Dunne onderleggen bij huidproblemen onder het zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Dunne onderleggen bij huidproblemen onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 13:53

Even een korte uitleg, paard heeft eiwitbulten ohz die pijnloos zijn en zeer veel jeuk op de huid (heftige ZE) waardoor de huid snel kapot schuurt en het zadel wondjes veroorzaakt. Heeft iemand een idee of er een onderlegger bestaat, een dunne die de huid kan beschermen tegen het schuren van het zadel?

Aan de gezondheidsproblemen wordt uiteraard al gewerkt, paard is niet van mij.

IrishDraught

Re: Dunne onderleggen bij huidproblemen onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:55

Ik zou aan een bont sjabrak denken maar dat is niet dun. Wel minder kans op wrijving

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 08:55

Bedankt! ik zat zelf ook te denken aan een bonte onderlegger maar die is te dik..bont sjabrak past misschien wel als die verder niet te dik is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:25

Wat je er ook op gaat leggen, ook ( bij wijze van spreken) geeft satijn wrijving, zodra er druk op komt.
Kan er niet een poosje niet op het dier gereden worden, totdat de huid weer gezond en sterk is? Er wordt aangewerkt, toch?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:51

Kaatje had dr rug kapot door het scheren en schuren van het dekje. Met de Br majeur is dat over :) wel dik maar zweet er niet overmatig onder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 08:10

Dankje Marjan, daar ga ik eens naar kijken!

Nielojram, dat zou het beste zijn natuurlijk..echter heeft het dier een extreme vorm van ZE ook op het lichaam waar dit dus oa ook bij hoort. (echt doodzielig) In het voorjaar en de zomer betekent het dus dit probleem erbij..vorig jaar is er al nauwelijks op gereden maar beweging is dan juist wel weer goed voor de rest van het dier.

Gouden tips wbt de ZE zijn ook altijd nog welkom.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:13

Elisa2 schreef:
Dankje Marjan, daar ga ik eens naar kijken!

Nielojram, dat zou het beste zijn natuurlijk..echter heeft het dier een extreme vorm van ZE ook op het lichaam waar dit dus oa ook bij hoort. (echt doodzielig) In het voorjaar en de zomer betekent het dus dit probleem erbij..vorig jaar is er al nauwelijks op gereden maar beweging is dan juist wel weer goed voor de rest van het dier.

Gouden tips wbt de ZE zijn ook altijd nog welkom.

Voor mijn ruin heb ik kruiden laten uitmeten via Horse Complete.
Na ALLES dat ik heb geprobeerd is dat het enige dat werkt, ze sporen ook feilloos op waar hij gevoelig voor is en wat hij beter wel/ niet kan eten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 08:17

Bedankt ik zal het doorgeven, dit paard is in ieder geval ook al eens helemaal doorgemeten door Jeannette Kompier en er zijn toen ook homeopatische middelen samengesteld, voer is doorgemeten etc. Maar het hielp niet echt en was wel enorm duur. Dierenartsen weten het ook niet echt goed, dus het is een frustrerend probleem.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:22

Naar de zee verhuizen. Echt waar, als niks helpt. Een dier met jeuk vind ik zo erg :(

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:25

Heeft LeMieux geen dekjes met schapenwol aan de onderkant? Sensitive oid?

Lastig probleem!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 08:37

Die Marjan noemde heeft wol aan de onderkant, ik heb hem doorgestuurd. Ik denk zelf ook dat wol het meest fijne is op de huid voor het paard.

En ja, naar de zee verhuizen is ookal eens ter sprake gekomen..maar het is een wat ouder paard. Zie daar nog maar eens een goed adres voor te vinden, + dat paard absoluut niet de handel in mag komen. En het is een superfijn paard, eigenaresse is er aan verknocht dus zoekt liever nog door naar oplossingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:40

Elisa2 schreef:
Bedankt ik zal het doorgeven, dit paard is in ieder geval ook al eens helemaal doorgemeten door Jeannette Kompier en er zijn toen ook homeopatische middelen samengesteld, voer is doorgemeten etc. Maar het hielp niet echt en was wel enorm duur. Dierenartsen weten het ook niet echt goed, dus het is een frustrerend probleem.

Begrijp het...... Ik had Den Hoek eerder ook al bezocht.
Maar dit kost zo weinig dat ik het wel wilde proberen........ ik ben echt ontzettend blij en opgelucht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:45

Een van onze paarden heeft ook bultjes onder het zadel, bindweefselbultjes die niet meer weg gaan.
Op advies van de dierenarts gebruiken wij alleen nog dekjes met bont op de rug.
Ik heb die van Lemieux.
Verder zijn dat gewone dekjes, niet dik, alleen bont op de rug, ook dunner dan een extra onderlegger erbij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:47

Een echt goede eczeem deken, voor zondersondergang op stal, niet op gras en voer met zo min mogelijk suiker.
( dus ook geen kuilgras / voordroog! )

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:10

Je zou ook vitamine E kunnen proberen. Paard van stalgenootje had hetzelfde en die was binnen een paar weken van de bulten af. Die kreeg de tip van haar dierenarts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 17:55

Vitamine e is al eens geprobeerd in het verleden, maar in combi met selenium kan dat wel nog een keer geprobeerd worden. Dit lijken inderdaad ook bindweefselbulten te zijn.

Goede ecxeemdeken staat ze al onder, en inderdaad ook op tijd op stal met plakstrips die er hangen tegen de mugjes en paard wordt ingesmeerd met lavendelolie etc. om de muggen af te weren. Krijgt alleen hooi, en weinig krachtvoer..ookal eens zonder geprobeerd en zonder gras maar dat loste het probleem niet op. Dus ze staat gewoon weer een paar uurtjes per dag op het gras.

Ik denk voor dit probleem ook aan schapenbont op de rug, eventueel een ander (breder) zadel zodat alles goed blijft passen.