Hybride hackamore

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HSPaard

Hybride hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 18:39

Hoi,
Ik wou wat meer persoonlijke ervaring over:

- voor het eerst bitloos rijden

- hybride hackamore = bv ster/bloem.

Hoe ga ik hiermee het best te werk als ik ze voor het eerst wil gebruiken?

Sas_Mon

Re: Hybride hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:55

met dubbele teugels net als met een stang en trens. 1 set als sidepull en 1 set als hackamore. De hackamore werking kan voorwaarts goed begrenzen maar zijwaarts maar weinig, sidepull voorwaarts goed maar komt minder door dan de hackamore en zijwaarts begrenst ie erg goed. voor de eerste keer gaat je paard toch zoeken wat wel en niet kan dus zou ik, tenzij je je paard nu op alleen een kale stang rijd, met dubbele teugels rijden.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:59

Om eerlijk te zijn, mijn eerste ervaring met bitloos was nogal penny. Ik heb het gewoon gedaan en het ging goed. Het was eigenlijk bedoeld als test om te kijken hoe goed mijn zit- en beenhulpen waren, dus heb ik met neckrope gereden op een pony die wegens vliegles vaak met stang gereden werd. Compleet onverantwoord achteraf, maar dat besef kwam pas veel later. Voor mij was het destijds gewoon een touwtje om zijn hals, voor de zekerheid.
Oftewel, als jouw paard goed op zit en been (en evt stem) reageert, is er geen probleem.

Wat betreft hybride hackamores heb ik geen persoonlijke ervaring, maar ze zien er vriendelijk uit. Let er dan wel (bij alle bitloze hoofdstellen nog meer dan bij bithoofdstellen) op dat de neusriem niet te laag zit.

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 20:21

Dank je voor de reacties .

Mijn paard wordt 19/4/2020 6 jaar oud en is pas ingereden, ze is braaf maar ze is erg onrustig op het bit. De paardentandarts komt de 29ste langs en ik ga proberen met nog 2 andere bitten (kneveltrens dubbelgebroken 16mm en ongebroken trens) ze loopt nu op een dubbel gebroken D trens anatomisch gevormd maar 14 mm.. hierop gooit ze sinds kort erg haar tong uit enkel rechts...

Dus ik speelde met het idee als ze nog niet fijn wilt lopen op de andere bitten om dan bitloos te testen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:06

Testen kan uiteraard altijd maar een hackamore is de bitloze variant van een stangbit. En dus veel strenger dan een trensje met dezelfde hoeveelheid druk. Vandaar dat ik, zeker bij een zoekend jong paard eerder een sidepull zou aanraden. Dan voel je dezelfde druk in je handen als zij op haar neus en als test is dit dus eerlijker. Om te beginnen kan je gewoon een aansluitend stalhalster pakken en aan de neusringen de teugels maken. Dat is niet perfect maar geeft wel een beeld. Ik rij op een stalhalster zo weg, ook nageeflijk. maar voor verfijning vind mijn paard een bit fijner. Ieder paard is anders.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:50

Sas_Mon schreef:
Testen kan uiteraard altijd maar een hackamore is de bitloze variant van een stangbit. En dus veel strenger dan een trensje met dezelfde hoeveelheid druk. Vandaar dat ik, zeker bij een zoekend jong paard eerder een sidepull zou aanraden. Dan voel je dezelfde druk in je handen als zij op haar neus en als test is dit dus eerlijker. Om te beginnen kan je gewoon een aansluitend stalhalster pakken en aan de neusringen de teugels maken. Dat is niet perfect maar geeft wel een beeld. Ik rij op een stalhalster zo weg, ook nageeflijk. maar voor verfijning vind mijn paard een bit fijner. Ieder paard is anders.

Een gewone hackamore wel, ja, maar TS vraagt naar bloemhacks. Die hebben een veel mindere hefboomwerking, maar wel een directe release in tegenstelling tot die gekruiste hoofdstellen.
(Overigens ben ik ook meer een voorstander van een sidepull)

HSPaard schreef:

Mijn paard wordt 19/4/2020 6 jaar oud en is pas ingereden, ze is braaf maar ze is erg onrustig op het bit. De paardentandarts komt de 29ste langs en ik ga proberen met nog 2 andere bitten (kneveltrens dubbelgebroken 16mm en ongebroken trens) ze loopt nu op een dubbel gebroken D trens anatomisch gevormd maar 14 mm.. hierop gooit ze sinds kort erg haar tong uit enkel rechts...

