Niet lekker in zadel zitten! (hoe aan te passen?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Niet lekker in zadel zitten! (hoe aan te passen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 09:11

Hoi,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Wintec pro endurance, dit zadel moet eigenlijk een uitkomst bieden voor een amazone zoals ik.

Echter ervaar ik toch klachten tijdens het rijden, ik heb namelijk last van mijn zitbeen knobbels en ook drukken de wrongen te veel tegen mijn bovenbeen.

Dit zadel is heel makkelijk zelf aan te passen. De wrongen kan je zelf verplaatsen en de beugelriemen ook.

Maar hoe zitten ze goed? Is dat gewoon een kwestie van elke keer wat anders proberen of zit er echt een logica achter? Op internet kan ik niet echt vinden wat het verschil is als je bijvoorbeeld de beugelriemen naar voor of naar achter plaatst en wat het precies doet als je de de kniewrongen verplaatst.

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Shalimar

Re: Niet lekker in zadel zitten! (hoe aan te passen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:19

Op YouTube vind je de nodige filmpjes van Schleese die over dit onderwerp gaan. Het is wel reclame voor hun eigen zadel maar misschien dat je daar wat mee kunt?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 22:59

Ik trap dit topic toch nog een keer omhoog.

Vooral over de kniewrongen, kan ik bijvoorbeeld ook zachtere wrongen op dit zadel krijgen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:20

Waarvoor heb je de Endurance pro? Voor de smalle zit of voor de steun van de wrongen? Als je last hebt van je zitbeenknobbels zit je niet goed.
Positie van de beugelriem verzet je voor de stijl van rijden, ver naar voren is om richting springzit te gaan (kort), wat meer naar achteren is voor langere benen. Wat voor jou prettig is, moet je zelf uitvinden. Begin met de positie en lengte van je beugelriemen en pas daarna de positie van de wrongen aan. Die wrongen mogen je niet in een houding dwingen en je moet ze eigenlijk niet voelen bij het rijden, maar uitsluitend als je uit de gewenste positie raakt (bijvoorbeeld door een onverwachte beweging van het paard).
Als je er zelf niet uitkomt, haal er iemand bij die verstand van deze zadels heeft!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:24

Heb je al eens zonder wrongen geprobeerd? wie weet bevalt dat nog wel beter? En volgens mij als er gewoon klitteband zit kun je elke wrong er op doen die je wilt, gewoon even op google zoeken naar wrongen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:29

kimmie1 schreef:
Heb je al eens zonder wrongen geprobeerd? wie weet bevalt dat nog wel beter? En volgens mij als er gewoon klitteband zit kun je elke wrong er op doen die je wilt, gewoon even op google zoeken naar wrongen.

Nee, ze zijn geschroefd (geen klittenband) en in diverse posities te plaatsen, al naar gelang je bouw en houding in het zadel.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 00:17

ikke schreef:
kimmie1 schreef:

Nee, ze zijn geschroefd (geen klittenband) en in diverse posities te plaatsen, al naar gelang je bouw en houding in het zadel.

Ok dan wordt het lastig ja. Zonder zou wel kunnen dan toch?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 07:35

Waratje schreef:
Waarvoor heb je de Endurance pro? Voor de smalle zit of voor de steun van de wrongen? Als je last hebt van je zitbeenknobbels zit je niet goed.
Positie van de beugelriem verzet je voor de stijl van rijden, ver naar voren is om richting springzit te gaan (kort), wat meer naar achteren is voor langere benen. Wat voor jou prettig is, moet je zelf uitvinden. Begin met de positie en lengte van je beugelriemen en pas daarna de positie van de wrongen aan. Die wrongen mogen je niet in een houding dwingen en je moet ze eigenlijk niet voelen bij het rijden, maar uitsluitend als je uit de gewenste positie raakt (bijvoorbeeld door een onverwachte beweging van het paard).
Als je er zelf niet uitkomt, haal er iemand bij die verstand van deze zadels heeft!

Bedankt hier kan ik wel wat mee!

Ik heb de wintec in eerste instantie gekocht voor mijn paard. Zij loopt daar heel fijn onder met haar moeilijke rug. Wij rijden veel buitenritten en ik vind die extra steun wel prettig. Ik heb hms dus mijn balans is nog wel eens weg, dus wanneer het paard schrikt zit ik in dit zadel wel save.

Ik heb de beugels nu op nummer 1 staan dat is volgens mij al helemaal naar achteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:44

Met dit soort problemen is het ontzettend lastig meedenken zonder "beeld", heb je niet iets van een foto die je zou willen plaatsen....? :)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:46

Ter aanvulling op wat Waratje zegt over de opties met beugelophanging: het heeft ook te maken met de verhouding tussen je onderbeen en bovenbeen. Over het algemeen hebben mannen een relatief lang onderbeen. Zij kunnen goed uit de voeten met beugels die traditioneel, aan de voorkant, opgehangen zijn. Vrouwen hebben over het algemeen een langer bovenbeen en komen sneller in een stoelzit. De beugelophanging verder naar achter plaatsen kan helpen om je hakken onder je heupen te houden. Naast je rijstijl is dus ook je eigen bouw van belang voor welke configuratie van het zadel juist is voor jou.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 07:46

Waar zou je precies een foto van willen zien? Van mij op het paard of een foto alleen op het paard? :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 07:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier wat verschillende foto's, ik heb geen idee op welke stand de beugelhaken op dat moment stonden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:01

Dat ziet er qua pasvorm best okee uit, alleen je zit wel erg met een holle rug, ik denk dat daar het probleem vandaan komt? Meestal kon je met een holle rug te zitten als de zitting van je zadel wat te klein is, waardoor je zitbeenknobbels teveel op de lepel terechtkomen en dan zeg maar op een hellend vlak steun moeten vinden...dan blijf je vaak zoeken met je evenwicht, willen je schouders naar voren en je onderbenen naar achteren vallen, en ga je steun zoeken op je dijbenen.

