zadel kopen met ophoger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

zadel kopen met ophoger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 10:17

Naar lang niets gepost te hebben op bokt.
Nu toch maar een topic omdat ik ergens tegen aan loop.
Ik ben tegen een mooi 2e hands county dressuur zadel aangelopen, die voor mij heerlijk zit en goed is voor mijn houding.
Nu ligt die niet perfect op het paard, ( niet mijn eigen paard dus ga er geen honderden euro's tegen aan gooien ;) )
Ik ga dit zadel vanavond even proberen met een voor en achter hoger. Als ik hem koop moet die ook nog aan de voorkant worden bijgevuld, waardoor die waarschijnlijk ook weer anders gaat liggen.
Maar is het wel wat om een zadel te kopen waarmee je waarschijnlijk altijd met een ophoger moet gaan rijden?

Zoals ik al zei het is niet mijn eigen paard, dus ik ga er niet heel veel geld tegen aan gooien maar wil hem zeker niet in de weg zitten! Maar wel op zo'n manier dat we samen goed kunnen rijden. Ik heb wel een vzh zadel die hem goed zit.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Anoniem

Re: zadel kopen met ophoger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:30

Je kunt ook een zadelmaker laten kijken? Dat is natuurlijk altijd beter dan op basis van dit verhaal oordelen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:38

Wie heeft beoordeeld dat een pad kan helpen? jijzelf of een vakman?

Mocht het een vakman zijn ben ik benieuwd naar zijn oordeel waarom het zadel niet past, en dat zijn argument is om dat op deze manier te verhelpen..

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 10:48

Ik heb er geen zadelmaker bij gehaald. Die mensen vind ik erg prijzig om alleen te doen.. Alleen de voorrijkosten al :=
En het is een zadel van een particulier.
Ik heb er wel iemand bij gehad die er meer verstand van heeft dan ik zelf. En diegene heeft dit met haar instructeurs opleiding ook moeten leren.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:55

_Maggy_ schreef:
Ik heb er geen zadelmaker bij gehaald. Die mensen vind ik erg prijzig om alleen te doen.. Alleen de voorrijkosten al :=
Ik heb er wel iemand bij gehad die er meer verstand van heeft dan ik zelf. En diegene heeft dit met haar instructeurs opleiding ook moeten leren.

Ik zou toch een passer laten komen z zeker omdat het niet jou paard is. Straks krijgt hij/zij klachten omdat het niet goed past. Zou als eigenaar daar niet blij van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:56

_Maggy_ schreef:

Als je een zadelmaker laat lngs komen weet je zeker dat het goed is. Ze weten precies wat er moet gebeuren en kunnen gelijk bijvullen. Dat hoeft geen paar honderd euro te kosten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:01

Heb je wel met de eigenaar overlegt of dit mag?
Ik zelf zou daar absoluut niet mee akkoord gaan. Maar ik denk dat de eigenaar zelf niet rijd. (Aanname na je verhaal)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:06

_Maggy_ schreef:

Kosten van rugklachten, ontstekingen, spieratrofie e.d. zijn echt hoger...
Juist omdat het niet je eigen paard is dien je er netjes mee om te gaan.
En ik neem ook aan dat je het beste met het paard zelf voor hebt? Slecht passend tuig is echt heel onprettig voor een paard.
Een zadel zo kopen wat meteen past zonder enige aanpassing bestaat imo vrijwel niet.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:27

Ruitersport Den Besten uit Hierden komt voor een redelijk bedrag bij je thuis en kan
het zadel vast goed op maat maken. Wij hebben zeer goede ervaringen met hem.
Volgens mij is Nijverdal niet heel ver weg van Hierden.
Gewoon ff een belletje doen en naar de zadelmaker vragen.
Dan kun je uitleggen wat voor zadel je hebt en wat de kosten zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:32

Mocht je toch écht zonder zadelpas consult verder willen, dan heb ik op dit moment een pad te koop dat met luchtkussens perfect afgesteld kan worden. Ik heb het zelf als overgang gebruikt.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:45

Ik denk dat je antwoord al in je post zelf zit.

