Hoge (Engelse) aansnoer neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Devic

Hoge (Engelse) aansnoer neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 00:08

Ik ben begonnen een paardje voor iemand te rijden wat jaren stil gestaan heeft. Hij is braaf, er zijn wat “kinderziektes” maar dat had ik verwacht, aangezien hij al jaren niets doet. Hij heeft problemen met zijn balans, wat te verklaren is door het gebrek aan bespiering. Hij loopt zuiver dus daar maak ik me geen zorgen om. Hij heeft ook een klein issue met aanleuning/aannemen van het bit.

Het hoofdstel wat hij meegekregen heeft, is een werkelijk prachtig duur hoofdstel, met een hoge Engelse aansnoer neusriem. Ik ben nog van de “old school” gecombineerde neusriem. Kan iemand mij nu eens vertellen wat de voor/nadelen zijn van zo’n hoge neusriem en wat dit doet voor de aanleuning? Waarom zou je voor deze neusriem wel of niet kiezen?

*let wel: dit is een puur informatieve vraag. Ik beweer niet dat het probleem met de aanleuning Voort komt uit deze neusriem. Ik ben ook niet (bewust) op zoek naar een andere neusriem!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 00:15

De hoge neusriem is ouder dan de gecombineerde. De aansnoerneusriem, al dan niet gecombineerd met een sperriem is meest nieuw.

Een gecombineerde neusriem is een combinatie van een lage en een hoge neusriem. Zelf vind ik het anatomische ondingen, al helemaal in combinatie met aansnoer.

Lage neusriemen werden en worden inmiddels vaak gebruikt bij jonge paarden. Ze geven het bit stabiliteit en beperkt het openen van de mond. Let wel: beperkt! Er moet voldoende ruimte zijn om de mond te bewegen en enigszins te openen.
De hoge neusriem is ontwikkeld voor het verder afgerichte paard (en ruiter). Vanaf stang en trens moet je deze sowieso gebruiken omdat er geen plaats is voor de andere twee.

Persoonlijk zie ik er weinig functie in. Ik verkies zelf de lage neusriem of de nieuwe anatomische modellen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 00:21

Mijn ponyspook vind een sperriem helemaal niks, word hij tegen de hand van.
Hij loopt dus ook met een hoge neusriem.
Die rambo micklem zou hij denk ik echt woest van worden, 90% zeker.
Nu heeft mijn pony volgens de tandarts écht een hele dikke tong, hij vindt het een hype maar vindt mijn pony echt een dikke lap hebben.
Bij veel focus en lekker sjouwen piept er een puntje tong uit, en dat mag hij van mij ook.
Hij heeft een 14 mm dik bitje, dunner vind hij ook niet fijn op zijn lagen en een tongboog is helemaal not done.
Dus deze meneer loopt met een hoge neusriem zodat hij zelf kan doen met zijn tong en mond wat hij wil.
Dat gaat super, hij blieft gewoon geen toeters en bellen aan zijn hoofd. :+
Hij is heel rustig in de aanleuning zo ook, en wurmt zich nooit ergens onderuit.
Maar hij weet denk ik ook niet beter bij mij dan dat zijn best doen goed genoeg is, en als het niet lukt we rustig gaan oefenen.
Dus hij heeft ook geen reden tot protest, vermoed ik zo.

Devic

Re: Hoge (Engelse) aansnoer neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 00:41

Ja mijne wurmt zich er nu graag eens onderuit, niet in het extreme hoor. De gewone trucjes: wegvallen over de schouder, sterren kijken, even een beetje proberen. Snap hem wel: met 8 jaar met pensioen en jaren later moet je weer aan de bak. Dus ik zoek er nog niet echt wat achter. Maar hij loopt dus ook zonder toeters en bellen... Lijkt mij dat hij inderdaad meer bewegingsruimte heeft aan z’n mond. Hij is vroeger altijd zo gereden dus ik zie (nog) geen reden omdat te veranderen. Maar de vorige ruiter kennende heeft ze dit eerder gekozen omdat het zo hip staat, dan dat het werkelijk iets toevoegt aan het comfort en de kwaliteit van rijden. ;)

Maar goed: ik zou zelf ook niet kunnen uitleggen waarom ik neusriem A of B kies, dus vandaar mijn vraag hier

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 03:20

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 09:16

Thanks, die had ik idd wel gezien maar vind hier niet duidelijk in naar voren komen waarom je welke neusriem zou kiezen