Zo op het oog lijkt de zitting nou niet overduidelijk te klein eigenlijk... maar die holle rug is wel erg opvallend. Ik weet niet in hoeverre dat HMS dit beïnvloed...?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 08:10

Ik denk dat dat inderdaad door hms komt. Zadel is denk ik niet te klein er kan zeker nog 1.5 hand achter mijn billen. :)

Vandaag ga ik weer rijden, ik ga eens kijken of de beugelriemen nog 1 naar achter kunnen. Ze staan nu op 1 maar er lijkt nog ruimte te zitten dus misschien is er ook nog 0. :+

Is het misschien een idee om de beugels een gaatje langer te doen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:50

Je been lijkt wat te ver naar voren te liggen, alleen is me niet duidelijk of jij je been naar voren duwt of dat de beugelriem te ver naar voren zit. En zo te zien heb je de neiging om je bekken naar voren te kantelen waardoor je die holle rug krijgt en ook niet lekker in het zadel kunt zitten. Als de wrongen je echt in de weg zitten, kun je natuurlijk ook kijken dat je ze eraf haalt en uitprobeert of dat beter werkt. Het leuke van dat zadel is dat er heel veel te verstellen is.
Leuk paard om te zien, zadel lijkt op het oog goed te liggen op hem.

Wat JorineV aangeeft klopt ook, ik gaf aan stijl van rijden, maar het heeft ook zeker te maken met de bouw van de ruiter. Ik heb zelf bijvoorbeeld de beugelriemen halverwege hangen en de wrongen vrij ver naar voren, maar onze bijrijdster werd daar helemaal niet blij van, want die is net anders gebouwd. En dan verstel je het allemaal net niet gemakkelijk genoeg om het voor elke ruiterwissel aan te passen. Dus heeft zij een ander zadel in gebruik :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:15

Het ziet er inderdaad niet zo comfortabel uit. Het ziet er voor mij uit alsof je eigenlijk de neiging hebt om naar voren te vallen, maar dat met moeite zeg maar onderdrukt door je af te zetten tegen de wrongen. Als je echt nog 1,5e hand achter je billen over hebt, kan je ook juist eens kijken naar een zadelzit verkleiner. Misschien zit je dan stabieler waardoor je van de andere dingen minder last hebt. Je moet op de een of andere manier iets vinden waardoor je meer gewicht op je billen kunt houden zonder dat je ergens tegen afzet.

Ik weet trouwens hoe moeilijk het is. Zelf kan ik op het moment niet eens recht op m'n paard zitten door de gevolgen van een blessure. En ik weet ook heel goed wat ikzelf fout doe, maar het oplossen is een stuk moeilijker :')

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:43

Ik ken je dilemma, ik heb hetzelfde in veel zadels omdat ze mijn bovenbeen niet voldoende ruimte geven en ik daardoor terug gedrukt wordt, en dat is heel oncomfortabel.
Ik heb toch een aantal zadels kunnen vinden die mij en mijn paard met lastige rug passen en een fijne keus kunnen maken. Ik zou dus ook de opties openhouden voor een ander zadel.

Een lesklant van mij heeft ook jouw type zadel, hetzelfde probleem, we hebben de wrongen eraf geschroefd

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:56

Ik heb test gereden op een endurance pro, in eerste instantie met een halve inchmaat te klein voor mijn lichaam. Ik paste er op zich wel in, maar helemaal ideaal was 't niet, ik had oa ook het probleem dat ik al lichtrijdend tegen de wrong aan kwam, terwijl de wrong al in de voorste stand stond en de beugelhaak in de achterste.

Heb een paar maanden later nog eens op een zadel van een halve inch groter gezeten en toen had ik dat probleem niet meer, die paste dus echt beter voor mij.

Ik had echter inmiddels een Reactor Panel zadel een periode mogen testen en die zat uiteindelijk nog net iets fijner voor mij en was ook nog beter aanpasbaar aan m'n pony, dus heb uiteindelijk de Wintec niet gekocht.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:15

Ik denk dat een grotere zitmaat wel uit zal maken.

Ik heb ooit een te kort zadel gehad met ook hoge wrongen en ik had er gewoon ruzie mee als het ware.
Gewoon zitten ging prima, tot ik ging stappen, draven of galopperen, ik kon de beweging niet volgen en botste steeds met het zadel.
Daardoor kreeg ik ook klachten.
Eenzelfde soort zadel, maar een maatje groter, maakte zo'n verschil!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:07

Wat ook nog een oorzaak kan zijn, buiten de boven genoemde redenen, is als je zadel niet goed in balans ligt op je paard. Een zadel dat te krap is voor je paard, komt achterover hellend te liggen. Daardoor komen je enkels voor je heupen ipv eronder, en kom je in stoelzit te zitten. Een zadel dat te wijd is, zal juist voorover duiken, waardoor jouw benen naar achteren gaan en je op je bovenbeen komt te zitten.
Mijn advies zou zijn er eens een goede zadelpasser naar te laten kijken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 17:37

Ik denk eerder dat het aan mijn lichaam ligt. Ik heb hele stevige bovenbenen en ik denk dus dat de blokken daarom tegen mijn benen aan komen.

Vandaag de beugelriemen nog meer naar achter en ook een gaatje langer gedaan. Probleem werd wel wat minder maar niet voldoende.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:17

Welke inch maat zadel heb je?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 19:18

17.5 inch.