Hoofdstel schuift af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynara

Hoofdstel schuift af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 17:43

Ik kon niet echt iets vinden op bokt. (Misschien overheen gekeken)

Maar ik heb sinds kort een nieuw paardje, nu zijn we hem aan het oppakken en blijkt dat zijn hoofdstel gewoon onder het longeren over zijn kleine oren schuift.
Keelriem heb ik al helemaal strak maar alsnog omdat hij zo'n compact hoofdje heeft gaat het alsnog.
Werkt een anatomisch hoofdstel hiervoor? Of zijn er andere dingen voor te doen?
Aan de manen vlechten is niet echt een optie omdat hij niks gedaan wilt hebben bij en achter zijn oren.

Foto is van stal naar de bak lopen al deels naar voren geschoven.
Afbeelding

Edit: hoofdstel zit niet goed! Ben ik bewust van.
Wil ook geen hoofdstel meer aan doen voordat ik een goede oplossing heb.
Laatst bijgewerkt door dynara op 20-04-20 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:46

Hoe strak zit je frontlijn? En je valstrikken zitten ook wel dicht bij de ogen. Ook lijkt het alsof je bit te hoog zit.
En volgens mij heeft je neusriem ook geen 2 vingers ruimte aan de bovenkant vanaf het bot.

Maw. Je hele hoofdstel zit wat mij betreft niet goed

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 17:51

belle_boef schreef:
Hoe strak zit je frontlijn? En je valstrikken zitten ook wel dicht bij de ogen. Ook lijkt het alsof je bit te hoog zit.
En volgens mij heeft je neusriem ook geen 2 vingers ruimte aan de bovenkant vanaf het bot.

Klopt hoofdstel zit niet 100... maar omdat het hoofdstel steeds van zijn hoofd af viel, ben ik dingen gaan proberen.
Frontriem zit zeker niet te strak ;)
En te dicht bij de ogen omdat het al veeeeels te ver naar voren is geschoven.
Toch bedankt voor je oplettendheid... maar helaas heb ik hier weinig aan

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:54

Kun je ook een foto plaatsen van het hoofdstel waarop hij niet verschoven is en je alle riempjes zo vast hebt gezet zoals het zeg maar hoort? Nu ziet het er raar uit omdat hij inderdaad verschoven is, en valt mij ook van alles op, maar zegt dat nu niet zoveel aangezien hij inderdaad nu niet zit zoals je hem wilt hebben zitten.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 17:56

Serenity350 schreef:
Kun je ook een foto plaatsen van het hoofdstel waarop hij niet verschoven is en je alle riempjes zo vast hebt gezet zoals het zeg maar hoort? Nu ziet het er raar uit omdat hij inderdaad verschoven is, en valt mij ook van alles op, maar zegt dat nu niet zoveel aangezien hij inderdaad nu niet zit zoals je hem wilt hebben zitten.

Dat is het probleem... zodra hij het om heeft schuift het al meteen alle kanten op.
Ik wil eerst een goede oplossing voordat ik hem weer eens een hoofdstel om ga doen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:56

Wat gebeurt er als je de frontriem er helemaal afhaalt?

Ik vind zijn oren niet bijzonder klein, dus dat lijkt mij niet het probleem.

Het hele hoofdstel zit wat vreemd, ik krijg het gevoel of de neusriem de hele boel naar beneden/voren trekt. De sperriem lijkt juist heel strak te zitten en de frontriem aan de korte kant.

Een foto waar het hoofdstel goed zit geeft misschien een heel ander beeld.
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 20-04-20 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:56

Ik had dat probleem met mijn men-hoofdstel. Heel vervelend paard voor de kar zonder hoofdstel. Uiteindelijk bleek een langere frontriem en kortere bakstukken de oplossing.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:57

Een hoofdstel wat naar voren schuift is vaak te klein voor de breedte van het hoofd, dus wat belle_hoef zegt heb je misschien niks aan vind je zelf, maar denk dat je probleem vanzelf opgelost raakt als je een groter hoofdstel gaat kopen. Want het ligt wel degelijk aan je hoofdstel volgens mij, de pasvorm dan. In ieder geval een ander model proberen, hoeft daarom absoluut niet anatomisch te zijn. Gewoon goed passend.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:57

Die sperriem lijkt zo strak te zitten dat die ook de hele boel naar beneden trekt.
Soms wil een riempje/veter werken als je die aan de onderkant bij de neusriem en een de keelriem vastmaakt.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 18:00

Thokkadisje schreef:
Wat gebeurt er als je de frontriem er helemaal afhaalt?

