Harnachement certificaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Harnachement certificaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 14:27

ik plaats eens een vraag hier. Ik kijk beroepstechnisch geregeld op zadelverkoopsites om mijn voorraad ruim en gevarieerd te houden. Soms koop ik er dan 1 in bij iemand.

Gezien mijn beroep als zadelmaker én passer kijk ik ze natuurlijk heel grondig na. Eerder mogen ze niet mee.

Inmiddels heb ik wel een schok verwerkt aan gebroken bomen, afgebroken klinknagels,waardoor de boom kan breken en meerdere soorten vulling in zadels. Soms ook singelstoten uitgeleefd, maar dat kan elke betere leerbewerker wel aanpassen. Ik zie natuurlijk alleen zadels die de moeite zijn voor mij. Wat ik zou willen nastreven is een certificaat bij zadels. Sowieso probeer ik nu het onderhoud te registreren bij elk zadel, zodat een 2ehands zadel beter in waarde blijft. Zou daar ook animo voor zijn bij particulieren die hun zadel willen verkopen? Een dergelijke controle zou natuurlijk een prijskaartje hebben. Wat zou iemand daarvoor willen betalen?

Ik ben benieuwd!

Hutcherson

Re: Harnachement certificaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:08

Ja! Ik heb om die reden een nieuwe gekocht zodat ik zeker wist dat hij van de fabrikant komt en dus al niet aan gekloot is. Niet iedereen kiest een deskundige uit voor het onderhoud van hun zadel.. En niet iedereen 'deskundige' is even deskundig. Ik gok ook maar gewoon welke ik moet inschakelen. Je leest goede ervaringen over een zadelmaker, dan blijkt dat je geen contact kunt krijgen met zo iemand, dat anderen weer hele slechte ervaringen hebben en zo is er altijd wel wat. Dus zeker... Net als met een auto zou ik graag weten wat ermee is gebeurt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:15

Ik ben voor!
Sowieso is het een goed idee om een echt keurmerk bij zadels af te geven door een onafhankelijk orgaan die op verschillende aspecten test.

Er zijn merken als Award zadels die beweren dat hun zadels gecertificeerd zijn of een keurmerk hebben, maar als je er in duikt, dan blijkt dat allemaal mooie praat en gewoon niets van waar.

2e hands kopen is altijd een risico, zadels zijn scheef of boom gebroken, je hoort het zo vaak. Ik zie alleen niet voor me hoe je dat gecertificeerd wil krijgen. Tenzij je zadelmakers traint om het zadel te certificeren na onderhoud, net als garages dat doen bij APK keuringen. Dan regelmatig steekproeven doen door onafhankelijke partij of de APK terecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:57

Ik ben zeker voor! Zeker omdat handelaren blijkbaar het normaal vinden kapot spul mee te geven (kreeg voor 500 extra een afgeschreven zadel, boom dwars doormidden raak je aan de straatstenen niet kwijt). Nu heb ik een 2de hands zadel, maarja geen idee wat er voor heen mee is gedaan qua onderhoud zadel ziet er verder wel super netjes uit. Gelukkig, en via zadelmaker gekocht.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 20:24

ik ben zelf getraind in Engeland. Daar wordt veel meer verwacht van zadelpassers. Bij mij mogen ze pas mee als ze volledig zijn gecheckt. Ik wil er een begin mee maken. Er moet er 1 de eerste immers zijn? Ik houd een logboek bij van alle zadels die mijn bedrijf passeren. Ideeën om dat makkelijker te doen zijn welkom. Naast mijn werk als passer en reparateur komt er behoorlijk wat administratie bij. Maar ik vind het absoluut de moeite waard om dat te doen. Ik kijk ze altijd na bij groot onderhoud. Het zou fijn zijn als er een database komt, zodat je idd kan checken wat de historie van een zadel is. In Engeland zijn ze daarmee al verder. Die werken met een folder bij het zadel. Maar een database voorkomt misbruik. En juridisch zou het dan wel goed uitgewerkt moeten zijn. We willen natuurlijk niet zadelmakers duperen, als particulieren dingen doen met het zadel, die je er niet mee hoort te doen.

Enne. Zie dit niet als reclame voor mijn bedrijf ajb? Ik zoek echt een manier om een betere controle uit te voeren. Om zo de consument veiliger en paardvriendelijker te krijgen. Ik heb inmiddels 15 a merk zadels langs zien komen. Meest van marktplaats. We willen geen van allen bestolen worden met kapotte zadels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:43

Ik zou, als ik jou was, een vereniging hiervoor in de arm nemen. De VZTD bijvoorbeeld.
Het klinkt als een heel goed initiatief, maar in je eentje ga je dat niet redden in Nederland.

Je weet zelf waar de ruiterij in uitblinkt in Nederland, als het aankomt op zadels..
Samen sta je veel sterker!