Sterk hoofdstel gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sofiedbeer

Sterk hoofdstel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 18:55

Hey,

Mijn bijna 4 jarige sport haflinger heeft nu voor de 2e keer (eerst mijn Nalanta hoofdstel nu bit hoofdstel) kapot getrokken. Hij rent weg en op de een of andere manier scheurt er iets.

Ik zoek nu echt een super sterk en volledig anatomisch hoofdstel. Mag zeker wat kosten! Heeft iemand de gouden tip? :) (Zwart full)

Femke_Tweety

Re: Sterk hoofdstel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:59

Wát trekt hij dan precies kapot?

Het enige waar überhaupt iets van druk op kan komen te staan zijn de teugels, normaal gesproken.

(Ideaal gezien daar ook niet, maar de praktijk is nu eenmaal niet altijd ideaal)

Dus ik ben heel benieuwd welk onderdeel er dan precies kapot getrokken wordt?

sofiedbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 19:00

Femke_Tweety schreef:
Wát trekt hij dan precies kapot?

Het enige waar überhaupt iets van druk op kan komen te staan zijn de teugels, normaal gesproken.

(Ideaal gezien daar ook niet, maar de praktijk is nu eenmaal niet altijd ideaal)

Dus ik ben heel benieuwd welk onderdeel er dan precies kapot getrokken wordt?

Bij bitloos hoofdstel keel riem bij m’n bit hoofdstel bak stuk. Als ik de termen zo goed zeg

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:04

Hoe oud was het bithoofdstel? Goed onderhouden?
Schoot hij weg aan de hand of onder het zadel?

Heb nog nooit meegemaakt dat een bakstuk brak terwijl een paard het hoofdstel om had (wel met verstellen van een oud bakstuk)

sofiedbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 19:05

Bowo schreef:

Heb nog nooit meegemaakt dat een bakstuk brak terwijl een paard het hoofdstel om had (wel met verstellen van een oud bakstuk)

Erg goeie staat, aan de Hand.

sofiedbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 19:06

sofiedbeer schreef:
Bowo schreef:

Erg goeie staat, aan de Hand.

Kan echter zijn dat ik de term door elkaar haal! Maar Iedergeval was het hoofdstel kapot aan n belangrijk onderdeel. Ik zoek nu dus gewoon een sterker hoofdstel omdat die van mij (de kapotte) ook maar 50,- was

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:08

Aan de hand is het wel logischer dat er meer druk op het bakstuk kan komen te staan omdat het bit dan een andere kant op kan worden getrokken dan normaal.

Maar is het dan niet alsnog domme pech geweest? Mijn hoofdstellen zijn absoluut niet duur, maar er is nog nooit iets geknapt

sofiedbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 19:10

Bowo schreef:
Aan de hand is het wel logischer dat er meer druk op het bakstuk kan komen te staan omdat het bit dan een andere kant op kan worden getrokken dan normaal.

Maar is het dan niet alsnog domme pech geweest? Mijn hoofdstellen zijn absoluut niet duur, maar er is nog nooit iets geknapt

2 hoofdstellen en eentje van 120 vind ik niet zo pech. Hij is ook super sterk en rent vaak weg.. met grondwerklessen ben ik daar mee bezig maar meer kan ik daar ook niet aan doen. Mijn vraag nu is gewoon of iemand weet wat een erg goed en stevig hoofdstel is

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:11

evt. voor aan de hand een nylon hoofdstel gebruiken? niet die endurance hoofdstellen maar meer die 'stal halsters', die ben ik wel eens tegen gekomen in hoofdstel variant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:12

Dus ze heeft het hoofdstel kapot getrokken toen je haar aan de hand had?

Was je aan het wandelen of liep je naar de bak om te rijden?

In geval van wandelen zou ik eerder kiezen voor een degelijk stalhalster en daar met karabijn haken een bit aan klikken.

In geval van lopen naar de rijbak kan je er ook voor kiezen om tijdelijk een touwhalster onder het hoofstel te doen en daarmee te geleiden totdat ze door heeft dat lostrekken niet kan of de bedoeling is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:15

Jup, in dat geval touwhalster eronder, voor het geleiden aan de hand.

Want inmiddels heeft ze dus ook geleerd dat ze daadwerkelijk loskomt als ze hard trekt.

Dan een gewoon hoofdstel dat je prettig vindt eroverheen voor het rijden.

Doodzonde om een heel duur hoofdstel te kopen, dat gaat op deze manier onherroepelijk ook stuk.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:23

Equizaum, lederlook hoofdstel maar is gemaakt van biothane. Je kunt hem helemaal zelf samenstellen. Ze hebben ook anatomische hoofdstukken.