Ik vind zijn oren niet bijzonder klein, dus dat lijkt mij niet het probleem.

Het hele hoofdstel zit wat vreemd, ik krijg het gevoel of de neusriem de hele boel naar beneden/voren trekt. De sperriem lijkt juist heel strak te zitten en de frontriem aan de korte kant.

Een foto waar het hoofdstel goed zit geeft misschien een heel ander beeld.

Als ik de neusriem lager heb, verergerd het probleem en heb ik hem hoger gezet.
Sperriem lijkt strak, deze zit vaak bij mij voor de sier aan :') maar hij speelt en beweegt veel met zijn mond.
Frontriem eraf halen kan misschien wel een oplossing zijn.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:01

dynara schreef:
Serenity350 schreef:

Dat is het probleem... zodra hij het om heeft schuift het al meteen alle kanten op.
Ik wil eerst een goede oplossing voordat ik hem weer eens een hoofdstel om ga doen.

Ook als je hem om doet en dan meteen een foto maakt, dus niet lopen of iets anders doen? Als dat zo is dan weet je 1 ding zeker, dit hoofdstel past hem zeker niet, hoe je het ook instelt.

Andere mogelijkheid, indien je stalgenootjes of mensen kent die een pony hebben met een vergelijkbare maat hoofd, vragen of je hun hoofdstel mag lenen om te passen, en dan zien hoe dat zit en valt. Valt het beter, dan weet je welke richting je op moet. En voor jou is het wellicht ook een goede optie om iemand langs te laten komen die hoofdstellen past aan huis (zoals je zadelpassers hebt zeg maar). Die dan uit een selectie allerlei probeersels voor je mee kan nemen en met je mee kan kijken wat wel en niet goed op het hoofd van je pony past. Een goed hoofdstel is wel belangrijk, en vanaf internet kun je wel meekijken, maar zeker in jouw geval wordt goed passend advies geven zo wel echt flink lastig.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 18:04

Heleennn schreef:
Een hoofdstel wat naar voren schuift is vaak te klein voor de breedte van het hoofd, dus wat belle_hoef zegt heb je misschien niks aan vind je zelf, maar denk dat je probleem vanzelf opgelost raakt als je een groter hoofdstel gaat kopen. Want het ligt wel degelijk aan je hoofdstel volgens mij, de pasvorm dan. In ieder geval een ander model proberen, hoeft daarom absoluut niet anatomisch te zijn. Gewoon goed passend.

Het is hoe ze het brengt ;)
Kon ik er zelf niet in uithalen dat dit hoofdstel niet geschikt kan zijn voor zijn hoofd.
Hier heb ik zelf nooit echt te maken mee gehad en aangedacht.
Maar goed, hier kan ik wat mee... wil gewoon niet dat het paard met een slecht zittend hoofdstel moet gaan lopen

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 18:06

_Penotti schreef:
Die sperriem lijkt zo strak te zitten dat die ook de hele boel naar beneden trekt.
Soms wil een riempje/veter werken als je die aan de onderkant bij de neusriem en een de keelriem vastmaakt.

Dat kan ik ook eens proberen met de veter ;)
Sperriem lijkt op de foto indd erg strak... maar dit heb ik nooit strak kan altijd hele hand ertussen stoppen.
Hij speelt veel met het bit, denk moment opname helaas

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:06

dynara schreef:
belle_boef schreef:

Klopt hoofdstel zit niet 100... maar omdat het hoofdstel steeds van zijn hoofd af viel, ben ik dingen gaan proberen.
Frontriem zit zeker niet te strak ;)
En te dicht bij de ogen omdat het al veeeeels te ver naar voren is geschoven.
Toch bedankt voor je oplettendheid... maar helaas heb ik hier weinig aan

Laat ik het anders brengen. Doe de bakstukken lager, de neusriem lager en kijk dan nog eens hoe hij zit

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 18:10

Serenity350 schreef:
Ook als je hem om doet en dan meteen een foto maakt, dus niet lopen of iets anders doen? Als dat zo is dan weet je 1 ding zeker, dit hoofdstel past hem zeker niet, hoe je het ook instelt.

Andere mogelijkheid, indien je stalgenootjes of mensen kent die een pony hebben met een vergelijkbare maat hoofd, vragen of je hun hoofdstel mag lenen om te passen, en dan zien hoe dat zit en valt. Valt het beter, dan weet je welke richting je op moet. En voor jou is het wellicht ook een goede optie om iemand langs te laten komen die hoofdstellen past aan huis (zoals je zadelpassers hebt zeg maar). Die dan uit een selectie allerlei probeersels voor je mee kan nemen en met je mee kan kijken wat wel en niet goed op het hoofd van je pony past. Een goed hoofdstel is wel belangrijk, en vanaf internet kun je wel meekijken, maar zeker in jouw geval wordt goed passend advies geven zo wel echt flink lastig.

