Hoe kan dit? Wondje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Hoe kan dit? Wondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 21:11

Het viel mij afgelopen maandag na het rijden op dat mijn jonkie een wondje/plekje bij zijn mond had. Ik dacht dat het door het hoofdstel kwam, maar toen ik hem om deed zit er op die plek eigenlijk geen riempje, enkel het bit wat er wellicht tegenaan kan zitten. Echter na het rijden vandaag (plekje was ervoor nog dicht) was het op eens weer open :?. Kan dit dan toch door het hoofdstel komen? Wellicht een ander hoofdstel? De neusriem zit vrij los (2 vingers) en het bit is eind maart nog weer door de tandarts gecontroleerd. Bit is en maak ik altijd netjes schoon dus dat kan het ook niet zijn... Iemand enig idee?

Afbeelding

Afbeelding

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:13

Velletje tussen de ringen?
Of zit het hoger?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:14

Komt het velletje niet tussen het scharnierpunt van je bit? Heb dat ook een tijdje gehad, velletje zat klem. Met een andere neusriem was het overigens verholpen.

Lightninggg

Re: Hoe kan dit? Wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:16

Of bitringen van accavallo

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 21:19

Velletje er tussen zou best nog wel eens kunnen. Hij zit nu helaas net tussen twee maten in. Nu heeft hij een 11,5 maar een 12,5 is nog net wat te grof voor hem. Wellicht toch kijken voor een flexi bitje oid.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:30

Oei lijkt mij ook duidelijk van het bitje. Komt niet door de maat, maar inderdaad door het scharnierpunt. Vooral veel goedkopere bitjes zijn na wat gebruiken ontzettend scherp en sluiten niet meer goed aan

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:32

Wat ik zo zie is dat je bit bovenin in de wang prikt/knijpt en ik vermoed inderdaad dat het vel er dan tussen komt .
Er zit ook best wel een bult

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:35

Zit er misschien teveel speling tussen je mondstuk en je bitring?
Komt vaker voor bij een bustrens.

En anders idd bitringen ertussen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 21:39

Ik heb nog een bustrens in een maatje groter liggen en nog twee watertrensjes. Echter zijn die wel iets dikker wat dus net wat te grof voor hem is. Toch maar een van die proberen en aan de hand daarvan een ander bitje aanschaffen.
Bedankt voor de reacties! :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 22:31

Kan mijn vorige post niet meer bewerken, maar zou dit iets zijn?
Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:57

Ik zou de sperriem er sowieso afhalen. Die schuurt er ook tegenaan.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:04

Heeft hij niet gewoon zijn hoofd lomp gestoten en schuurt dat nu open door het bit? Het lijkt me wat hoog zitten voor een velletje wat er tussen komt namelijk.

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:05

Misschien is het een idee (voor nu in ieder geval) om bitringen te gebruiken?
Bij mijn paard heeft het velletje eens dubbel gezeten waardoor het open is gegaan, toen een tijdje met bitringen gereden totdat het weer helemaal dicht was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:17

Misschien wat rustigere handjes?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 23:36

eilleen333 schreef:
Ik zou de sperriem er sowieso afhalen. Die schuurt er ook tegenaan.

De sperriem zit er juist een paar vingers vanaf. Dit was namelijk ook mijn eerste gedachte.

Muiz schreef:
Heeft hij niet gewoon zijn hoofd lomp gestoten en schuurt dat nu open door het bit? Het lijkt me wat hoog zitten voor een velletje wat er tussen komt namelijk.

Dat zou ook nog kunnen. Hij heeft namelijk wel meer plekjes op zijn hoofd van het ruige spelen. Toch is de verklaring van het bit ook best logisch :)
paardnmeisje schreef:
Misschien is het een idee (voor nu in ieder geval) om bitringen te gebruiken?
Bij mijn paard heeft het velletje eens dubbel gezeten waardoor het open is gegaan, toen een tijdje met bitringen gereden totdat het weer helemaal dicht was

Zeker! Alleen ben bang dat het bitje dan wel echt te krap wordt. Ik heb eventueel ook nog een dubbelgebroken kneveltrens, wellicht dat dat helpt.

Nielojram schreef:
Misschien wat rustigere handjes?

Eerder het tegenovergestelde :D Ik heb er nu zo’n 10x opgezeten waarvan vandaag de tweede keer was dat ik echt ging rijden en dus sturen. Ik heb eerder de teugels te los aangezien hij een heel zacht mondje heeft en nog heel zoekende is. Ik moet van mijn instructrice juist wat meer contact op mijn teugels hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:38

Eline_S_S schreef:
[ [url=m/URuLqE.png]Afbeelding[/url] ]

Dit bit heb ik. Bevalt prima.
Maar kan me ook voorstellen dat dat juist op die plek komt te zitten. En als het eenmaal kapot is, is iedere wrijving er 1 teveel.
Even bitloos een optie?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:42

Is je hoofdstel nieuw? Neusriem gaatje hoger of lager kan ook nog helpen. Dan schuurt het net niet op die plek.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:43

Eline_S_S schreef:
Velletje er tussen zou best nog wel eens kunnen. Hij zit nu helaas net tussen twee maten in. Nu heeft hij een 11,5 maar een 12,5 is nog net wat te grof voor hem. Wellicht toch kijken voor een flexi bitje oid.

En als je nou die grotere mata doet met rubberen bitringen? Denk dat je qua maat dan aardig in de richting komt

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 15:33

pol013 schreef:
Eline_S_S schreef:
[ [url=m/URuLqE.png]Afbeelding[/url] ]

Dit bit heb ik. Bevalt prima.
Maar kan me ook voorstellen dat dat juist op die plek komt te zitten. En als het eenmaal kapot is, is iedere wrijving er 1 teveel.
Even bitloos een optie?

Dat zou zeker een optie zijn, maar imo nog niet tijdens het beleerproces. Dan komt er namelijk weer een nieuwe prikkel bij kijken.

Hilli schreef:
Is je hoofdstel nieuw? Neusriem gaatje hoger of lager kan ook nog helpen. Dan schuurt het net niet op die plek.

Hoofdstel icm dit bit heeft hij al een jaar lang regelmatig om. Er zou vast een hoofdstel en bit zijn waar hij beter op loopt maar ik wil daar nu nog niet te veel mee “testen”. Tot deze week liep hij er prima op :)

Avelienvd schreef:
Eline_S_S schreef:

En als je nou die grotere mata doet met rubberen bitringen? Denk dat je qua maat dan aardig in de richting komt

Dat zou inderdaad nog kunnen! Ik heb al even rondgevraagd of iemand bitringen heeft liggen en dan kan ik dit inderdaad proberen :D

Voor nu laat ik het even met rust. Hij heeft het de afgelopen week ook zo goed gedaan dat hij best een weekje “rust” verdient. Wanneer het plekje weer zo goed als heel is ga ik wat proberen met andere bitjes en anders een ander hoofdstel. Ik had gisteren ook nog een micklem van een stalgenoot gepast maar dan komt het kinriempje tegen het plekje aan...