Eerste zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissJG

Eerste zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:50

Hoi iedereen.
Ik heb weer een vraagje.
Mijn fjorden merrie word in april 3 en wil dan rustig gaan beginnen met haar training.
Nu heeft ze dus ergens dit jaar een zadel nodig.
Of ik er al echt in ga zitten weet ik niet dat is echt even afhankelijk van hoe het allemaal verloopt.
Het echte rijden wil ik graag volgend jaar pas oppakken.
Nu is mijn vraag waar begin ik mee? Ik weet dat de meeste mensen een zadelmaker laten komen maar is dit ook in dit geval al raadzaam? Een zadel op maat is natuurlijk erg prijzig en ze groeit nog volop dus wil waar ik kan, Natuurlijk ook graag wat besparen.
Hoe hebben jullie dit gedaan?
Alvast bedank!

_Penotti

Re: Eerste zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:56

Een zadelpasser heeft als het goed is ook 2e handse zadels.
En zo lang je er niet op gaat zitten hoeft het ook niet precies te passen omdat er geen druk op komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:10

Je kan misschien zelf al een beetje bepalen wat voor een rug je paard heeft? Hoge schoft of juist niet, brede schouders, rechte rug etc. Dan kan je ook al vast kijken naar welke zadels daarvoor geschikt zijn.

Je kan een zadelfitter contacten en wat foto’s laten zien van de rug. Daarmee kun je vaak al richting een x-aantal merken. Die kun je dan eventueel 2de hands kopen en door de fitter aan laten passen op maat.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:28

Ik heb er een wintec op gelegd. Je kan met een boommeter van tevoren bepalen welke boommaat je precies nodig hebt zodat je niet tijdens het zadelmak maken met een slecht passend zadel aankomt (en dus de eerste ervaring niet meteen een negatieve is), ze kosten nieuw 650,- en ze zijn aan alle kanten aan te passen wanneer je paard groeit (mijne is van wijd naar xxwide terug naar medium-wide gegaan, zonder dat ik steeds een ander zadel hoefde te kopen, al ben ik even gestopt met rijden totdat hij terug was naar xwide).

KikiKSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:35

Er zijn ook zadels die zo goed aanpasbaar zijn dat ze een paardenleven lang mee kunnen gaan. De aanschafsprijs is dan misschien wat hoger maar je hoeft nooit meer te wisselen dus dat zou voor mij persoonlijk altijd de beste optie zijn, mits je tenminste op zoek bent naar een engels zadel?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:53

Ik zou in het begin, zeker als je er toch nog niet op gaat zitten kijken naar een 2e hands wintecje en er inderdaad de juiste boom in doen.
Dan heb je iets wat waarschijnlijk relatief goed past, zadels wegen niks, dus ik vind ze ook altijd erg makkelijk om paarden te beleren omdat je ze met 1 hand op kan leggen en je andere hand dus vrij hebt om het paard gerust te stellen, tegen het paard aan te houden om te voelen hoe ze reageren....
en ze zijn vaak ook niet zo duur. Dan kun je als hij goed zadelmak is, een zadelmaker langs laten komen en dan kijken wat die adviseert....
sommige paarden zullen nog zo gaan veranderen, dat het zadel waarschijnlijk toch tussendoor aangepast vervangen moet worden. Dan kun je kiezen om niet gelijk voor een kneiterduur zadel te gaan.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:55

ik weet niet de bouw van je fjord

maar ik zelf vind een zadel wat goed aanpasbaar het fijnst. denk aan wintec, tekna. Ik ga denk ik eerst zo 1 aan laten meten en dan pas voor een leren versie kwa zadel. Op mn huidige haf heb ik een bates zadel. Maar denk niet dat die pas op mijn andere haf. Daarnaast al het wel aanpasbaar is heb ik alsnog een extra zadel nodig, omdat mn andere haf nog zeker niet toe is aan zijn pension

gelukkig wordt mijn haf pas 2 dit jaar. En heb ik nog even.

maar stel je gaat voor een 2ehandse laat deze dan ook eerst aanmeten door een zadelmaker alleen boom verwisselen betekend niet dat zadel gelijk past

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:31

Let op dat je van de hier genoemde merken enkel het kopijzer kan verwisselen, dus de voorkamer breder of smaller kan maken. Dat zegt niets over de vorm en de lengte van de boom. Als het zadel (de boom) de rug niet netjes volgt dan heb je er niets aan. Hetzelfde geldt voor een te lang zadel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:39

Jessix schreef:
Let op dat je van de hier genoemde merken enkel het kopijzer kan verwisselen, dus de voorkamer breder of smaller kan maken. Dat zegt niets over de vorm en de lengte van de boom. Als het zadel (de boom) de rug niet netjes volgt dan heb je er niets aan. Hetzelfde geldt voor een te lang zadel.

heb je zeker gelijk in daarom ook laat het zadel controleren of koop het via een zadelmaker.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:42

Zucht.

