Zadel kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllenBu

Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 17:53

Hey allemaal,

ik heb een beetje hulp nodig in verband met een zadel kopen. Ik heb mijn paard nu al 8 jaar en wanneer ik haar kocht heb ik het zadel erbij gekregen. Het was echter de bedoeling dat ik na een tijdje mijn eigen zadel zou kopen en dat is ondertussen nog altijd niet gebeurd!
Ik ben eens beginnen opzoeken en besefte dat ik totaal niet weet hoe ik daar aan moet beginnen.
Moet ik een zadelpasser laten komen of is dit optioneel? Is het duur om een zadelpasser te laten komen? Waar vind ik goedkopere zadels (mijn budget is niet heel groot als student, dus liefst onder de €700)? Wat is jullie ervaring met 2e hands zadels? Zijn er (online)winkels waar ik eens kan kijken? ...

Alle tips zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door EllenBu op 12-03-20 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:54

Hier is optioneel, maar wel gewoon de beste optie om het voor je paard en jezelf zo comfortabel mogelijk te maken en lichamelijke klachten te vermijden. Hier betaalde ik 70 euro voor een pasconsult.
Niks mis met 2de hands zadels :)

Ik ben heel tevreden geweest van Zadelpascentrum.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:55

Ik heb een tweedehands zadel, die op maat gemaakt is. Van wintec. Echt een dikke prima! Super fijn zadel, ligt als een huis en heel blij mee! Was voor alles denk zo'n 400 kwijt.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:19

Zadelpasser is zeer aan te raden, tenzij je zelf bovengemiddeld goed weet hoe een zadel hoort te passen. Mijn tweedehands springzadel lag overigens boven jouw budget, mijn nieuwe wintec eronder. Ik ben heel blij met beide zadels.

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:23

Ik zou wel een zadelpasser laten komen, die ziet waarschijnlijk dingen die jij niet had gezien. Er zijn veel zadelpassers met tweedehands zadels. Als je van te voren jouw budget doorgeeft kunnen zij zich er aan aanpassen :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:28

Je gebruikt het zadel dus al 8 jaar en nog nooit opnieuw laten opvullen?
Begin daar eens mee zou ik zeggen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:50

Hier voor 350 een super fijn dressuur zadel gepast kant en klaar op paard aan huis.. maar idd mijn zadelkamer heeft best wel wat 2e hands en ja mijn zadel.heeft helaas wat kleurverschil wat niet hoort maar als ik zit zie je er weinig van en paard loopt er fijn mee dus dat maakt mij niks uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:21

Zadelpasser is echt aan te raden. Die hebben er verstand van. Ik heb zelf tweede hands een zadel gekocht bij een Zadelpasser voor 600 euro. Hier zit dan ook pas consult etc bij in. Zadel is wel een Kieffer die er nog zeer goed uit ziet. Dus het is de prijs zeker waard. Wel ben ik er achter gekomen dat een Zadelpasser die ervaring heeft met het ras/model van jou paard heel handig is.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:10

Country Mill is een aanrader. Je oude zadel mee, als ze het aan kunnen passen doen ze dat, anders heb je ruime keus uit 2e hands en nieuw.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:35

Absoluut via een goede zafelpasser, liefste één die zelfstandig werkt en niet in dienst is van een ruitersport zaak (uitgezonderd countrymill)

Bespreek daarmee je wensen en budget.
Dan kunnen jullie tijdens een consult diverse zadels passen om tot de juiste match te komen voor jou en je paard, immers moet het jullie beide goed passen!

Ga niet zonder expert iets kopen van marktplaats bijvoorbeeld, goedkoop is duurkoop en een goedkoop, slecht passend zadel brengt ellende met zich mee voor je paard en je financiën

Welke omgeving zit je?

EllenBu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 20:39

Ik woon bij Brussel en mijn paard staat dichtbij Leuven :)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:42

Waarom wil je een ander zadel? Voor 700 koop je sowieso geen nieuw zadel, dus dan word het een tweedehands. Daar hoeft niets mis mee te zijn. Maar is je huidige zadel niet goed meer? Laat die eerst eens nakijken door een zadelmaker. Dat zou ik sowieso minimaal 1x per jaar aanraden om te laten doen. Mocht het zadel echt niet meer goed zijn, dan kan de zadelmaker alijd met je meedenken voor een ander zadel. Veel zadelmakers hebben ook 2e hands zadels beschikbaar.

