Goede bedrijven voor custom made springzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetiee

Goede bedrijven voor custom made springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 16:05

Heyheyy!

Zoals de titel al aan geeft ben ik op zoek naar bedrijven die custom made springzadels maken.
Dit omdat ik een paard heb die een korte rug heeft en tot nu toe enkel een ijslanderzadel op past.

Ik ben heel blij met het ijslanderzadel dat ik nu heb, maar omdat ik over een jaar ong met haar wil beginnen te springen, is het toch ook wel fijn als ik dan een springzadel heb :') Uiteindelijk wil ik ook de eventingsport in met haar dus het moet wel echt een springzadel zijn, ik wil geen veelzijdig of dressuur.
Echter hebben alle ''standaard'' springzadels die ik kan vinden een minimale lengte van 45 of zelfs 47centimeter.

Daarom denk ik dat ik bijna genoodzaakt ben om tegen de tijd dat ze geheel is uitgegroeid, (ze is nu 6 en haar broers en zussen groeiden allemaal nog tot laat door, dus vandaar) om dan een springzadel op maat te gaan laten maken.

Dit duurt dus nog wel even voor het er echt van gaat komen maar toch wil ik graag al wat gaan rondzoeken zodat ik tegen die tijd goed geïnformeerd ben.

Daarom open ik ook dit topic zodat, mochten jullie goede bedrijven weten of zelf ergens goede ervaringen hebben, ik dat allemaal heel graag zou willen horen.

Ik heb boomloos ook al bekeken omdat je dan, zoals ze zeggen, je een paar centimeter speling hebt. Maar omdat ik toch erg veel in verlichte zit rij tijdens het springen en crossen vind ik de verminderde drukverdeling geen fijn idee. Dit ga ik dus sowieso niet doen.

mocht iemand iets weten van een bedrijf in Nederland, België of zelfs Duitsland, alles is welkom :)
Eventueel ook andere ideeën of al wel bestaande zadels die binnen die maat vallen zijn welkom

rozebadeend

Re: Goede bedrijven voor custom made springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:25

Ik kan niks anders dan WOW adviseren. Door het modulaire systeem is het mogelijk om bijvoorbeeld kortere kussen te pakken, met een grotere zitting. Ook kan het heel simpel op maat gemaakt worden, en tussentijds aangepast. Door het lucht systeem, en wederom het modulaire. dmv andere onderdelen mocht je paard echt veel veranderen.

Daarnaast zitten ze echt heel comfortabel, en kan je ze geheel afstellen zoals je het zelf prettig vind. Voor zowel je paard als je zelf heel fijn.

Mocht je vragen hebben, stuur me gerust een PB. Ik rij al zeker 10 jaar met deze zadels, we hebben er inmiddels 5 :Y) Dus ervaring genoeg! ik ken tevens ook een hele goede fitter. Ik weet niet waar je woont, maar zij heeft ook contacten door het hele land waar je ze hiermee kunnen helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:33

Springzadels zijn standaard langer omdat je ruimte nodig hebt voor je kont als het hoog wordt.
Ik heb destijds aan een ijslanderzadel een springblad/kussen laten zetten. Misschien is dat voor jou ook een optie?

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 16:35

Ik heb dat merk inderdaad weleens voorbij zien komen maar dan liet iemand mij voornamelijk dressuurzadels zien met een diepe zit waar je u tegen zegt :')

Zo 10 jaar is al een hele tijd zeg!
Ik ga je even een pb'tje doen :)

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 16:36

Sizzle schreef:
Springzadels zijn standaard langer omdat je ruimte nodig hebt voor je kont als het hoog wordt.
Ik heb destijds aan een ijslanderzadel een springblad/kussen laten zetten. Misschien is dat voor jou ook een optie?

Hoe moet ik dat dan voor me zien?
Als je de ruimte nodig hebt voor het springen en die ruimte haal je dan weg..Hoe werkt dat dan in hemelsnaam :') Ik kan het niet echt voor me halen :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:07

Dat werkt vanaf een zekere hoogte ook niet meer :D
B/L gaat dan nog wel als je paard geen noodsprongen maakt. Wordt het hoger dan kom je al snel bijna op de achterkant van je zadel terecht.
Daar is geen oplossing voor behalve accepteren dat je paard lengte tekort komt en jij een risico loopt je stuitje pijn te doen of accepteren dat het zadel te lang is.

Als je zelf redelijk klein bent dan is waarschijnlijk een WOW zadel inderdaad nog een optie.
De Euroriding Opal is evt een kort model wat soms een uitkomt is (wel erg hard).
Geen Massimo, daarmee wordt je tussen de oren door gelanceerd zo ongeveer.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:33

Sizzle schreef:
Dat werkt vanaf een zekere hoogte ook niet meer :D
B/L gaat dan nog wel als je paard geen noodsprongen maakt. Wordt het hoger dan kom je al snel bijna op de achterkant van je zadel terecht.
Daar is geen oplossing voor behalve accepteren dat je paard lengte tekort komt en jij een risico loopt je stuitje pijn te doen of accepteren dat het zadel te lang is.

