Welk hoofdstel / neusriem in combi met kneveltrens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Welk hoofdstel / neusriem in combi met kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:51

Met welk hoofdstel / neusriem rijden jullie in combi met een kneveltrens.
Gaat dat alleen met een mexicaanse neusriem?

nessinator

Re: Welk hoofdstel / neusriem in combi met kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:54

Ik rij er zelf niet mee, maar een hoge neusriem kan ook prima met een kneveltrens

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:55

ik heb ook met een anatomisch hoofdstel en kneveltrens gereden en dat kon ook prima!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:57

Ik heb zowel in combi met mexicaanse, hoge, gecombineerde en lage gereden. Lukt allemaal.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:03

Ik heb een kneveltrens en rijd ook met lage neusriem, gecombineerde en hoge neusrem ermee. En zonder.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 15:49

Hmmm dan doe ik vast iets fout.Of de neusriem te laag of het bit te hoog.
Als ik met hoge neusriem rij zit het steeltje van de knevel bij de neusriem te vervelen. Het is zelfs al een keer voor gekomen dat hij er onder is komen te zitten. Moet wel zeggen dat mijn neusriem heel los zit. Wellicht is dat het probleem. En sindsdien rij ik zonder neusriem of bitloos.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:51

Dan zou je kunnen zoeken naar knevelbit riempjes. Die zouden ervoor moeten zorgen dat de knevels 'op zijn plek' blijven en niet onder de neusriem kruipen. Ik doe mijn neusriem ook nooit vast, gewoon aansluitend, maar heb nergens last van...

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:20

Zonder neusriem is toch prima?
Neusriem is om de mond dicht te houden. Als je zonder rijdt zie je dus eerder waar een probleem ligt (dan kan de mond open gaan). Mooi confronterend.
(Geen idee of dat op wedstrijd mag, en of jij wedstrijd wilt rijden hiermee, het zal ook aan je discipline liggen, bij Western is het doodnormaal zonder neusriem.)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:35

jowien schreef:
Neusriem is om de mond dicht te houden. Als je zonder rijdt zie je dus eerder waar een probleem ligt (dan kan de mond open gaan). Mooi confronterend.
(Geen idee of dat op wedstrijd mag, en of jij wedstrijd wilt rijden hiermee, het zal ook aan je discipline liggen, bij Western is het doodnormaal zonder neusriem.)

Nee, je mag op dressuurwedstrijd niet zonder neusriem rijden.
Misschien kan je dan een lage neusriem proberen, TS, maar waarom heb je voor een kneveltrens gekozen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:37

Ik rij er mee met gecombineerde neusriem. Ik heb mijn neusriem ook niet strak, maar gewoon aansluitend. Heb jij dat ook? Ik heb nergens last van.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:43

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:51

Ik heb in het verleden ook met een kneveltrens en verschillende type neusriemen gereden, nooit problemen mee gehad. Misschien de knevelbit riempjes proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:15

Die riempjes heb ik ook gehad, werkt niet, en het legt je bit ook nog eens vast in de mond, althans vast, het begrenst.

Sommige paarden hebben gewoon niet de bouw voor zo'n bit met een neusriem. Dus dan maar zonder, zoals jij al doet. Hier hetzelfde probleem gehad, ook een (hoge) neusriem heel los.

Mijn paarden ( haf en fjord) hebben ook nog nooit een Mexicaanse neusriem op een normale manier omgehad.. Het past gewoon niet, net zoals ik nevernooit in een gukkie-jurkje zal gaan passen :D

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:19

Nielojram schreef:
Die riempjes heb ik ook gehad, werkt niet, en het legt je bit ook nog eens vast in de mond, althans vast, het begrenst.

Werkt wel. Voor mij althans. Altijd een kwestie van uitproberen. Het enige wat het begrenst is dat het mondstuk minder in de mond kan kantelen, zodat het beter blijft liggen zoals het zou moeten liggen. Verder heeft het geen enkele invloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:23

Ach, voor de prijs hoeft ze (ts) het niet te laten :-)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 21:23

nessinator schreef:
jowien schreef:

Nee, je mag op dressuurwedstrijd niet zonder neusriem rijden.
Misschien kan je dan een lage neusriem proberen, TS, maar waarom heb je voor een kneveltrens gekozen?

Tijdens de inrijfase voor een ongebroken kunststof knevel gekozen. Omdat dit mij een zacht, vriendelijk en duidelijk bit leek.

Mijn merrie is ontzettend gevoelig in haar mond ook veel verschillende bitten geprobeerd. Dit was het enige bit wat ze accepteerde. En zo ben ik hem ook gaan gebruiken voor de jongste. Wel eens een dubbel gebroken golden brass bustrens geprobeerd. Maar jeetje dat was niet te doen. Achter het bit kruipen, tong eruit, mond open. Daar wist hij echt geen raad meer.

We hebben de afgelopen jaren bitloos op een sidepul gereden. Wat ook prima ging. En nu wil ik er toch afentoe weer een bitje in hangen. Denk dat die afwisseling hem fijn en zacht houdt. Maar dan dus wel zonder neusriem rij toch geen wedstrijden of met een neusriem waar de steeltjes niet onder kunnen komen. Neusriem zou in dit geval meer voor de sier zijn :')