaansingel richting

: (
104 (75%)
: )
33 (24%)

Totaal aantal stemmen: 137

Nala

Banaansingel, hoe zit het nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 20:53

Hey bokkers,

Steeds vaker krijg ik het advies om voor mijn tonnetje een banaansingel aan te schaffen, aangezien veel zadels de neiging hebben naar voren te schuiven/getrokken te worden.

Het tonnetje in kwestie:

Afbeelding

Maar wat klopt nou echt:

Werkt het echt tegen naar voren schuiven?
In welke richting hoort het te liggen? Als de dubbele punt de voorbenen zijn, en de singel het haakje, dan zo : ) of zo : ( ?
Mij lijkt : ( het logischte, maar hier en daar lees ik dat het : ) moet zijn???

En dan als laatste: Waar moet je bij de aanschaf van zo'n singel vooral op letten?

Alvast bedankt!

Flicka12

Re: Banaansingel, hoe zit het nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:54

Naar mijn idee is het :(, tenminste dat lijkt met logisch en zo doe ik het al jaren

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:05

https://www.divoza.com/nl/rossner-comfort-singel
Ik heb zelf deze voor mijn bolbuikige paard :D
En dan met de bocht naar voren om de buik heen, zo blijft alles mooi stabiel liggen. Hoewel het ook wel eens andersom wordt gedaan voor paarden die geen bolle buik hebben.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:17

Het is haast schokkend hoeveel mensen dit fout hebben.

Bij deze (banaan) singel moeten de voorbenen dus aan de bovenkant zitten.
Afbeelding

Bij andere (anatomische) singels moet de bolling meestal naar voren. Dat is dat een smaller stuk wat op het borstbeen tussen de voorbenen komt te liggen.

Dan hoop ik maar dat mensen niet weten wat een banaan singel is want anders lopen er een hoop paarden er onjuist gezadeld bij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:20

Ik heb het antwoord foutief beantwoordt omdat ik dacht dat het een smiley was .. :')

Mag ik n lollie voor m'n domme actie?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 21:23

Hoe zou dat dan moeten werken? Want ik zie het toch echt gebeuren dat dat 'tussenstuk' naar de natuurlijke singelplek glijdt, en dan de gespen nóg verder naar voren.

Je kunt het nog veranderen, Maralyn :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:25

Yes... :') af en toe... Dan denk ik...
"Wat denk ik überhaupt eigenlijk... Kuch" hahahaah sorry!

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:32

Nala schreef:
Hoe zou dat dan moeten werken? Want ik zie het toch echt gebeuren dat dat 'tussenstuk' naar de natuurlijke singelplek glijdt, en dan de gespen nóg verder naar voren.

Je kunt het nog veranderen, Maralyn :')

Zo'n singel wordt vaak gebruikt voor paarden met de singel plaats ver naar voren. De singel onder de buik komt dus iets verder naar voren dan dat de gespen komen te zitten. Ofwel; de gespen worden iets naar achter gelegd.

Als het je niks lijkt is dat ook geen probleem, er zijn genoeg singels te krijgen die hetzelfde beloven. Bijvoorbeeld de hierboven genoemde singel of een type wat lijkt op de bekende Fairfax. Wat het beste werkt verschilt natuurlijk wat per paard.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 21:39

Ja dat snap ik, de gespen verder naar achter en dus : ( kan ik goed begrijpen. Maar hoe : ) zou moeten helpen, daar kan ik met mijn logica nu even niet bij.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:51

Cera_D schreef:
https://www.divoza.com/nl/rossner-comfort-singel
Ik heb zelf deze voor mijn bolbuikige paard :D
En dan met de bocht naar voren om de buik heen, zo blijft alles mooi stabiel liggen. Hoewel het ook wel eens andersom wordt gedaan voor paarden die geen bolle buik hebben.

Ik heb ook deze voor mijn nogal uh, ja, ronde haflinger. Hele fijne singel en het helpt inderdaad tegen het schuiven van het zadel naar voren. Ik heb heb : (, heb nog niet eerder gehoord dat het andersom ook zou kunnen...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:05

LiselotZorro schreef:
Bij deze (banaan) singel moeten de voorbenen dus aan de bovenkant zitten.
[ Afbeelding ]

Bij andere (anatomische) singels moet de bolling meestal naar voren. Dat is dat een smaller stuk wat op het borstbeen tussen de voorbenen komt te liggen.