Als je je paard geen negatieve ervaring met het zadel als eerste ervaring mee wil geven zou ik kijken naar een goed passend zadel.

'Ongeveer passend' zoals hierboven wordt geadviseerd omdat er niemand bovenop zit vind ik altijd een beetje kul. Ook dan kan een zadel druk geven op de schoft of klapperen.

Liever één keer wat meer investeren in een zadel waar je een tijd mee vooruit kunt.

Ik sluit me wel aan bij een aanpasbaar zadel. Maar ook hier geldt: het ene paard loopt top onder wintec/Bates (lucht/cair kussens), het andere juist onder wolgevuld zoals Thorowgood/Kent & Masters/Fairfax.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:46

Ik zou voor boomloos gaan en als ze is uitontwikkeld een zadel met boom aan laten meten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:03

brokjes schreef:
Ik zou voor boomloos gaan en als ze is uitontwikkeld een zadel met boom aan laten meten.

ook een boomloos zadel kan niet goed passen. Boomloos betekend niet altijd dat het gelijk past

Het beste is gewoon een goede zadelmaker die verschillende type aanpas bare zadels heeft.

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:13

Ik zou altijd voor een aangemeten boomzadel gaan, maar dan wel eentje die aanpasbaar is zodat je niet keer op keer dure investeringen hoeft te doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:29

upendo schreef:
Zucht.

Als je je paard geen negatieve ervaring met het zadel als eerste ervaring mee wil geven zou ik kijken naar een goed passend zadel.

'Ongeveer passend' zoals hierboven wordt geadviseerd omdat er niemand bovenop zit vind ik altijd een beetje kul. Ook dan kan een zadel druk geven op de schoft of klapperen.

Liever één keer wat meer investeren in een zadel waar je een tijd mee vooruit kunt.

Ik sluit me wel aan bij een aanpasbaar zadel. Maar ook hier geldt: het ene paard loopt top onder wintec/Bates (lucht/cair kussens), het andere juist onder wolgevuld zoals Thorowgood/Kent & Masters/Fairfax.

Er zit nogal een heel gebied tussen een aangepast zadel waar ts het over heeft in haar bericht en een een zadel dat klappert of op de schoft drukt.
Nee een knijpend of klapperend zadel leg ik ook niet op.
Maar ik ga echt geen perfect passend zadel zoeken voor wat longeerwerk.
Maar globaal passend, ja dat wel. En de zadelpasser heeft echt wel een tweedehandsje dat daar aan voldoet.

Natuurlijk als je het budget hebt om elke 3 maanden aan te passen, mag dat, maar is totaal overbodig als je niet rijd.

Ik zie veel de wintecs aangeboden worden omdat je daar lang mee voorruit kunt.
Ik heb dan weer erg negatieve ervaringen bij wintecs, want die passen zoveel minder goed dan altijd word beweert. Want een zadel is meer dan de boomwijdte. Veel paarden kunnen helemaal niet overweg met de rechte kussens daarvan. Of je moet echt aan de gang gaan met het riser systeem. Maar meestal worden de wintecs er door mensen zelf opgegooid want het past altijd.
Dus pas daar mee op.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:36

Wij hebben hier alleen volgevreten ronde weidemodellen en doen alles altijd eerst op een saddlepad en later een boomloos zadel (willekeurig merk, wat er op dat moment in de kast ligt) Tegen de tijd dat er een beetje model in zit kijk ik wel weer verder naar een boomzadel maar dan ben je als snel een jaartje verder.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:30

_Penotti schreef:
upendo schreef:
Zucht.

Er zit nogal een heel gebied tussen een aangepast zadel waar ts het over heeft in haar bericht en een een zadel dat klappert of op de schoft drukt.
Nee een knijpend of klapperend zadel leg ik ook niet op.
Maar ik ga echt geen perfect passend zadel zoeken voor wat longeerwerk.
Maar globaal passend, ja dat wel. En de zadelpasser heeft echt wel een tweedehandsje dat daar aan voldoet.

Natuurlijk als je het budget hebt om elke 3 maanden aan te passen, mag dat, maar is totaal overbodig als je niet rijd.

Ik zie veel de wintecs aangeboden worden omdat je daar lang mee voorruit kunt.
Ik heb dan weer erg negatieve ervaringen bij wintecs, want die passen zoveel minder goed dan altijd word beweert. Want een zadel is meer dan de boomwijdte. Veel paarden kunnen helemaal niet overweg met de rechte kussens daarvan. Of je moet echt aan de gang gaan met het riser systeem. Maar meestal worden de wintecs er door mensen zelf opgegooid want het past altijd.
Dus pas daar mee op.

TS zegt niet te weten of ze op het zadel gaat zitten of niet. Dus dan zou ik het het liefst wel passend willen. En je hoeft niet te starten met een op maat gemaakt zadel, gelukkig is er bij veel zadels die aanpasbaar zijn rekening gehouden met een 'normale' pasvorm.

