Dressuurzadel voor schrale Fries met veel schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dressuurzadel voor schrale Fries met veel schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:46

Twee weken geleden had ik nog een Friese merrie, type trekpaard. Recent een zadel laten opmeten, dit is een Thorowgood cob geworden met allerwijdste kopijzer. Deze lag prima op haar.

Nu heb ik een slank type Fries en is hij erg schraal (te mager en nauwelijks bespiering) dus heb ik foto's en een schoftafdruk gemaakt voor de zadelmaker en heeft zij er een ander kopijzer ingezet.
Nu vind ik het zadel bij hem toch niet zo goed liggen, hij heeft ook veel schoft en dit zadel is meer geschikt voor paarden met weinig schoft.
Nu zoek ik eigenlijk wat anders (liefst met verwisselbaar kopijzer aangezien hij wat gaat aankomen in vetjes en bespiering).
Heeft iemand tips qua merken?
Ik ga mijn zadelmaker ook nog om advies vragen, echter is zij vanwege corona niet welkom op stal.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:51

Is het niet beter om om hem eerst te laten bijkomen in gewicht en dan pas te werken aan de bespiering, vanaf de grond.
Pas als dit allemaal (gewicht én bespiering) goed zit, een zadel aan te laten meten/passen. :)

ikkedus

Re: Dressuurzadel voor schrale Fries met veel schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:03

Ik ga mee met Jolynne.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:08

Of tijdelijk met een correctiepad onder het zadel te werken? (mits verantwoord met je zadel).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:11

Met verwisselbaar kopijzer Wintec, Thorrowgood, Kent & Masters, Bates.
Heb zelf voor mijn Fries (nog niet uitgegroeid) een Sella ivm aanpasbare boom.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:12

Onze arabo Fries was ook erg smal en schraal toen we hem net hadden.
Ik ben begonnen met een fryso met smallere boom die ik van een kennis over kon nemen.
Binnen een jaar was hij daar uit gegroeid...
Ik heb toen een tijdje met de Wow van mijn andere paard gereden met een extra onderlegger en nu heeft hij zijn eigen Wow.
Ideaal omdat je de boom kan wisselen en lucht goed aanpasbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:16

Ik wil hem wel graag rijden, dit heeft hij overigens de afgelopen jaren ook gedaan en ik denk dat hij ook het snelst aankomt in bespiering wanneer ik hem ook kan rijden.
Hij mist vooral bespiering op zijn achterhand, maar qua buikomvang verwacht ik geen grote veranderingen.
Ik ben er inmiddels achter dat het zadel wat naar achter schuift tijdens het rijden, ik heb de zadelmaker foto's gestuurd en om advies gevraagd:
Zij heeft aangegeven dat hij geen bolling bij zijn buik heeft en daardoor het zadel naar achter schuift en ik een borsttuig kan proberen.
Nu is hij sowieso een slank model dus ik verwacht weinig bolling de komende tijd en ik zie een borsttuig ook niet zitten, dus misschien inderdaad maar niet meer rijden in de hoop dat hij voller wordt.
Jullie nog advies?
Zo lag het zadel na het rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:34

Het zou zelf niet eens in mij opkomen om een paard in deze conditie te rijden. Wat jij graag wilt is niet perse het beste..er zijn meer als genoeg dingen om te laten aankomen in bespiering zonder het paard onnodig te belasten..want met zo'n schrale bespiering is al het draaggewicht een last. :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:39

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:43

Ik zou dan toch ook even beginnen met werk vanaf de grond, dubbele longe, werken aan de hand en de lange teugel, zo kan hij achter ook sterker worden.
Goed voeren, rijk ruwvoer en evt een spiersupplement zodat hij voller gaat worden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:51

Ik vind het er niet zo problematisch uitzien allemaal.

Hoe ligt het zonder dekje en onderlegger?

Belangrijkste is dat de kamer hoog en breed genoeg is. Het zadel niet knijpt of klappert. Dat de schouders vrij kunnen bewegen. En dat het zadel niet voorbij de 18e rib komt.
Het naar achter liggen heb ik ook bij andere Friezen gezien, en dat ging prima vanwege de ruimte op de rug, controleer die 18e rib!

En rijden op een tikje schraal paard kan ook geen kwaad. Het gros van de NL paarden is de dik en dat ziet men als normaal. Terwijl overgewicht veel meer (langetermijn) problemen geeft. Zorg dat je een goed opbouw schema hebt voor je voer.

Edit: mooi linkje om zelf eens te controleren

Misschien kan je daarmee, samen met je zadelmaker en eventueel je stalhouderij op afstand (video) eens kijken.
https://youtu.be/ht4izu65gD4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:14

Ik schrik eigenlijk wel van jullie reacties.
Hij is vooral mager aan zijn achterhand en hals en liep een maand of 3 geleden nog wedstrijden op L2 niveau.
Desondanks heb ik besloten om het rijden even op een laag pitje te zetten, ik reed hem sowieso niet intensief(2 keer per week zo'n 20 minuten waarvan 10 minuten per keer draven) maar ik merk dat hij zich zo nu en dan verstapt (ook met longeren overigens) en wil sowieso eerst duidelijk hebben waarvan dit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:37

Ik heb dan wel geen fries, maar wel een barrok paardje. Bij mij schoof het zadel ook wat naar achter net het rijden. Zadelmaker gebeld. Zadel moest achter bijgevuld worden en voor is iets van de vulling weggehaald. Zadel lag toen weer goed.

Als het zadel verder goed ligt en je geen borstuig wil gebruiken kun je een anatomische singel gebruiken, volgens mij een banaan vormige singel. Die voorkomt het schuifen naar achter.