Kaptoom met ketting in de neusriem / ijzer op de neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Kaptoom met ketting in de neusriem / ijzer op de neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 18:56

Afbeelding

Afbeelding

Welke zouden jullie kiezen en waarom? Iemand rade mij het met ijzer op de neusriem aan, zelf heb ik voorkeur voor de ronde. Ik denk zelf dat ik daarmee duidelijker kan inkomen. Ook de reden dat ik niet zonder ijzer wil. Ik train absoluut niet met harde hand. Het is voor de training van mijn onbeleerde paarden, waaronder jonge paarden en ook hengsten. Het is als voorbereiding en ik rijd als het kan de meeste paarden bitloos (springen).

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:59

Ik heb de bovenste ( de ronde) en die is heel fijn ! Ketting bestaat uit losse schakeltjes die flexibel zijn als je geen druk zet en ‘samenvallen’ als je druk geeft.

Ik vind het kwalitatief ook goed ! Gebruik hem al een paar jaar heel intensief (4/5x per week)

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 19:14

faunty schreef:
Ik heb de bovenste ( de ronde) en die is heel fijn ! Ketting bestaat uit losse schakeltjes die flexibel zijn als je geen druk zet en ‘samenvallen’ als je druk geeft.

Ik vind het kwalitatief ook goed ! Gebruik hem al een paar jaar heel intensief (4/5x per week)

Fijn om te lezen! Ziet er ook goed uit op de foto inderdaad. Mag ik weten of je het alleen voor grondwerk hebt gebruikt of ook eens in de training als sidepull?

poes

Re: Kaptoom met ketting in de neusriem / ijzer op de neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:29

De bovenste idd! Onderste zijn vaak echt onduidelijke ondingen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 19:31

poes schreef:

Fijn! Ik heb het net besteld. Ongeduldig haha, maar na het eerste antwoord en een beetje nadenken lijkt mij dat ook de beste keus. :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:32

Wij gebruiken altijd de onderste , veel prettiger dan de bovenste. Met een goed gepolsterde neusband en door de beugel op de neusriem ligt die goed stabiel en zal niet gaan schuiven, wat de bovenste wel doet. De bovenste is sowieso een stuk scherper door de ketting onder het dunne leertje. De onderste is ook het echte kaptoom en geen afgeleide van de seretta en wordt om een heleboel redenen gebruikt op de goede klassieke scholen maar vooral omdat die stabiel is en dus duidelijk en niet hard of scherp.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:32

060606 schreef:
poes schreef:

Fijn! Ik heb het net besteld. Ongeduldig haha, maar na het eerste antwoord en een beetje nadenken lijkt mij dat ook de beste keus. :D

Jammer, soms is het 1e antwoord geen goud waard ;) :o

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 19:55

ElCid schreef:
Wij gebruiken altijd de onderste , veel prettiger dan de bovenste. Met een goed gepolsterde neusband en door de beugel op de neusriem ligt die goed stabiel en zal niet gaan schuiven, wat de bovenste wel doet. De bovenste is sowieso een stuk scherper door de ketting onder het dunne leertje. De onderste is ook het echte kaptoom en geen afgeleide van de seretta en wordt om een heleboel redenen gebruikt op de goede klassieke scholen maar vooral omdat die stabiel is en dus duidelijk en niet hard of scherp.

Die wat jij zegt wordt vanuit mijn opleiding wel aangeraden maar zo koppig als ik ben ben ik toch op zoektocht gegaan naar wat mij het beste lijkt. Opzich vindt ik scherper niet persé erg maar stabiliteit wel omdat ik toch heel duidelijk wil kunnen zijn ik ben dus wel benieuwd naar wat je zegt hoe dat in de praktijk bij mij zal zijn. Ik vind het wel een fijn idee dat ik wat scherper kan inkomen omdat ik ook met mijn hengsten wil komen naar de opleiding en als het kan start ik ze het liefst ook bitloos. Ik denk dat als ze weten dat ik wat scherper kan inkomen ze het wel laten. Ze zijn gauw onder de indruk. Het is wel de bedoeling dat het daarna zo is dat ik er bijna niet aan hoef te zitten. Geen idee of dit de juiste manier is, dit wordt mijn eerste kaptoom.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:07