Biothane is echt oersterk. Mijn paard is een keer op de longeerlijn gesprongen, stiksel van de Equizaum was uitgescheurd, ring verbogen, maar het biothane was nog helemaal intact. En stiksel was makkelijk te repareren bij de schoenmaker. Hij verbaasde zich ook over de supersterke kwaliteit.

Maar voor aan de hand lijkt me het beter om dit gedrag eerst eruit te krijgen. Denk dat je dan in eerste instantie beter gebruik kunt maken van een touwhalster.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:30

Beter het hoofdstel kapot dan de mond van je paard.
T kan raar gaan als ie zich lostrekt, op de teugel gaat staan en alles blijft heel...

Evt wandelen met de longeerlijn aan de rechter bitring, over de nek en dan door de linker bitring

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:39

Maaiike94 schreef:
Equizaum, lederlook hoofdstel maar is gemaakt van biothane. Je kunt hem helemaal zelf samenstellen. Ze hebben ook anatomische hoofdstukken.

Biothane is echt oersterk. Mijn paard is een keer op de longeerlijn gesprongen, stiksel van de Equizaum was uitgescheurd, ring verbogen, maar het biothane was nog helemaal intact. En stiksel was makkelijk te repareren bij de schoenmaker. Hij verbaasde zich ook over de supersterke kwaliteit.

Maar voor aan de hand lijkt me het beter om dit gedrag eerst eruit te krijgen. Denk dat je dan in eerste instantie beter gebruik kunt maken van een touwhalster.

De Arabier van ons ging aan zijn biothane halster hangen en trok het hele kopstuk aan gort.

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:08

Herkenbaar probleem dit, mijn Haflinger trekt zich van begin af aan al soms los. Goed dat je al bezig bent met grondwerkles, dat heeft bij mij erg geholpen! De mijne trok ook hoofdstellen stuk omdat hij bijvoorbeeld op de teugel ging staan en daardoor het bakstuk of het kopstuk bij de keelriem brak. Ik heb clips aan mijn teugels gemaakt, als ik aan de hand met hem loop haal ik de teugels eraf, als ik ga rijden klik ik ze eraan. Is bij mijn sloper de beste oplossing geweest, zo kan hij gewoon niks kapot trekken. Iets wat bij zoveel kracht heel blijft en daardoor misschien je paard wel ernstig verwond wil je denk ik niet....

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:19

Als ze zo snel hoofdstellen kapot trekt zou ik juist geen dure kopen. Ik zou echt niet blij zijn als die van mij zijn dure ps of sweden hoofdstel kapot zou trekken. Dan liever een hoofdstel van een paar tientjes. Ik zou de tips van voorgaande mensen opvolgen en een touwhalster omdoen voor het begeleiden naar de bak toe ;)

sofiedbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 12:31

YoniB schreef:
Herkenbaar probleem dit, mijn Haflinger trekt zich van begin af aan al soms los. Goed dat je al bezig bent met grondwerkles, dat heeft bij mij erg geholpen! De mijne trok ook hoofdstellen stuk omdat hij bijvoorbeeld op de teugel ging staan en daardoor het bakstuk of het kopstuk bij de keelriem brak. Ik heb clips aan mijn teugels gemaakt, als ik aan de hand met hem loop haal ik de teugels eraf, als ik ga rijden klik ik ze eraan. Is bij mijn sloper de beste oplossing geweest, zo kan hij gewoon niks kapot trekken. Iets wat bij zoveel kracht heel blijft en daardoor misschien je paard wel ernstig verwond wil je denk ik niet....

Dankjewel! Jouw verhaal komt helemaal overeen :) ik ga de clips proberen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:26

YoniB schreef:

Dit inderdaad. En dan een touwhalster extra omdoen, met het hoofdstel. Dan kun je je leadline/leadrope/halstertouw aan het touwhalster vastmaken wanneer je er naast loopt. Mocht hij/zij gaan, dan zit er niks aan het hoofdstel en het touwhalster kan wel tegen een stootje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:16

Mijn stübben werd (gelukkig) ook stuk getrokken toen mijn peerd het rit aannam. Gelukkig maar, want anders was mijn paard stuk geweest :-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:14

Citaat:

Ik rijd etc liever met spul dat breekt.

Ik neem aan dat je paard ook nog intact was, maar liever een kaptoom oid aan gort.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:36

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik rijd etc liever met spul dat breekt.

Ik neem aan dat je paard ook nog intact was, maar liever een kaptoom oid aan gort.

Paard had niks. Was ook blij dat de stiksels kapot zijn gegaan, voordat er nog meer druk op kwam te staan. Hoewel dan de longeerlijn ook kapot zou zijn gegaan.

Bij longeren heb ik tegenwoordig wel altijd een extra breekpunt ertussen in de vorm van een schoenveter.