Springzadel op ronde pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellalover

Springzadel op ronde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 22:00

Goedenavond

Ik zou even jullie mening willen weten over het volgende: ik rij mijn pony tegenwoordig met een boomloos zadel van Barefoot omdat er zowat geen enkel zadel goed op haar ligt. Dit gaat prima.

Nu is het dat ze veel meer van springen houdt, en dat vind ik toch ook wel erg leuk. Alleen gaat springen met een boomloos zadel niet zo soepel en schuift dat best wel. Ik ben daarom opzoek gegaan naar een spring/vzh zadel en heb een 2e hands springzadel van Wintec gekocht met extra wijde (verstelbare) boom.
Het volgende probleem: het zadel sluit aan de zijkanten niet aan bij de schouder. Ook sluiten de kussens in het midden niet aan, achteraan wel, maar in het midden van de kamer niet.

Ik heb niet zoveel verstand van springzadels en hun ligging, maar hebben meerdere mensen hier last van ? Zijn er mensen die mij wat meer kunnen vertellen over de correcte ligging van springzadels ? Want ik geloof dat niet mijn zadel nu correct ligt.

(Ik ben opzoek naar informatie en ervaringen, zadelmaker haal ik er misschien wel bij maar daar hoef ik op het moment geen reacties over)
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:05

Je zadel is sowieso te lang. Niet mee rijden dus.

Wat is je budget en regio?

Ik heb een ronde pony (boommaat XXW) en heb een Sella. Deze hebben een U boom. Dat past mooi op brede dieren.

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 22:10

Saaams schreef:
Je zadel is sowieso te lang. Niet mee rijden dus.

Wat is je budget en regio?

Ik heb een ronde pony (boommaat XXW) en heb een Sella. Deze hebben een U boom. Dat past mooi op brede dieren.

Regio Friesland, budget is erg laag, tot €200. Heb onderhand 2 niet passende zadels liggen dus heb op het moment geen geld voor nog een ander zadel.

Saaams

Re: Springzadel op ronde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:11

Lastig. Voor dat budget ga je denk ik niet veel vinden. Kan je niet eerst beide zadels verkopen? Wellicht met €500 dat je een beter zadel kan kopen via de zadelmaker.

Ik had mijn eerste springzadel via de zadelmaker voor €500. Een Kieffer

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:13

Ik zou gewoon een zadelmaker laten komen. Deze hebben vaak ook tweedehands zadel liggen en als jij je prijsklasse aangeeft houden ze daar rekening mee.
Ik weet niet of het bij elke zadelmaker zo is, maar bij de mijne is het consult gratis als je een zadel aanschaft.

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 22:13

Saaams schreef:
Lastig. Voor dat budget ga je denk ik niet veel vinden. Kan je niet eerst beide zadels verkopen? Wellicht met €500 dat je een beter zadel kan kopen via de zadelmaker.

Ja klopt idd, maar dan moet ik ook maar mensen vinden die de zadels over willen nemen.. wat voor pony heb jij ?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:20

ellalover schreef:
Saaams schreef:

Ja klopt idd, maar dan moet ik ook maar mensen vinden die de zadels over willen nemen.. wat voor pony heb jij ?

Ik heb een connemara!

Afbeelding

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 22:29

?[/quote]

Ik heb een connemara!

Afbeelding[/quote]

Hoe groot is ze ? En hoeveel inch is dat zadel ? Dat is de sella ?

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:36

Ik raad een Albion springzadel aan. Die kunnen helemaal aan de vorm van de pony aangepast worden en liggen als een huis. Perfect voor rondgeribte pony's. Wij hebbeb het zadel door Jan van Rijs laten aanmeten en zijn heel tevreden. Eerst hebben we veel andere zadels, speciale singels, speciale antischuifdekjes, gelpads, staartriemen etc gehad niks werkte echt goed, totdat we het Albionzadel kregen. Wat een verschil, ook qua beweging van de pony.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:49

Ik zou een zadelmaker laten komen. Niet gaan rijden met een zadel dat niet past, dat kan zoveel kapot maken..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 08:40

Ook springzadels moeten helemaal aansluiten aan de rug, dus niet bruggen, en ook niet voorbij de 18e rib komen. Je zadel past dus helemaal niet en is ook niet aan te passen. Je zou nog in de goedkopere klasse Tekna of Thorowgood kunnen proberen. Vooral Thorowgood heeft modellen voor alle ruggen, en de T4 is budgetvriendelijk. Die Wintec ben je zo weer kwijt en voor dat geld kun je dan een zadelpasser laten komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:28

Ondanks dat je zegt misschien een zadelmaker te laten komen, zou ik gewoon sowieso via de zadelmaker een zadel kopen. Ja dat is duurder, maar dan ben je er wel zeker van dat het goed is. Las dat je in Friesland zit. Ik ben positief over van den Bosch, maar bijv tweespan is ook super. Van den Bosch heeft zowel spring als veelzijdig als dressuur zadels.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:36

Wintec pastte ook helemaal niet op mijn ronde pony helaas. Was ook te lang, en het zadel volgde de rug van mijn pony ook niet. Ronde pony's met korte ruggen is met zadels gewoon echt lastig.. Kent n Masters is daar geschikt voor, maar dan moet je toch wel echt aan 500 euro ofzo denken.

Edit: en een zadel moet altijd nog passend worden gemaakt door de zadelmaker voordat je ermee gaat rijden, daar moet je ook zo'n 100 euro voor rekenen

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:57

Deze opmerking in je topic valt mij eigenlijk een beetje verkeerd. Waarom misschien een zadelmaker laten komen? Je geeft aan dat je er zelf weinig verstand van hebt en inmiddels als 2 niet passende zadels hebt liggen. Wil je zeker zijn dat je een goed passend zadel koopt dan had ik vanaf het begin toch een zadelmaker ingeschakeld. Had je een hoop geld gescheeld en daarvoor in de plaats een zadel waarvan je zeker weet dat hij past. Ik denk dat je budget hierin inmiddels zo door gedaald is dat het voor die prijs niet realistisch is iets goeds passend te vinden voor je paard. Persoonlijk zou ik dus even doorsparen en deze 2 zadels laten voor wat het is en de volgende keer gewoon een zadelmaker inschakelen. Bespaard je heel erg.

Sorry kon het niet laten dit toch even te benoemen :j.

Citaat:
(Ik ben opzoek naar informatie en ervaringen, zadelmaker haal ik er misschien wel bij maar daar hoef ik op het moment geen reacties over)

Citaat:
Regio Friesland, budget is erg laag, tot €200. Heb onderhand 2 niet passende zadels liggen dus heb op het moment geen geld voor nog een ander zadel