Wij trainen onze hengsten dus ook met het kaptoom ( die ik dus het prettigst vind met de beugel op de neusriem). Daarmee kan je genoeg inkomen hoor daarmee. Juist de stabiliteit is zo fijn en daardoor werkt het ding ook duidelijk maar niet scherp.
Maar wij rijden de hengsten ook op bosal en dat gaat ook prima. Een, goede, bosal is vrij zacht en flexibel maar ook heel stabiel ( stabieler dan veel andere bitloze optomingen) en daardoor heel duidelijk zonder scherp te zijn.
In mijn ervaring roept scherp juist bij hengsten veel weerstand of zelfs boosheid en vechtlust op, duidelijkheid niet, dat accepteren ze zonder probleem. Mijn hengst ( overigens nu al even ruin) liep ( toen hij dus nog hengst was) slechter op een bit ( welk bit dan ook) dan op een hele zachte bosal. De bosal was voor hem veel duidelijker en deed nooit pijn waardoor hij dat veel beter accepteerde; een bit vind hij gewoon waardeloos. Maar ook onze sterke Lusitano hengst die een bit wel goed aannam loopt op een bosal beter, met meer rug gebruik. Overigens hebben we beide paarden wel ingereden met het kaptoom.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:26

ElCid schreef:

Het is geen dun leert je maar een ketting in een zachte vulling en daarna leer.
Kaptoom is door de kaakriem ook stabiel.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 00:49

ElCid schreef:
Wij trainen onze hengsten dus ook met het kaptoom ( die ik dus het prettigst vind met de beugel op de neusriem). Daarmee kan je genoeg inkomen hoor daarmee. Juist de stabiliteit is zo fijn en daardoor werkt het ding ook duidelijk maar niet scherp.
Maar wij rijden de hengsten ook op bosal en dat gaat ook prima. Een, goede, bosal is vrij zacht en flexibel maar ook heel stabiel ( stabieler dan veel andere bitloze optomingen) en daardoor heel duidelijk zonder scherp te zijn.
In mijn ervaring roept scherp juist bij hengsten veel weerstand of zelfs boosheid en vechtlust op, duidelijkheid niet, dat accepteren ze zonder probleem. Mijn hengst ( overigens nu al even ruin) liep ( toen hij dus nog hengst was) slechter op een bit ( welk bit dan ook) dan op een hele zachte bosal. De bosal was voor hem veel duidelijker en deed nooit pijn waardoor hij dat veel beter accepteerde; een bit vind hij gewoon waardeloos. Maar ook onze sterke Lusitano hengst die een bit wel goed aannam loopt op een bosal beter, met meer rug gebruik. Overigens hebben we beide paarden wel ingereden met het kaptoom.

Leuk om te lezen dat je er ervaring mee hebt met hengsten! En de bosal inderdaad ik kwam er vandaag toevallig achter dat een springruiter op hoog niveau met een bosal starte! Ook met zijn hengst. Ik begrijp wat je bedoeld dat ze juist heftig kunnen reageren als iets te veel is maar ik hoop niet dat het te erg is. Ik heb het nu al besteld dus ik ga sowiezo even voelen. Ik ben benieuwd hoe het aanvoelt. Misschien een idee dat ik de ander ook bestel om te vergelijken.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 00:50

fransje23 schreef:
ElCid schreef:

Ik ben benieuwd hoe het aanvoelt. Er zal misschien ook verschil in zijn kwa merk? FRA heeft er ook ene van.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:30

Ik heb ook de onderste, ik vind hem juist heel duidelijk overkomen eigenlijk!

Maargoed, ik heb de bovenste niet gehad dus kan niet vergelijken, ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:26

K heb de bovenste gehad. Fijn ding en mooie kwaliteit. Heb hem uiteindelijk wel doorverkocht want ik vind Kaptoom te veel schuiven. Daarna een barefoot caveson aangeschaft maar ook die schuift bij mij helaas. Dus ik longeer weer gewoon aan het bit. Mijn paard houdt niet zo van die onduidelijkheid

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:09

Maar juist de echte kaptoom, dus met het ijzer op de neusriem, schuift echt niet en is dus wel duidelijk. De metalen beugel en de gepolsterde neusriem zorgt dat het geheel heel stabiel ligt en duidelijk overkomt. Misschien toch het proberen waard ( ergens lenen? ) want longeren aan het bit is in mijn ogen "not done" ( al zal ieder paard anders reageren maar ik hoef het bij mijn paarden niet te proberen.......kan ook niet want we gebruiken geen bit).

@060606

Een springpaard met bosal
Afbeelding

Onze Lusitano hengst met bosal tijdens het koeienwerk
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:49

060606 schreef:
fransje23 schreef:

Ik ben benieuwd hoe het aanvoelt. Er zal misschien ook verschil in zijn kwa merk? FRA heeft er ook ene van.

Er is zeker verschil :j
Er zijn er die inderdaad een ketting en dun leer hebben maar die van Kramer heeft dat niet.
Gebruik deze nu bijna twee jaar een aantal keer per week en het is het geld meer dan waard.
Het is niet het beste en zachtste leer maar voor die prijs kan dat ook niet.