Als je zelf redelijk klein bent dan is waarschijnlijk een WOW zadel inderdaad nog een optie.
De Euroriding Opal is evt een kort model wat soms een uitkomt is (wel erg hard).
Geen Massimo, daarmee wordt je tussen de oren door gelanceerd zo ongeveer.

Ja het wordt inderdaad een hele lastige, wat dus ook de reden is dat ik nu al informatie ga zoeken overal zodat ik hopelijk over een jaar een oplossing heb :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:40

Ik heb ooit een hele boze klant gehad toen ik zei dat ik haar niet kon helpen met een springzadel (pony te kort). Een jaar later trof ik haar toevallig ergens en boodt ze haar excuus aan. Ze had echt iedere zadelmaker zo ongeveer geprobeert met als enige uitkomt dat het dier panisch geworden was voor zadels.
Als het dier al kantjeboord is met een ijslander zadel dan zul je consessies moeten doen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:42

Anouk Verlouw van Wellsaddle is misschien een optie?

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:46

Amerigo zadels een optie?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:48

Sella zadels! :D

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:49

Sizzle schreef:
Ik heb ooit een hele boze klant gehad toen ik zei dat ik haar niet kon helpen met een springzadel (pony te kort). Een jaar later trof ik haar toevallig ergens en boodt ze haar excuus aan. Ze had echt iedere zadelmaker zo ongeveer geprobeert met als enige uitkomt dat het dier panisch geworden was voor zadels.
Als het dier al kantjeboord is met een ijslander zadel dan zul je consessies moeten doen.

Ja daarom ook dat ik nou al begin met rond te kijken.
Kijken wat de mogelijkheden zijn zodat ik niet over een jaar overhaast een keuze ga maken enkel zodat ik snel een zadel heb en dadelijk mijn paard haar rug kapot maak ermee.
Ik ben zelf ook pas begonnen met sporten en hoop toch wat kilo's eraf te kunnen krijgen zodat dat ook weet ietsje meewerkt qua zadelmaat.

Het is gewoon op het gemakje alle opties bekijken en dan de beste keuze maken hoe we dit gaan aanpakken.

Shalimar schreef:
Anouk Verlouw van Wellsaddle is misschien een optie?

Crosskip schreef:
Amerigo zadels een optie?

Thanks die ken ik nog niet, ik zet ze op de lijst om eens beter te gaan bekijken.
Nu toch genoeg tijd voor :+

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:50

je kan evt ook contact opnemen met Raisa van Zadel-logisch. Haar eigen merk wordt in Engeland op maat gemaakt en ze kan ook korte zadels leveren (maar weet niet hoe kort precies...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:53

Mijn eigen ijslandzit-springblad creatie is bij Ideal gebouwd.
Daar halen de meeste customized verkopers hun zadels :j
Die kunnen echt heel veel, maar het is natuurlijk een risico, als het toch niet goed zit kun je het dan meestal niet teruggeven aan de tussen persoon.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 19:04

annikavolder schreef:
je kan evt ook contact opnemen met Raisa van Zadel-logisch. Haar eigen merk wordt in Engeland op maat gemaakt en ze kan ook korte zadels leveren (maar weet niet hoe kort precies...)

Thanks ik zet haar er ook bij!

Sizzle schreef:
Mijn eigen ijslandzit-springblad creatie is bij Ideal gebouwd.
Daar halen de meeste customized verkopers hun zadels :j
Die kunnen echt heel veel, maar het is natuurlijk een risico, als het toch niet goed zit kun je het dan meestal niet teruggeven aan de tussen persoon.

Ja dat is opzich ook wel een oplossing maar ik wil toch wel hoger gaan springen als B/L en ik moet er wel een beetje in kunnen blijven zitten als ze eens een gekke sprong maakt ofso.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:02

Harry Dabbs maakt ook zadels vanaf kale boom, ook springzadels. Deze zadels hebben ook korte kussens, www.harrydabbs.nl

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:25

Prince saddles?

Die hebben hele fijne zadels.
Ze kunnen custom besteld worden en worden gemaakt in Italy.
Het is een, vind ik, heel mooi concept.ook omdat er veel rekening is gehouden met de continue veranderende beweging en bouw van het paard, en waar het zadel echt close contact is maar op geen enkel punt in de beweging van het paard in de weg kan zitten, en hebben enorm goede drukverdeling.

http://www.princesaddlery.com/UK/selle.html

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:36

Ik denk dat Amerigo ook een optie is. Misschien Erreplus maar hangt of staat wel met je passer, Ts wil je me een pb sturen met in welke regio je zit? Ik weet wel iemand die je op een eerlijke manier kan helpen met oa amerigo, erreplus en Ideal.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:30

Ninon Schutte verkoopt ook zadels voor korte ruggen. Heeft ook springzadels.

Mijn pony heeft geen korte rug. Maar wel een fijne maatwerk sella.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 10:46

Saaams schreef:
Ninon Schutte verkoopt ook zadels voor korte ruggen. Heeft ook springzadels.

Mijn pony heeft geen korte rug. Maar wel een fijne maatwerk sella.

Thanks dan zet ik die er ook bij! :)