Persoonlijk zou ik zelf nooit met een zadel rijden welke degelijke aanpassingen nodig heeft zoals een ophoger. Mijn ervaring is dat ondanks de aanpassingen deze zadels nooit helemaal goed gaan liggen. Ik zie dat je in hetzelfde dorp woont als mij. Ik ken hier wel enkele zadelmakers in de omgeving welke niet te duur zijn en hun werk goed uitoefenen. Mocht je hierin interesse hebben kan je mij wel een PB sturen. Ik vraag mij overigens af vanwaar je besluit zelf een zadel aan te schaffen voor je verzorgpaard, heeft het paard nog geen zadel of? Zadels zijn dure investeringen, ook voor een verzorgpaard kan je verwachten hier veel geld voor kwijt te zijn. Als je al aan geeft dit er niet voor over te hebben zal ik er in mijn ogen niet eens aan beginnen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:53

Misschien eerst eens overleggen met de eigenaar van het paard wat je van plan bent? Als eigenaar zou ik zonder vooraf overleg hierover sterk de neiging krijgen een andere bijrijder of verzorger te zoeken. Halster of dekje, ga je gang, maar een zadel moet goed passen, zowel paard als ruiter. Dus altijd zadelmaker laten controleren en zo nodig aanpassingen laten doen mocht dat kunnen. Kost misschien 100 euro. Maar dan weet je in elk geval dat het goed ligt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:56

Euh de zadelkamer die ik heb kom ik uit op 35 euro voorrijkosten dus dat valt wel mee

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:00

Ik zou het met de eigenaar overleggen. Ik zou er echt niet blij van worden als je met kunst en vliegwerk een niet goed passend zadel erop wil leggen. Zeker niet als er gewoon een passend zadel is.

Een zadelpasser laten controleren zou het minste zijn wat je zou moeten doen vind ik. En de keren dat ik een passer liet komende kostte dat hooguit een paar tientjes. De dierenarts is duurder

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:26

Ik was met alleen verschillende zadels passen en testen, plus voorrijkosten 60 euro kwijt dacht ik. Dat is niet zo veel.

Mocht die instructeurscursus de ORUN zijn: daar leer je echt niet veel over zadels. Even de basics zodat je wel kan zien als iets echt dramatisch ligt, maar eingelijk leer je niks waardoor je kan zeggen dat het past.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:36

Ik sluit me aan bij mijn voorganger, maar daarnaast, hoezo zouden de voorrijkosten zo hoog zijn? Kijk je dan naar zadelmakers aan de andere kant van het land?
De voorrijkosten zijn echt niet om winst op te maken, maar simpelweg benzinekosten en afschrijving van de auto.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:40

Daar kan ik heel kort op antwoorden.
Nee ik zou nooit een zadel open dat standaard met opvulkussens gereden moet worden.
Dan ligt het gewoon niet goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:55

Een zadel moet in de basis gewoon goed van vorm zijn en netjes liggen/passen
Iets met kunst en vliegwerk passend hopen te maken zou ik ten alle tijden afraden

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 14:31

Lindsey_99 schreef:
Misschien eerst eens overleggen met de eigenaar van het paard wat je van plan bent? Als eigenaar zou ik zonder vooraf overleg hierover sterk de neiging krijgen een andere bijrijder of verzorger te zoeken. Halster of dekje, ga je gang, maar een zadel moet goed passen, zowel paard als ruiter. Dus altijd zadelmaker laten controleren en zo nodig aanpassingen laten doen mocht dat kunnen. Kost misschien 100 euro. Maar dan weet je in elk geval dat het goed ligt.

Kijk om dit soort redenen zit ik niet meer op bokt..... Je weet helemaal niks van mij en mijn situatie en wat ik wel of niet overleg en dan ga je zoiets roepen dat je een andere bijrijder of verzorger zou zoeken. Top

Voor de rest iedereen bedankt voor het mee denken!
Ik wil ook alleen het beste voor het paard daarom vroeg ik het hier omdat ik zelf twijfelde. Het zadel is het niet geworden ;).
Ik ga regelen dat ik samen met iemand een keer een pas sessie kan gaan doen bij een zadelmaker in de buurt :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:42

Nou nou, als je wel hebt overlegd met de eigenaar is er toch niks aan de hand?
Daar ging de reactie van Lindsey om.

Een zadel dat goed past is heel erg belangrijk voor de gezondheid / beweging / lijf van een paard en heus er zijn ( helaas) verzorgsters / bijrijders die zonder overleg een ander zadel kopen.
Hoe goed bedoeld ook, dat is zacht gezegd niet handig.

Fijn dat er een pas sessie met een zadelpasser komt +:)+