In gebruik bij wat longewerk
Afbeelding

Heb de kaptoom destijds gekocht omdat de prijs mij wel aanstond en ik wist niet hoeveel ik het zou gaan gebruiken. Een instapmodel, zeg maar :)
Denk nu over een wat duurder model en een meer Weense kaptoom/cavesson van La Selle, Deuber, Marjoman of van Jossy Reynvoet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:20

Klopt, dat ze er ook zijn zonder ketting maar eerlijk gezegd vind ik die weer te zacht maar ook niet stabiel genoeg. Maar het zal per paard en per paardenmens verschillen dus het is fijn dat er zoveel keus is.

Wij hebben het kaptoom van Solibel https://missruitersport.nl/product/kapt ... cart=19087 ; daar zit ook nog een extra riempje bij om evt. een bit te gebruiken. Ideaal ding, mooie pasvorm en door de riem die vrij laag over de kaak loopt ligt deze zeer stabiel. De nylon uitvoeringen van het kaptoom heb ik ook wel eens in mijn handen gehad maar dat zijn echt drama dingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:22

Zoveel mensen, zoveel wensen :)

De ketting met enkel leer leek mij de streng inwerken. Maar bij de Fries van een vriendin van mij had het precies de goede inwerking. Bij mijn eerste paard had ik een kaptoom van biothane want al het andere werkte voor haar te straf in.

Uiteindelijk is het net als met bitten, bitloze optomingen, zadels etc een lees de van uitproberen wat fijn is voor een combinatie.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 23:07

Fijn jullie antwoorden! Al zijn het wel wisselende antwoorden haha. Ik heb besloten ook de ander te bestellen en ga gewoon kijken hoe ze er op reageren. Ik zal hier een verslag posten! Bedankt allemaal!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 07:40

Toevallig heb ik een week geleden een topic geopend wat betreft de zoektocht naar een kaptoom! :) Ik heb de Marjoman Vienna Fine besteld. Marjoman heeft ook een academisch kaptoom met een ketting/ijzer in de neusriem.

[HAR] Kaptoom

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:14

ik heb de bovenste.
Wij hebben ons paard ermee beleerd en gebruik hem nog steeds voor longeren.
Ons paard snapte het bit voor geen meter, dus hebben de eerste tijd met twee teugels gereden. 1 op de kaptoom en 1 aan het bit.
En met longeren werkt de kaptoom bij hem veel fijner als hoofdstel een bit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:25

Ik lees mee.
Ik longeer met de fra caveson omdat ik daar ook mee rij.
Maar wil die niet schuiven met longeren moet ik die wel zo strak aantrekken, lijkt me ook niet de bedoeling.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:36

Ik heb beide kaptomen hangen. En eerlijk gezegd gebruik ik ze allebei al jaren niet meer, sinds ik de Micklem hoofdstellen heb, met ringetje op de neus.
De Micklem voldoet in de opleiding van onze paarden prima

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:32

ElCid schreef:
Klopt, dat ze er ook zijn zonder ketting maar eerlijk gezegd vind ik die weer te zacht maar ook niet stabiel genoeg. Maar het zal per paard en per paardenmens verschillen dus het is fijn dat er zoveel keus is.

Wij hebben het kaptoom van Solibel https://missruitersport.nl/product/kapt ... cart=19087 ; daar zit ook nog een extra riempje bij om evt. een bit te gebruiken. Ideaal ding, mooie pasvorm en door de riem die vrij laag over de kaak loopt ligt deze zeer stabiel. De nylon uitvoeringen van het kaptoom heb ik ook wel eens in mijn handen gehad maar dat zijn echt drama dingen.

Wat ik me altijd afvraag, is zn kaptoom niet heel zwaar op de paardenneus? Ik heb er zelf nooit echt mee gewerkt, maar ik heb er wel eens eentje in handen gehad en vond het gewicht best pittig. Ik kan me voorstellen dat die constante neerwaartse druk de houding van het paard kan beïnvloeden, wat is jouw ervaring daarmee?

Mijn eigen paard heeft de eerste kaptoom in de OP keihard afgekeurd :') , na nog flink wat afkeuringen van zijn kant zijn we bij de micklem uitgekomen wat voor ons heel prettig werkt. Hoewel ik ook heel wat paarden ken die het juist top doen op een academische kaptoom van goede kwaliteit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:10

Ik heb ze nog nooit horen klagen over het gewicht ;) .

Maar even serieus; nee dus. Ook geen overmatige neerwaartse druk hoor; ze lopen vrolijk met hun hoofd waar het hun uitkomt :D dus het beïnvloedt de houding geenszins. Ze lopen niet met hun hoofd op de grond omdat dat ding zo zwaar is ;) :o .

Zo zwaar vind ik ze overigens niet. Het voordeel is dat de druk heel goed verdeeld wordt over de neus en dat i.c.m. de stabiliteit geeft veel duidelijkheid in het geven van de hulpen.

Ik gebruik al mijn hele "paardenleven" ( bijna 50 jaar!) kaptomen met de beugel op de neus, voor alle rassen van Arabier tot Lusitano en nog nooit negatieve ervaringen mee gehad.