Dan hoop ik maar dat mensen niet weten wat een banaan singel is want anders lopen er een hoop paarden er onjuist gezadeld bij.
Deze singel heb ik, en idd ook zoals jij zegt zit hij aan mijn zadel.
Ik kon het ook niet onthouden hoe het nou goed moest, het meest logische leek mij de bolling naar voren, zodat de gespen wat naar achteren komen. Maar, het moet dus juist andersom. Logisch vind ik het niet, maar om het te onthouden is mij verteld: Bolling naar het bolle buikje van je paard. Voila, ik vergeet het nooit meer, maar ik vind het nog steeds niet logisch....

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:15

Voor mijn merrie met haar dikke buik heb ik de bolling naar achter. Mijn gedachte was namelijk: het kortere stuk past natuurlijk minder om haar bollere buik, terwijl de bolling naar achter de omvang mooi volgt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:19

Er zijn meer types 'gebogen' en anatomisch gevormde singels.

Je hebt het bijna rechte model. Met alleen een uitsnijding voor de benen (valse banaan). Vooral bedoeld voor paarden waarbij de singel in de oksel 'kruipt'. De uitsnijding geeft meer ruimte in de beweging en voorkomt singelwondjes.

Dan heb je de banaan of halve maan. Bedoeld voor paarden met een korte rug en meer rondgeribtheid. Schouders meestal smal. De singel heeft dan de boog naar voren en dat geeft ruimte voor de ribbenkast en voorkomt dat de singel naar voren glijdt. De singel ligt in dit geval vaak tegen een buikronding aan. Hierdoor wordt de bollingsvorm afgevlakt. Het is dus ook belangrijk om te kijken of je paard meer of minder grote bolling nodig heeft.

De omgekeerde banaan heeft ook duidelijk een uitsnijding van de benen, net als de gewone banaan. Maar de buiging gaat duidelijk naar achteren. Deze is bedoeld voor paarden met een schouder die breder is dan de ribbenkast. De omgekeerdheid van de banaanvorm zorgt dat je zadel niet naar achteren glijdt. Deze paarden hebben vaak een steilere buik. De bolling komt rechter omdat het model paard meer schuin afloopt richting de achterbenen. (Geen buik dus)

En dan heb je nog de variatisch om de normale anatomische. Een normale anatomische heeft wel uitsnijdingen voor de benen. Maar het paard heeft z'n singelgroeve op de meest ideale positie voor de singel ten opzichte van het zadel.
Er zijn verschillende anatomische modellen in de omloop met bv een verbreding tussen de voorbenen. Een kleine boog naar voren of juist naar achteren. Deze variaties zijn meestal niet bedoeld om de singel beter te laten liggen, maar om een andere drukverdeling te hebben onder de buik en borst. Afhankelijk van geslacht, bouw, ras en bewegingspatroon kunnen paarden 'last' hebben met drukverdeling.

Edit: iets toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 05-05-20 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:21

Jeetje.. wat een mogelijkheden! :O
Zouden er ook 'singelpassers' bestaan? Zou ik wel interesse in hebben!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 23:48

Dabo schreef:

_/-\o_ :j :') Precies dit inderdaad, jeetje.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 01:56

Veulen84 schreef:
Er zijn meer types 'gebogen' en anatomisch gevormde singels.

Je hebt het bijna rechte model. Met alleen een uitsnijding voor de benen (valse banaan). Vooral bedoeld voor paarden waarbij de singel in de oksel 'kruipt'. De uitsnijding geeft meer ruimte in de beweging en voorkomt singelwondjes.

Dan heb je de banaan of halve maan. Bedoeld voor paarden met een korte rug en meer rondgeribtheid. Schouders meestal smal. De singel heeft dan de boog naar voren en dat geeft ruimte voor de ribbenkast en voorkomt dat de singel naar voren glijdt. De singel ligt in dit geval vaak tegen een buikronding aan. Hierdoor wordt de bollingsvorm afgevlakt. Het is dus ook belangrijk om te kijken of je paard meer of minder grote bolling nodig heeft.

De omgekeerde banaan heeft ook duidelijk een uitsnijding van de benen, net als de gewone banaan. Maar de buiging gaat duidelijk naar achteren. Deze is bedoeld voor paarden met een schouder die breder is dan de ribbenkast. De omgekeerdheid van de banaanvorm zorgt dat je zadel niet naar achteren glijdt. Deze paarden hebben vaak een steilere buik. De bolling komt rechter omdat het model paard meer schuin afloopt richting de achterbenen. (Geen buik dus)

En dan heb je nog de variatisch om de normale anatomische. Een normale anatomische heeft wel uitsnijdingen voor de benen. Maar het paard heeft z'n singelgroeve op de meest ideale positie voor de singel ten opzichte van het zadel.
Er zijn verschillende anatomische modellen in de omloop met bv een verbreding tussen de voorbenen. Een kleine boog naar voren of juist naar achteren. Deze variaties zijn meestal niet bedoeld om de singel beter te laten liggen, maar om een andere drukverdeling te hebben onder de buik en borst. Afhankelijk van geslacht, bouw, ras en bewegingspatroon kunnen paarden 'last' hebben met drukverdeling.

