Zadel schuift naar voren in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rdk1995

Zadel schuift naar voren in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 22:22

Hoi bokkers,

Altijd ben ik een stille meelezer maar nu kan ik toch wel wat advies gebruiken. Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die mijn situatie herkennen en eventueel goede tips hebben.

Voor mijn merrie heb ik nu een maand of 2 geleden een zadelmaker laten komen en een zadeltje aan laten meten. Dit zadel is pas geleden weer gecheckt en ik ben er enorm tevreden over. Ik rijd haar nog niet veel en ben het rustig aan het opbouwen. Nu ben ik op het punt gekomen dat ze mee gaat op buitenrit en dat we het daarbij ook wel aandurven om een flink galopje te trekken echter.. Daarmee schuift mijn zadel naar voren.

Het naar voren schuiven gebeurd echt alleen in een flinke galop, waarin ze dus lekker strekt. Met bakwerk en verder op buitenrit blijft het zadel prima liggen. Maar na de galop is het wel echt zodanig dat het over de schouder ligt en ik dus moet afstappen om het weer goed te leggen.

Ik heb het voorgelegd aan mijn zadelmaker en deze heeft nogmaals gekeken. Zadel is echt passend, de boommaat is oke en tijdens het voorrijden in de bak bij hem ligt het dan ook perfect. Hij gaf dan ook als tip een bredere singel te proberen omdat hij denkt dat de singel naar voren kruipt tijdens de (ren)galop.

Iemand die hier ervaring mee heeft en eventueel tips heeft voor mij?
Heel erg bedankt alvast!

Simbaa

Re: Zadel schuift naar voren in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:32

Wat voor singel heb je nu?

Rdk1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 22:34

Simbaa schreef:
Wat voor singel heb je nu?

Ik heb nu de FRA Supersingel.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:53

Je zou eens een anatomische singel kunnen proberen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:37

Bij mijn pre had ik hetzelfde. Haar singel groeve lag erg ver naar voren. Met de prolite singel was dit opgelost

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 03:19

Ik had wat schuif issues en deze zijn verholpen toen ik haar meer op de achterhand kreeg, oftewel: kan het zijn dat je haar in de bak veel meer op de achterhand zet en met het buitenrijden het meer op de voorhand is?

Rdk1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 10:58

Ladyson schreef:
Ik had wat schuif issues en deze zijn verholpen toen ik haar meer op de achterhand kreeg, oftewel: kan het zijn dat je haar in de bak veel meer op de achterhand zet en met het buitenrijden het meer op de voorhand is?

Dat is wel heel goed mogelijk. Ze is ook nog jong, dus rijtechnisch nog een hoop te leren. Ook hoop ik als ze wat meer bespiering krijgt ook een deel van het probleem opgelost te hebben.. Maar inderdaad in de bak rijd ik haar altijd met een contactteugel waardoor ze haar achterhand er meer onder heeft. Buiten eigenlijk altijd aan een los teugeltje en in volle galop valt ze dan wel op de voorhand.
Goede tip!

Ik ga eens kijken voor een anatomische singel. De Prolite zal ik ook eens opzoeken. Ik zag de QHP Bold dressuursingel en dat leek me ook wel wat, zou ook door de vorm het schuiven moeten tegengaan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:27

Hoe zitten de singelstoten aan het zadel?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:41

Mijn super goed passende zadel bleef ook iets naar voren schuiven, dit is opgelost met de prolite singel. Ook allerlei andere singels geprobeerd maar de prolite gaf het beste resultaat (en had ook de voorkeur van onze zadelpasser).

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:54

Rdk1995 schreef:
Ladyson schreef:

Dat is wel heel goed mogelijk. Ze is ook nog jong, dus rijtechnisch nog een hoop te leren. Ook hoop ik als ze wat meer bespiering krijgt ook een deel van het probleem opgelost te hebben.. Maar inderdaad in de bak rijd ik haar altijd met een contactteugel waardoor ze haar achterhand er meer onder heeft. Buiten eigenlijk altijd aan een los teugeltje en in volle galop valt ze dan wel op de voorhand.
Goede tip!

Ik ga eens kijken voor een anatomische singel. De Prolite zal ik ook eens opzoeken. Ik zag de QHP Bold dressuursingel en dat leek me ook wel wat, zou ook door de vorm het schuiven moeten tegengaan.

Om dan ook mijn tijdelijke oplossing van toen te delen: https://www.zadelpads.nl/prolite-saddlestay-anti-slipppad

Op advies van de MSFC zadelmaker trouwens.

Rdk1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 17:50

Inmiddels met behulp van de zadelmaker de oplossing gevonden en ik dacht ik plaats het hier toch maar even. Wellicht heeft ooit iemand er iets aan.

Wij zijn helemaal geholpen met de singel van Shires met buikflap. Het zadel gaat geen kant meer op. :D

Bedankt voor het meedenken!