Cavesal van Jossy Reynvoet, ervaringen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Cavesal van Jossy Reynvoet, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 11:53

Na flink dubben over waar deze vraag te stellen heb ik besloten er een topic voor te openen. Via de zoekfunctie zag ik dat deze optoming sporadisch een aantal keer genoemd/gesuggereerd werd maar echte ervaringen kon ik helaas niet goed vinden. Heb jij de cavesal van Jossy Reynvoet of heb je hem gehad, dan hoor ik graag wat je ervaring ermee is/was!

Na lang zoeken is dit namelijk toch de optoming die bij mij steeds weer stipt op nummer 1 van mn wensenlijst komt. Maar vanwege de prijs is het me net even iets te veel om "gewoon te proberen en dan zien we wel". Ondanks mn goede indruk merk ik dat ik maar weinig ervaringen heb kunnen vinden, en dat is toch meestal wel iets wat bij mij sterk meeweegt in de beslissing om de investering wel/niet te gaan doen.

Het gaat om de volgende optoming:

Afbeelding

Website: https://www.jossy-reynvoet.com/nl/cavesal%C2%AE

Specifieke punten waarover ik juist graag meer wil weten:
- Stabiliteit en ligging tijdens het werken. Hoe ligt hij bij jouw paard, en als het niet lekker zit, heb je dan ook een idee hoe dit komt? Bijvoorbeeld omdat je paard een zeer smalle neus heeft of andere specifieke kenmerken?
- Hoe gebruik jij hem? Voor mij is de reden om voor deze optoming te gaan juist de mogelijkheid het gebruik veelzijdig en gecombineerd toe te passen. Dus zowel voor het werken aan de hand, als onder het zadel. Dus ben benieuwd of mensen hem ook daadwerkelijk zo veelzijdig toepassen, of dat ze merken dat ze hem vooral handig vinden voor [vul maar in].

Bedankt alvast voor het lezen en meedenken!

Cera_D

Re: Cavesal van Jossy Reynvoet, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:18

Ik lees ook even mee, ik had m een keer kunnen passen/proberen van iemand maar vond m toch wat grof op die van mij...
Hij reageerde er wel fijn op en bleef goed liggen, hoewel ik er nog niet over uit ben of ik het daadwerkelijk beter vond dan mijn micklem die ik heb om getoverd tot cavesal

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:27

Wat toevallig ik kwam deze net ook een peer keer tegen op mijn zoektocht naar een fijne kaptoom.

Ik lees dus even mee.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 12:51

Leuk, meer zoekende mensen. Hij maakt dus wel een goede indruk lijkt het.

@Cera_D: Nu ben ik wel benieuwd met wat je bedoeld met te grof? Bedoel je dat hij te groot oogde op het paardenhoofd of was hij "grof" in gebruik?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:40

Vooral qua hoe het stond, hij werkte iets steviger in dan mijn micklem, maar daardoor kan je natuurlijk wel weer kleinere hulpen geven. Zelf zou ik we kiezen voor donkerbruin, maar ik vond ook het model niet fantastisch staan bij hem, super jammer want het is een prachtig hoofdstel bij de meeste paarden.

Afbeelding
Afbeelding

(Excuus voor de slechte kwaliteit foto's, paardlief wou niet even rustig stilstaan voor de foto's :') )

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:00

Ik zie wat je bedoeld inderdaad! Zou het kunnen dat het ook komt doordat in verhouding de neusriem zo "druk" is met al die ringetjes?

Denk dat donkerbruin-leer de jouwe ook al wat beter zou staan inderdaad. Ik zou denk ik wel voor zwart gaan, paardje is zwart en bruin op zwart vind ik niet altijd mooi staan. :')

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:15

Serenity350 schreef:
Ik zie wat je bedoeld inderdaad! Zou het kunnen dat het ook komt doordat in verhouding de neusriem zo "druk" is met al die ringetjes?

Denk dat donkerbruin-leer de jouwe ook al wat beter zou staan inderdaad. Ik zou denk ik wel voor zwart gaan, paardje is zwart en bruin op zwart vind ik niet altijd mooi staan. :')

Ja zou goed kunnen hoor, ik heb nu zelf het hoofdstel van de human and horse academy op het oog, die is ook prachtig.

Zwart zou ik in jouw geval denk ik ook wel mooier staan.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:17

Cera_D schreef:
Serenity350 schreef:

Ja zou goed kunnen hoor, ik heb nu zelf het hoofdstel van de human and horse academy op het oog, die is ook prachtig.

Zwart zou ik in jouw geval denk ik ook wel mooier staan.

Nu ben ik nieuwsgierig, heb je toevallig een linkje bij de hand? :D

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:16

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 22:20

Cera_D schreef:
https://www.humanhorse.shop/products/kaptoom

Ik vind m dus echt prachtig, maar wel alleen in bruin dus...