Ik heb een keer flink geïnvesteerd in mijn zadel omdat ik wist dat mijn paard nog zou gaan veranderen qua bespiering enzovoorts. Met het voordeel dat ik nu alleen zadelconsults betaal waarbij het zadel wordt bijgevuld en waar nodig aangepast qua boommaat, singelstoten en onderste deel van de kussens bij de schouders waardoor ik niet steeds hoef te investeren in een nieuw zadel.

Was een klap geld, maar over de jaren heen heb ik daarmee ook een hoop geld uitgespaard.

Liever één keer een lange termijn oplossing dan meerdere korte termijn fixes.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 21:42

Hierbij een foto van mijn merrie.
Ze is zoals je op de foto kunt zien nog erg smalletjes. Al begint ze nu wel echt te groeien.
Ik wil uiteraard een zadel wat niet drukt of klappert. Het moet tenslotte voor haar ten alle tijden een zo’n prettig mogelijke ervaring zijn.
Omdat ze volgens velen nog zoveel breder word en een wintec zoals anderen hier al benoemde alleen aan de voorkant aangepast kan worden weet ik niet of dat handig is.
Ik heb echt geen ervaring met een zadel kopen.
Ik zal eens rondkijken of er in de buurt een zadelpasser zit die ook 2ehands zadels verkoopt.
Kwa budget had ik zo’n 800 euro in gedachten. Alleen dan zou ik het wel fijn vinden als we daar toch zeker een jaar of 2 mee vooruit kunnen. Dus voor de basis.
Ik vind een aangepast zadel van een noem €2500 echt wel heel erg veel als ik niet de garantie heb dat we die echt jaren kunnen gebruiken. :o

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:50

Wat ik me afvroeg welke zadels kunnen dan de boom wel verbreden ? Ik weet niet beter of het kan alleen aan de voorkant ?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:54

Volgens mij kun je alleen WoW zadels qua kussens helemaal aanpassen door lucht.

Ik zie ook niet helemaal waarom je de kussens helemaal verwacht aan de moeten passen. Als het tussenkanaal breed genoeg is en je de kussens aan kan laten passen (wat kan met wolgevuld en misschien -pin me er niet op vast- de nieuwe types Wintec ook met die gele riserpads) door opvullen van de vulling is dat niet nodig.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:57

Ik heb een bates zadel en die is prima aanpasbaar in zomer is hij voller dan winters

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:32

Het enige dat je aan (nieuwe) wintecs niet aan kan passen is de lengte. Boom kan (aan de voorkant inderdaad, maar dat is ook waar het belangrijk is ivm schouders) aangepast worden, kussens kunnen (inderdaad dmv de risers) aangepast worden (heb ik wel door een zadelmaker laten doen), zelfs de ligging van de singelstoten kan je zelf aanpassen. Een nieuwe wintec zit al onder jouw budget. Dat is waarom ik die aanraad.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:01

upendo schreef:
TS zegt niet te weten of ze op het zadel gaat zitten of niet. Dus dan zou ik het het liefst wel passend willen. En je hoeft niet te starten met een op maat gemaakt zadel, gelukkig is er bij veel zadels die aanpasbaar zijn rekening gehouden met een 'normale' pasvorm.

Ik heb een keer flink geïnvesteerd in mijn zadel omdat ik wist dat mijn paard nog zou gaan veranderen qua bespiering enzovoorts. Met het voordeel dat ik nu alleen zadelconsults betaal waarbij het zadel wordt bijgevuld en waar nodig aangepast qua boommaat, singelstoten en onderste deel van de kussens bij de schouders waardoor ik niet steeds hoef te investeren in een nieuw zadel.

Was een klap geld, maar over de jaren heen heb ik daarmee ook een hoop geld uitgespaard.

Liever één keer een lange termijn oplossing dan meerdere korte termijn fixes.

En ik zeg toch ook:
Een zadelpasser heeft als het goed is ook 2e handse zadels.
En zo lang je er niet op gaat zitten hoeft het ook niet precies te passen omdat er geen druk op komt.
Dus echt ik begrijp je zucht niet zo.

Mocht ts bedenken, nou dat zitten geeft toch wel hoge kans, dan kan ze beter een goed passend zadel kopen.
Maar met zo'n jong dier ontkom je dan niet aan vaak aanpassen. En daar zou ik zelf niet mee gaan klungelen.
Want die lange termijn oplossing is dat toch vaak niet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:12

Ik denk dat wij niet op één golflengte zitten en dat je de punten die ik neerzet verkeerd interpreteert, dus ik zal niet verder op je ingaan. :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:17

Is goed hoor. :)
Al denk ik juist dat je mij verkeerd interpreteert.
Misschien had ik in mijn eerste bericht een 3e zin moeten toevoegen, als je er wel op gaat zitten is pasvorm wel erg belangrijk. Maar dat leek me zo enorm logisch. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:35

Er zijn aardig wat zadelpassers Met een ruim gebruikt assortiment
En het gros van de paarden daar kan gewoon een fabriekszadel op aangepast worden, zou Er dus gewoon een passer bij halen