Edit: iets toegevoegd.

Misschien is het handig plaatjes te plaatsen voor de mensen?

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:44

Dabo schreef:

Zou best de moeite zijn, hè? Sommige zadelmakers/passers zijn daar zeker geschikt voor! Maar ik heb helaas ook al zadelmakers gezien die over zadels echt heel veel verstand hebben, maar van singels helemaal niks afweten. Best zonde.

Een singel kan je zadel echt maken of kraken!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:14

even kort door de bocht, ik heb ook zo een banaan en ik moet zeggen dat het wel helpt, de pony destijds ging er zelfs beter door lopen en de singelnijd was ook over.
haar opvolger ook dik en ton vind deze singel ook fijn,en ook bij hem helpt het goed heb ik het idee! *\o/*

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:21

Ik heb een anatomische singel met de bolling naar voren : ( <-- zo dus.
Voor mijn rondgeribte jongen met korte rug en naar voor liggende singelplek echt de fijnste oplossing. Het zadel ligt als een huis!
Ooit de singel verkeerd om er aan gehangen, heel erg stom, en ik merkte gelijk dat er iets niet klopte. Het zadel schoof, kraakte en het voelde alles behalve stabiel. Afgestapt en ontdekt dat ik dus verkeerd gesingeld had :o
Ik wist dus wel meteen dat de singel normaal goed z'n werk doet!

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:26

Dabo schreef:

Ik ben normaal gesproken een stille meelezer maar wilde hier toch even op reageren.

Omdat ik door de bomen het bos ook niet meer zag heb ik Joyce van 2fithorses laten komen. Zij had ook mijn hoofdstel gefit en doen dat ook met singels.
Diverse soorten en maten heb ik kunnen proberen en mijn paard gaf perfect aan wat voor hem wel of niet werkte.. zeker de moeite waard als je het mij vraagt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:59

maralyn schreef:
Ik heb het antwoord foutief beantwoordt omdat ik dacht dat het een smiley was .. :')

Mag ik n lollie voor m'n domme actie?

Haha :D hier nog zo'n dommie :+

Ik dacht dat het ging over goede of slechte ervaringen met een banaansingel. :P

In ieder geval moet naar mijn weten de bolling naar voren wijzen en ja, ik heb er wel goede ervaringen mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:01

Het kan ook lonen naar de singelstoten te kijken. Onze dochter rijdt tijdelijk een ronde pony bij. Zadel schoof enorm. Boommaat klopte wel. Maar we zagen dat de singelstoten || zo zaten (dus recht), in plaats van |/ (achterste schuin). We hebben dus de achterste singelstoot aan het 3e bevestigings stukje gedaan (geen idee hoe dat heet) zodat we een 3 hoekje kregen. Zadel ligt nu goed, en blijft ook liggen met rijden.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:53

mikeeloverr schreef:
Dabo schreef:

Ik ben normaal gesproken een stille meelezer maar wilde hier toch even op reageren.

Omdat ik door de bomen het bos ook niet meer zag heb ik Joyce van 2fithorses laten komen. Zij had ook mijn hoofdstel gefit en doen dat ook met singels.
Diverse soorten en maten heb ik kunnen proberen en mijn paard gaf perfect aan wat voor hem wel of niet werkte.. zeker de moeite waard als je het mij vraagt

Oeps, die smilie die ik postte moest dus echt geen :O gaper zijn, want die staat voor saai!
Ik bedoelde dus meer een whow, verbaasde smilie maar die heeft bokt niet echt.. deze dan maar: B-)
Ik heb even op de site gekeken van 2fithorses, een singel fitting kost 65 euro en een singel 249 euro... hmm daar koop ik een half nieuw paard voor ;-) (grapje, doen we dus niet haha)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 15:22

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:45

Lijkt idd voor het mooie wel iets te veel naar voren te liggen, maar als ze er geen last van heeft en de singel trekt niet het zadel/longeersingel mee kan het denk ik niet veel kwaad.

Ik heb dezelfde in een maat 65 en 75, de 65 voor mn bbp en de 75 voor bij mn zadel. Ik vind de 75 mooier zitten maar die past helaas niet aan mijn bbp, op de foto dus hoe die van mij zit. Singel ligt voor het mooie idd wat meer naar voren, maar met de andere singels die ik tot nu toe heb geprobeerd gleed de singel ook naar voren en nam ook mn zadel/bbp mee :')
Afbeelding