Singel elastisch of juist niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Singel elastisch of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:13

Ik zie tegenstrijdige berichten voorbijkomen over elastische singels.
De een zegt dat het juist fijn is, omdat het elastisch is en meebeweegt , en ruimte geeft in de beweging van het paard.

Anderzijds zie ik mensen zeggen dat je elastische singels veel te makkelijk te strak aan kan “ trekken”, en dat ze daardoor juist een soort van insnoer effect kunnen hebben.

Welke singel kiezen jullie?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:35

Ik vind een niet elastische fijner. Inderdaad omdat je met een elastische vaak blijft zoeken naar het juiste “gaatje” of deze wordt al te snel te strak gezet, waardoor weer het nut ervan weg is. Daarnaast denk ik dat een goede singel nooit het paard in de weg hoort te zitten tijdens z’n bewegingen.

TS, vanwaar je vraag? Overweeg je een elastische aan te schaffen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Singel elastisch of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:40

Elastiek aan beide kanten en niet strak aangesingeld.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:41

Voor mijn springzadel heb ik een singel met aan beide kanten elastiek, voor mijn andere springzadel (2 paarden) een volledig elastische singel, en daar ben ik erg blij mee. Beide singels hebben enigszins stug elastiek, waardoor je ze niet makkelijk te strak trekt, maar waardoor ze ook niet noodgedwongen iets te los blijven zitten omdat je paard zijn buik opblaast en jij de singel net niet in het goede gaatje krijgt. Daarnaast is mijn ervaring (bij het navoelen) dat je bij elastische singels juist altijd wat ruimte over houdt, terwijl hij toch strak genoeg zit.
Voor de beide dressuurzadels gebruik ik singels zonder elastiek, daar is de verhouding elastiek:singel veel groter, waardoor je dus inderdaad het insnoer-effect kan krijgen waar jij het over hebt. Bovendien is mijn ene dressuurzadel een Wintec met bijbehorende stugge singelstoten, waarbij elastiek gewoon niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:42

De vraag stel ik eigenlijk uit nieuwsgierigheid.
Ik heb een nieuwe ( extra) singel nodig.
Gebruik gewoon neopreen, en al zoekende kwam deze vraag in me op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:44

Ik kies meestal voor en niet-elastische. Dat ligt op mijn iets te ronde spookje het stabielst heb ik het idee, ook bij niet te strak singelen. Maar toen ik bij ons "opknapprojectje" met wat singelnijd een singel gebruikte met elastiek aan beide kanten reageerde hij direct minder heftig.

Ik zou dus zeggen; het ligt aan je paard en wat je wilt van een singel :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:47

Ik heb nu een elastische singel. Beide kanten elastiek. Maar ik heb een tonnetje ronde pony (kopijzer XXW). Waardoor ik vanwege de goede verhalen nu zoek naar een niet elastische singel. (Wintec cair heeft mn interesse) om te kijken of dat voor meer stabiliteit zal zorgen.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:15

Mijn paard had enorme singelnijd, sinds ik een elastische singel (met beide zijden elastiek) gebruik, is dat helemaal weg.
Mijn paard lijkt dus een grote voorkeur voor elastische singels te hebben.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:28

ik heb een simpele neopreen singel en een leren. om die leren singel had ik bont gedaan tegen singelnijd maar is nu weg.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:35

Ik had een neopreen singel.
Die zat altijd aan beide zijdes in gaatje 3 aangesingeld. (vzh zadel)
Maar meneer is meester in buik op zetten en het lukte me amper om in het begin op 1-1 te komen.
Ik heb nu dus een singel met elastiek aan beide kanten en nu kan ik net wat gemakkelijker het eerste gaatje vast krijgen.
En singel nog steeds op 3-3.
En ik merk dat hij aansingelen nu fijner vind want ik sta er toch minder aan te sjorren.
Ik heb ook een erg rond paard, dacht eerst dat elastiek zou gaan schuiven, maar wat dat betreft geen verschil.
Ik heb wel een wat duurdere singel met stevig elastiek, je hebt ook van die elastiek die je heel gemakkelijk uitrekt, ik dek dat je daar wel van aan het singelen blijft.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:48

JMJ schreef:
Mijn paard had enorme singelnijd, sinds ik een elastische singel (met beide zijden elastiek) gebruik, is dat helemaal weg.
Mijn paard lijkt dus een grote voorkeur voor elastische singels te hebben.

Zoeen had ik ook, vanuit het zadel nasingelen kon bij haar ook absoluut niet, dan ging ze omhoog. Met de volledig elastische singel (FRA of Westip) kon ik zelfs vanuit het zadel nasingelen.

Gebruik de FRA/Westip ook op andere paarden en ze lijken allemaal voorkeur voor die te hebben. Voordeel is ook ze zijn mooi dun dus het voorbeen kan makkelijk eroverheen bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:49

Ik heb m’n fr juist verkocht omdat ik het materiaal te ruw vond.
Maar op zichzelf een fijne singel

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:11

Anoniem schreef:
Ik heb m’n fr juist verkocht omdat ik het materiaal te ruw vond.
Maar op zichzelf een fijne singel

Mag voor ons ruw aanvoelen, voor de paarden blijkbaar niet. Ik heb meer dan 1 staan/gehad die op het merendeel aan singels plekjes kregen. Bij de FRA/Westip geen van allen. Voor mijn gevoel is dat ook omdat die singel niet in alle richtingen schuift, omdat het elastisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:49

De mijne vond hem ook zelf niet zo heel fijn, kreeg er ook wat plekjes van.
Dus zoiets kan dan op papier fijn zijn maar is toch ook wel kwestie van proberen..