Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jessix schreef:Let op dat je van de hier genoemde merken enkel het kopijzer kan verwisselen, dus de voorkamer breder of smaller kan maken. Dat zegt niets over de vorm en de lengte van de boom. Als het zadel (de boom) de rug niet netjes volgt dan heb je er niets aan. Hetzelfde geldt voor een te lang zadel.
upendo schreef:Zucht.
Als je je paard geen negatieve ervaring met het zadel als eerste ervaring mee wil geven zou ik kijken naar een goed passend zadel.
'Ongeveer passend' zoals hierboven wordt geadviseerd omdat er niemand bovenop zit vind ik altijd een beetje kul. Ook dan kan een zadel druk geven op de schoft of klapperen.
Liever één keer wat meer investeren in een zadel waar je een tijd mee vooruit kunt.
Ik sluit me wel aan bij een aanpasbaar zadel. Maar ook hier geldt: het ene paard loopt top onder wintec/Bates (lucht/cair kussens), het andere juist onder wolgevuld zoals Thorowgood/Kent & Masters/Fairfax.
_Penotti schreef:upendo schreef:Zucht.
Als je je paard geen negatieve ervaring met het zadel als eerste ervaring mee wil geven zou ik kijken naar een goed passend zadel.
'Ongeveer passend' zoals hierboven wordt geadviseerd omdat er niemand bovenop zit vind ik altijd een beetje kul. Ook dan kan een zadel druk geven op de schoft of klapperen.
Liever één keer wat meer investeren in een zadel waar je een tijd mee vooruit kunt.
Ik sluit me wel aan bij een aanpasbaar zadel. Maar ook hier geldt: het ene paard loopt top onder wintec/Bates (lucht/cair kussens), het andere juist onder wolgevuld zoals Thorowgood/Kent & Masters/Fairfax.
Er zit nogal een heel gebied tussen een aangepast zadel waar ts het over heeft in haar bericht en een een zadel dat klappert of op de schoft drukt.
Nee een knijpend of klapperend zadel leg ik ook niet op.
Maar ik ga echt geen perfect passend zadel zoeken voor wat longeerwerk.
Maar globaal passend, ja dat wel. En de zadelpasser heeft echt wel een tweedehandsje dat daar aan voldoet.
Natuurlijk als je het budget hebt om elke 3 maanden aan te passen, mag dat, maar is totaal overbodig als je niet rijd.
Ik zie veel de wintecs aangeboden worden omdat je daar lang mee voorruit kunt.
Ik heb dan weer erg negatieve ervaringen bij wintecs, want die passen zoveel minder goed dan altijd word beweert. Want een zadel is meer dan de boomwijdte. Veel paarden kunnen helemaal niet overweg met de rechte kussens daarvan. Of je moet echt aan de gang gaan met het riser systeem. Maar meestal worden de wintecs er door mensen zelf opgegooid want het past altijd.
Dus pas daar mee op.
upendo schreef:TS zegt niet te weten of ze op het zadel gaat zitten of niet. Dus dan zou ik het het liefst wel passend willen. En je hoeft niet te starten met een op maat gemaakt zadel, gelukkig is er bij veel zadels die aanpasbaar zijn rekening gehouden met een 'normale' pasvorm.
Ik heb een keer flink geïnvesteerd in mijn zadel omdat ik wist dat mijn paard nog zou gaan veranderen qua bespiering enzovoorts. Met het voordeel dat ik nu alleen zadelconsults betaal waarbij het zadel wordt bijgevuld en waar nodig aangepast qua boommaat, singelstoten en onderste deel van de kussens bij de schouders waardoor ik niet steeds hoef te investeren in een nieuw zadel.
Was een klap geld, maar over de jaren heen heb ik daarmee ook een hoop geld uitgespaard.
Liever één keer een lange termijn oplossing dan meerdere korte termijn fixes.