EllenBu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 20:46

Ik ken de vorige eigenaars en ze zeiden dat moest ik ooit mijn eigen zadel kopen, ze dat zadel graag terug zouden hebben. Dus is het wel eens tijd dat ik mijn eigen zadel koop ;) ik ga sowieso een zadelpasser laten komen, liefst een die zelf 2e hands zadels verkoopt . Country Mill zou perfect zijn, maar het moet of in België zijn of ze moeten naar mijn paard kunnen komen. Kent iemand zo een?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:49

Bij zadelpascentrum koop je voor 700 euro wel degelijk een nieuw zadel. Ik ben er erg blij mee. Ze komen ook tot op jou locatie ts! Weet niet of je dressuur of springen zoekt? Ik heb er pas een nieuw thorowgood zadel gekocht.

Afbeelding
Afbeelding

EllenBu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 20:51

Oke zal ik zeker eens opzoeken! Ik ga sowieso voor een veelzijdigheidszadel gaan, omdat ik een beetje van alles doe :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:58

Voor 700 euro kan je waarschijnlijk best een nieuw zadel kopen zoals thorowgood of wintec. Zadels die niet van leer zijn dus. Daar is niets mis mee, maar ze moeten wel passen. Zowel thorowgood als wintec zijn bijna allemaal enkel geschikt voor paarden met een rechte rug.

Tweedehands zadels zijn vaak prima, een goede zadelmaker/passer weet ook precies welke merken zadels er bij de rugvorm van jouw paard kunnen passen. Dat kan je zelf aan de buitenzijde van het zadel niet zien. Maar een zadel met een rechte boom erin zal dan b.v. "bruggen" in het midden als je paard een wat hollere rug heeft. En dat is slecht voor de rug van het paard natuurlijk.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:06

Net in thorowgood en wintec valt er heel veel te doen. Daarom komen ze die ook passen natuurlijk. Je hebt bij thorowgood zelfs zadels die uitermate geschikt zijn voor ronde paarden. Ook hebben ze verschillende kussens, schoft hoogtes,.... dus ik volg niet met die opmerking. Daarbij is mijn zadel op de wrong en de zitvlakken wel leder, ik voel er geen verschil mee. Behalve dat het heerlijk licht is!

Ik was ook altijd pro leer en duurdere merken, maar on a budget werkt dit perfect, mits goed aangepast.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:31

Maar wintec en thorowgood zadels hebben wel een rechte boom, daaraan valt niets te veranderen....

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:12

Ik koop vaak zadels van marktplaats en na mijn eigen beoordeling komt de zadelmaker opvullen of de vulling vervangen. Dan moet je dus wel weten hoe een zadel hoort te liggen. Wanneer er steeds een zadelmaker komt en deze weer naar huis moet omdat het zadel niet past ben je een vermogen aan voorrijkosten kwijt. In zo'n geval zou ik zeker iemand laten komen die meerdere tweedehands zadels op je paard kan passen.

Als je toch voor een nieuw zadel gaat, kijk dan inderdaad voor kunststof. Goed leer is nu eenmaal erg duur dus een goed leren zadel is dat ook.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:26

Ik heb een 2de hands zadel, waarvan de boom gewisseld kon worden. De inch maat klopte. Daarna ben ik naar country mill gegaan om mijn oude zadel te laten controleren (want die lag naar mijn mening niet meer goed) en die bleek inderdaad kapot te zijn. Dus nieuw zadel erop. En wat ik al dacht, er moest een andere boom in.

Voor 275 euro had ik een "nieuw" zadel, beugels en beugelriemen, singel, boom en de afspraak bij country mill.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:11

Ben sowieso wel benieuwd hoe je de afgelopen acht jaar door gekomen bent. Zadel zou zonder tussentijdse check van een zadelmaker niet optimaal meer zijn in zijn vulling en ligging..