Paard blijft kauwen op bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bliksemflits

Paard blijft kauwen op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 18:07

Ben heel benieuwd of iemand hier misschien nog een tip heeft :)

Mijn paard kauwt heel erg op haar bit. Dit doet ze trouwens al jaren, soms wat erger dan anders. Voornamelijk als ik haar lange teugel geef of tijdens het stappen, in draf en galop doet ze het bijna niet.

Ik rij nu met een Trust ongebroken kunststof bit, en buiten met een ongebroken bit van BR en bij beide bitjes (en beide hoofdstellen want het zijn verschillende types) doet ze het.
Enkel of dubbel gebroken werkt al helemaal niet, sinds ik ongebroken rij doet ze het veel minder.

Ze heeft verder trouwens een fijne aanleuning en trekt ook helemaal niet. Tis echt alleen het kauwen.
(Uiteraard komt ieder jaar de tandarts, met d'r gebit is niks mis)

Benieuwd of mensen dit herkennen en wat bij jullie hielp?

StonedRomy

Re: Paard blijft kauwen op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:27

Bij mijn paard was een D stang de oplossing. Alle andere bitten moesten kapot. Nu knabbelt hij nog altijd veel, maar het echte bijten is gestopt.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:29

Een beetje kauwen kan geen kwaad.
Misschien is het te verhelpen door het bit wat hoger of lager te hangen.

Debbyvrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:50

Het kan wel eens zijn dat het bit niet rustig in de mond ligt. Een Myler bit kan misschien een optie zijn/ Wel met vaste bit ringen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 20:57

Debbyvrolijk schreef:
Het kan wel eens zijn dat het bit niet rustig in de mond ligt. Een Myler bit kan misschien een optie zijn/ Wel met vaste bit ringen.

Mijn paard loopt het fijnst op kunstig of iets, in ieder geval geen metaal dus die is helaas geen optie :)

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:33

Al eens een bitfitter laten komen? Lijkt het me echt een mooie casus voor :)

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 23:04

pumpina schreef:
Al eens een bitfitter laten komen? Lijkt het me echt een mooie casus voor :)

Nee nog nooit gedaan, hoor daar hele wisselende verhalen over (en meestal niet al te positief) dus was er nooit zo'n fan van eigenlijk. Jij wel goede ervaringen mee?

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:24

Geen positieve verhalen? Ik ken juist alleen positieve verhalen eigenlijk dus ben even verbaasd dit te lezen. Kiki van Oosterzee en Natascha van Eijk ken ik de verhalen dan over. Alleen dan wel in zn algemeen, niet specifiek voor kauwen op het bit dus dat durf ik niet precies te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:34

Ik laat zelf een tandarts komen die ook bitfitter is, misschien is dat een optie?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 16:36

Ik ga is kijken naar een bitfitter in de buurt als al dit gedoe voorbij is :)
Ik heb een supertandarts dus die wil ik graag houden :D

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:17

Heb je al eens geprobeerd het bit hoger/lager te hangen?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 09:19

tennan schreef:

Ik had hem van de week eentje lager gehangen, daar liep ze inderdaad al iets rustiger op!
Ik heb vandaag weer voor het eerst les (lang alleen maar springles gehad, nu een leuke dressuur instructrice gevonden) dus ga het met haar ook is bespreken!

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:28

Dat is of word heel snel een vervelende gewoonte. Afkauwen is goed, maar wel gecontroleerd en niet in het wilde weg in een pauze. Vaak is een paard dat dat doet eventjes achter je been. Even van je been af zetten en meteen een Keer rammelen met je handen om te onderbreken. Is na 3 keer corrigeren vaak wel over.

Eigenlijk gewoon een rij technisch probleem, zeker omdat je aanleuning verder wel goed genoeg is.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:44

bliksemflits schreef:
tennan schreef:

Ik had hem van de week eentje lager gehangen, daar liep ze inderdaad al iets rustiger op!
Ik heb vandaag weer voor het eerst les (lang alleen maar springles gehad, nu een leuke dressuur instructrice gevonden) dus ga het met haar ook is bespreken!

Mooi dat het al wat lijkt te helpen! Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is hoeveel ruimte ze eigenlijk heeft tussen de lagen. Steek je vinger er bijvoorbeeld eens tussen: voel je onder en boven al tandvlees? Dan eens kijken hoeveel dikker je bit is dan je vinger. Ze moet natuurlijk wel haar mond pijnloos kunnen sluiten :)

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 14:05

Heb daar even naar gekeken!
Ze heeft niet heel veel ruimte extra maar kan d'r mond wel pijnloos sluiten, gezien ze in draf en galop ook niet knabbelt en met in- en uitstappen ook nauwelijks meer na het wat lager hangen. Tis vooral bij het teugels aannemen in stap nu. Ons buitenrij-bit is eigenlijk wel heel erg dun (net iets dunner dan m'n vinger) en daarbij doet ze het ook, dus denk ook niet dat dat het probleem is :)

Kijk het voorlopig even aan met de lessen gezien er nu toch niemand extra op stal mag komen als hey geen noodzaak is, anders kan ik altijd na dit alles voor een bitfitter gaan kijken!