Ja hallo, had het dan niet gezegd.. :')

Nee grapje, mooie optoming ook inderdaad! Lijkt inderdaad rustig en zou misschien bij jouw paardje daardoor inderdaad nog wel eens wat beter kunnen staan.

Maar ik mis hierbij juist die laaghangende side-pull ringen die de Cavesal wel heeft en die ik dus nergens anders tot nu toe ook zo kan vinden. En die wil ik er dus juist graag bij hebben :o , omdat ze net weer een andere werking geven dan wanneer ze wat hoger op de neus liggen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:23

Je kan m natuurlijk altijd bestellen en passen/voorzichtig proberen, mocht het toch niet fijn werken of niet mooi staan kan je het altijd terug sturen of door verkopen (ze zijn best wel waardevast en komen ook nauwelijks te koop te staan)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 22:24

Cera_D schreef:
Je kan m natuurlijk altijd bestellen en passen/voorzichtig proberen, mocht het toch niet fijn werken of niet mooi staan kan je het altijd terug sturen of door verkopen (ze zijn best wel waardevast en komen ook nauwelijks te koop te staan)

Daar heb je wel gelijk in!

Heb vandaag bij mn vriend aangegeven dat als mn verjaardag er straks aan komt en ik nog steeds enthousiast ben over de Cavesal, hij alvast weet wat er op mn verlanglijstje staat. :')

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:27

Serenity350 schreef:
Cera_D schreef:

Daar heb je wel gelijk in!

Heb vandaag bij mn vriend aangegeven dat als mn verjaardag er straks aan komt en ik nog steeds enthousiast ben over de Cavesal, hij alvast weet wat er op mn verlanglijstje staat. :')

Dat is ook mijn plan om aan de H&H kaptoom te komen :') _/-\o_

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 22:30

Hahaha, oh wat zijn we erg. :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:51

De side pull ringen kan je er gewoon los opdoen.
Ik heb voor mijn trekpaarden eentje in biothane laten maken naar mijn wens. Volledig verstelbaar,kaptoomringen. Sidepullringen, leidring, bithangers. Geen frontriem en alles onderlegd.

Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 00:07

Duhelo schreef:
Ik heb voor mijn trekpaarden eentje in biothane laten maken naar mijn wens. Volledig verstelbaar,kaptoomringen. Sidepullringen, leidring, bithangers. Geen frontriem en alles onderlegd.

[ [url=m/MvGS9k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een lekker dier! En heerlijk zo met die kerels erop en ernaast.

Ontopic: Waarschijnlijk ligt het aan het tijdstip en aan het gegeven dat ik allang op 1 oor zou moeten liggen maar ik zie niet goed hoe ik zelf een laaghangende sidepullring toe kan voegen aan de H&H versie. Of bedoelde je dat niet?

Mooi hoofdstel ook op de foto, biothane heb ik inmiddels ook al heel veel naar zitten kijken en door mn handen gehad. Alleen van wat ik aan aanbod langs heb zien komen is het steeds net niet dat yes-gevoel. Maar ik laat me graag verassen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:52

Serenity350 schreef:
Duhelo schreef:

[ [url=m/MvGS9k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een lekker dier! En heerlijk zo met die kerels erop en ernaast.

Ontopic: Waarschijnlijk ligt het aan het tijdstip en aan het gegeven dat ik allang op 1 oor zou moeten liggen maar ik zie niet goed hoe ik zelf een laaghangende sidepullring toe kan voegen aan de H&H versie. Of bedoelde je dat niet?

Mooi hoofdstel ook op de foto, biothane heb ik inmiddels ook al heel veel naar zitten kijken en door mn handen gehad. Alleen van wat ik aan aanbod langs heb zien komen is het steeds net niet dat yes-gevoel. Maar ik laat me graag verassen.

Dank je :D , De ideale kinderpony :D

Dat bedoelde ik wel inderdaad. Ik heb zoeentje voor mijn jongste paard ook, en als ik de teugels om te rijden bevestig op de kaptoomringen, dan komen mijn teugels te hoog uit. Ik heb ringen er lager tussen gestopt en die werken prima als een side-pull)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:13

Ik kwam op dit topic omdat ik op zoek ben naar fijne teugels voor aan de Cavesal :')

Nu zag ik dat er verder eigenlijk geen ervaringen worden genoemd. Die heb ik zelf wel!

Dus als iemand op dit topic uitkomt, is het wel zo fijn om een ervaring te lezen.

Ik heb de Cavesal nu 2 jaar. In het begin erg tevreden, begin dit jaar vond ik echter dat het leer een stukje ruimer was gaan zitten en kreeg ik hem voor mijn gevoel niet meer passend. Het leek teveel op de neus te hangen en was zelf bang dat ik meer kwaad als goed zou doen. Nu heeft mijn PRE verhoudingsgewijs een apart hoofd. Hij heeft een full neus, maar cob tot pony kaken. Ik vond het dus wel een uitdaging om dit goed te krijgen.