Hebben ze ook hoofdstel passers? :o
Dat is misschien beter dan hier via bokt ;')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:11

Touwtje/veter van neusriem naar keelriem (onder de kin) gebruiken we bij het mennen regelmatig. Ook omdat ze elkaars hoofdstel er in dubbelspan er op deze manier niet af kunnen rossen. Denk erom dat het touwtje bij de keelriem niet schuurt/irriteert.

Op de langere termijn zou ik de pasvorm van je hoofdstel eens onder de loep nemen. Niet toevallig andere hoofdstellen op stal die je mag passen?

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 18:13

Bubblewrap schreef:
Touwtje/veter van neusriem naar keelriem (onder de kin) gebruiken we bij het mennen regelmatig. Ook omdat ze elkaars hoofdstel er in dubbelspan er op deze manier niet af kunnen rossen. Denk erom dat het touwtje bij de keelriem niet schuurt/irriteert.

Op de langere termijn zou ik de pasvorm van je hoofdstel eens onder de loep nemen. Niet toevallig andere hoofdstellen op stal die je mag passen?

Verschillende hoofdstellen :j
Maar al 2 aangehad en hetzelfde probleem dus het is nog echt even zoeken

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:14

Het hoofdstel zit nu ook te dicht op de ogen, als je eens een van een stalgenoot mag proberen weet je al meer.

Zou wat andere zeggen de frontriem ook eens aflaten, kijken wat dat doet.

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:15

Er zijn een aantal bedrijven die een hoofdstel ‘custom’ kunnen maken, doordat ze het hoofdstel samen kunnen stellen uit de losse onderdelen. Heel geschikt voor paarden met een ‘niet-standaart’ hoofd, dus misschien is dat wat?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:16

dynara schreef:

Van deze weet ik zeker dat ze het doen: https://www.bridleandride.com/

Maar als je "hoofdstel fitter" of "Hoofdstel passen op locatie" googled vind je zo al veel meer, zoals deze die ik net tegenkwam: https://bitfitservice.nl/

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 18:20

Serenity350 schreef:
dynara schreef:

Van deze weet ik zeker dat ze het doen: https://www.bridleandride.com/

Maar als je "hoofdstel fitter" of "Hoofdstel passen op locatie" googled vind je zo al veel meer, zoals deze die ik net tegenkwam: https://bitfitservice.nl/

Dankje zal meteen even op het internet surfen

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:26

Dit hoofdstel is te groot, volgens mij is het kopstuk te groot, daardoor is de ligging van de keelriem, bakstukken ed. niet goed. Dit hoofdstel ga je denk ik nooit mooi passend krijgen.

Ik heb zelf ervaring met Tessa van https://www.tessproducts.nl ik ben erg tevreden over haar en haar hoofdstellen. Ook heeft ze een goede uitleg over het passen van een hoofdstel.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:46

Misschien is het al genoemd, maar een stukje manen onder de plek van het kopstuk wegknippen. Wanneer het hoofdstel op hele dikke manen ligt, ligt het er zo af. Bij het mennen wordt ook nog een verbindingsriempje tussen keelriem en neusriem gemaakt, omdat een menhoofdstel door de oogkleppen nog sneller eraf kan schieten met alle gevaar van dien.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:50

CoRiNa1983 schreef:
Dit hoofdstel is te groot, volgens mij is het kopstuk te groot, daardoor is de ligging van de keelriem, bakstukken ed. niet goed. Dit hoofdstel ga je denk ik nooit mooi passend krijgen.

Ik heb zelf ervaring met Tessa van https://www.tessproducts.nl ik ben erg tevreden over haar en haar hoofdstellen. Ook heeft ze een goede uitleg over het passen van een hoofdstel.

Mijn eerste idee was ook meteen te groot! Maar dan keek ik wat langer en dacht ik... nee die is te klein. Maar toch lijkt te groot me ook nog steeds logisch. Ik vind het een heel moeilijke! Ik denk dat inderdaad het kopstuk te groot is, de frontriem dan weer te klein en de bakstukken aan de brede kant... moeilijk. Een fitter kan je vast het beste helpen TS!

Cemlys

Re: Hoofdstel schuift af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:04

Te kleine frontriem trekt je hoofdstel ook naar voor. Ik zou beginnen met die eraf haleb en de rest allemaal op normale hoogte