Dus ik speelde met het idee als ze nog niet fijn wilt lopen op de andere bitten om dan bitloos te testen.

Als je paard nog zo groen is, is geduld misschien het antwoord. Komt de tong echt over het bit, of steekt ze de tong gewoon uit?
Wij hadden trouwens een paard dat met alles wat wij probeerden haar tong bleef uitsteken, ook bitloos. Ik reed mijn (nieuwe) paard juist met 14 mm, want die heeft niet veel ruimte, dus is dunner fijner voor hem. Dat geldt ook voor mijn senior arabiertje, maar mijn dressuurpony heeft juist liever een iets dikker bit. Wat fijn is, is erg paard-afhankelijk, en misschien is het handig iemand met verstand van bitten en bitloze hoofdstellen mee te laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:36

Ik ben recent overgestapt met mijn 4jarige op een sterhack.
Mijn merrie gaf met opzadelen heel duidelijk aan geen fan te zijn van het bit, tjah, daar sta je dan.
Wij gaan gewoon zowel alleen als met anderen op buitenrit en eerlijk gezegd merk ik weinig verschil. Ik heb eigenlijk altijd mijn teugels vrij los hangen buiten, tenzij ik in moet grijpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:47

Ik rijd sinds kort op een sidepull.

Met een zes jarige merrie.
Dier is met vier onder het zadel gekomen. En daarna gereden door jonge tieners.
De echte basis nooit gehad, dus op zit zachter en halthouden was een dingetje.

Ik heb een fantastische instructeur, die je leert om van voren los te laten en op zit te reageren.

Voor buiten rijdt ik nog wel met bit. Maar overweeg ook de ster hack.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:13

Ik rij mijn IJslander met de Nalanta Bridle. Best zacht, heel goed en zacht gevuld, heel breed neus- en kopstuk. Echt super.

Mijn paard geeft eerder aan als hij vastzit in zn hals of schoft, en gaat er steeds blijer van kijken. Merk alleen positief verschil tov mijn eerdere bit; dubbelgebroken met tongvrijheid was dat. Dat was soms toch wat scherp leek het, en echte aanleuning kreeg ik zelden.

Nu gaat dat steeds beter (inmiddels bijna half jaar al bitloos) en heeft ie alleen heel soms dat ie iets te veel op het hoofdstuk gaat leunen maar dat is zo verholpen. :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:44

HSPaard schreef:

Toen ik die van mij beleerde bleef hij inderdaad ook erg onrustig op het bit. Heb toen een paar keer vanaf de grond met lange lijnen en een sidepull gewerkt en neusdruk geleerd vanaf de grond. Daarna bitloos meteen opgestapt en meteen was de ontspanning er! Veel fijner paard gekregen met side pull . Vaak is een sidepull ook wat duidelijker voor een paard omdat de naam het al zegt: je 'trekt' naar de zeikant.

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 19:36

Super dat lijken mij allemaal positieve ervaringen!

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 18:51

Ivm bit heb wel geduld om verschillende te testen.
Mijn vorig paard moest een dunner (14mm) bit en liep toen fijn itt een dikker bit.

Bij haar merk ik dat dikker dan weer fijner was voor haar. Aan de longe merk ik totaal niets.. dan is ze rustig.

Maar onder zadel werk je meer met een bit/stuur je bij waar mijn zit ophoud. En toen begon ze zo te doen.
Ik had eerst een dubbelgebroken anatomisch bit van Br 14 mm (van mijn vorig paard)
Toen overgegaan naar een myler level 1.. maar dat vond ik( itt de internet hype) een vreselijk (dun) bit.
Toen overgegaan naar hetzelfde model 16mm kneveltrens (dacht dat dit zou mee helpen om te wenden). Hier doet ze redelijk op en het tong uitdoen is enorm geminderd.

Het enige dat ik nog wil
Proberen is een ongebroken trens.

Verder heb ik de hackamore op onderstaande foto, maar deze heb ik nog nooit gebruikt. Omdat ik eerlijk gezegd nog niet zo goed durf.
(Bovendien nog niet juist afgesteld enz)
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:54

Als je het principe van een mylerbit wel goed vindt, maar alleen te dun, zou je ook eens kunnen kijken naar een Billy Allen bit. De werking is vergelijkbaar, maar ze zijn rechter en wat dikker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:07

Ik heb exact dezelfde.

Paard loopt er top op!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:51

Je kunt ook met dubbele teugel rijden op hack en bit?