Uiteindelijk de rij kaptoom van Pura Nobleza gekocht, omdat ik de kaptoom werking wel heel fijn vind. (Wat lagere prijsklasse als de cavesal). Deze is toen op de kaak op maat gemaakt voor mij.
De Cavesal gebruikte ik toen voor het grondwerk. (Vind het teveel werk om steeds mijn teugels over te zetten, maar met een klipje is dit makkelijk op te lossen)

Nu ben ik weer terug bij de Cavesal omdat we hem zijn gaan gebruiken zoals bedoelt, met 2 teugels.
Mijn instructrice heeft nog wat aangepast waardoor de kaptoom nu wel weer goed zit :)

Hij staat nu in training bij Celine van der Stroom volgens de academische rijkunst, met wat andere invloeden.

In het kort betekent dit dat we 3/1 rijden. 3 Teugels in de buitenhand en 1 in de binnenhand en we ook 4/0 zouden kunnen rijden.

Op deze manier vind ik de Cavesal helemaal top, en heb ik het gevoel dat ik het hoofdstel niet helemaal recht gedaan door er "gewoon" mee te rijden. Hij werkt dan ook goed, maar de werking op dit moment is beter :)

De buitenhand, waarbij je de kin teugels en de buitenste kaptoom heb fungeren als joystick. Je binnenste hand (uiteraard) voor de stelling.
Met de kin teugel kan je, indien bevestigd, vragen om na te geven, dit doe je door je vingers waar de kin teugels aanhangen iets aan te spannen, dit is voldoende.
Ik had zelf het idee, "dit gaat toch nooit werken?" , maar blijkbaar komt alles dus wel haarfijn door via de Cavesal.

Hij gaat als een speer met dit hoofdstel en deze combi. Dus ben er super trots op dat hij het zo goed doet en hoop dat we een voorbeeld mogen worden voor de bitloze wereld :D

Niet zijn knapste foto, maar volgens mij wel een duidelijke foto van de pasvorm

Afbeelding

En met teugels er aan, maar heb helaas geen rijdende foto's, hier met enkele teugel

Afbeelding

Indien er vraag is naar een foto met 2 teugels, zal ik kijken of ik die binnenkort kan maken.

Voor andere vragen, schiet maar raak!

Als er meer mensen met dubbele teugel rijden, dan heb ik nog een vraag: welke lengte gebruiken jullie. Via de website van Jossy is 295 en 345. Terwijl ik overal een max lengte van 320 tegen kom 345 lijkt mij dus te lang.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:51

Ik rij zelf ook op die manier met twee teugels, maar gebruik zelf de H&H kaptoom omdat ik zelf de Jossy wat grof vond helaas. Dit was overigens puur een visuele overweging, want paardlief had m wel goedgekeurd en de pasvorm was ook goed :o

Ik heb zelf 2 teugels van 3m, maar had ze eigenlijk net wat langer gewilt, 3.2 zou perfect zijn. Ik heb ze zelf van Lovelance, die zijn net iets dikker dan de standaard biothane teugels waardoor ze heel fijn vasthouden. Ik heb dan een brede en een smalle teugel zodat ik zelf het verschil kan zien :')
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:39

Afbeelding
ik rij met een biothane kaptoom; op dezelfde manier als met de cavessal. Momenteel heb ik een touwteugel aan de bosal en een lederen teugel op de sidepull. Zo zie en voel ik goed het verschil.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:25

Cera_D schreef:
Ik rij zelf ook op die manier met twee teugels, maar gebruik zelf de H&H kaptoom omdat ik zelf de Jossy wat grof vond helaas. Dit was overigens puur een visuele overweging, want paardlief had m wel goedgekeurd en de pasvorm was ook goed :o

Ik heb zelf 2 teugels van 3m, maar had ze eigenlijk net wat langer gewilt, 3.2 zou perfect zijn. Ik heb ze zelf van Lovelance, die zijn net iets dikker dan de standaard biothane teugels waardoor ze heel fijn vasthouden. Ik heb dan een brede en een smalle teugel zodat ik zelf het verschil kan zien :')
[ [url=m/sT0HqV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze zit ook netjes! Kaptoom ringen lijken wel wat verder naar achteren te zitten, of lijkt dat zo?

Zou je beide teugels 320 willen hebben, of 1 320cm en 1 300cm?
Sorry ben echt nog onwijs zoekende :') moet nog steeds de teugels van mn instructrice nameten.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:12

Deze zitten inderdaad iets meer naar achteren, voor ons werkt het zo precies goed. Je kan ook nog de sidepull ringen gebruiken, maar dan verlies je een beetje die invloed over de schedel.

Ik zou voor 2x 320 gaan, het lengte verschil wat je uiteindelijk in je hand hebt door de verschillende positie vind ik zelf minimaal, max 7cm ofzo.

https://www.lovelance.nl/Beta-Biothane16mm
https://www.lovelance.nl/Beta-Biothane-4-mm-13mm
Deze heb ik, en ik zou niet meer anders willen.