Advies rondom mexicaans hoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoikimmmy

Advies rondom mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 17:27

Hoihoi,

Mijn bijrijdster heeft een mexicaans hoofdstel besteld. Nu vroeg ik mij af of de pasvorm wel goed is.
Heb zelf geen verstand van mexicaanse hoofdstellen, weet dat ze vrij scherp kunnen zijn.
Foto is niet heel duidelijk zal deze week zelf het hoofdstel passen maar ze heeft er vandaag mee gereden.

Voor mijn gevoel ligt hij vrij laag op het neusbot en hoort de sperriem? ook langs het bit te zitten en niet direct onder de kin?

Afbeelding

Alvast bedankt! :)

Bowo

Re: Advies rondom mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:33

Helemaal eens.
En die keelriem mag ook wel wat gaten losser.
Zit trouwens de "sperriem" te laag, of het bit te hoog?

En volgens mij hoort de "neusriem" onder het jukbeen door te lopen, niet er overheen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:37

Het punt met bontje zit inderdaad te laag. Als die hoger zit zal de sperriem waarschijnlijk ook wel beter liggen.
Op de foto lijkt de frontriem misschien ook nog wel krap? Kan ik niet zo goed zien.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:02

Waarom de keuze voor dit hoofdstel? Voor zover ik weet is dat vrij scherp.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 18:05

Het bit heeft hele grote ringen volgens mij. Ik zal morgen eens kijken.

Nou je het zegt wat betreft de frontriem, lijkt inderdaad best krap. Of dat komt door de fluf om haar oren zal ik ook naar kijken.

Sclimpre schreef:
Waarom de keuze voor dit hoofdstel? Voor zover ik weet is dat vrij scherp.

Omdat ze dit mooi vond. misschien ook om de inwerking, geen idee of ze daarvan weet. Heb het wel aangekaart want dat was mijn idee ook. Omdat het zo op het neusbot ligt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:22

Je bijrijder koopt en gebruikt een hoofdstel zonder het aan jou te vragen of dat mag? Bij mij is dat ondenkbaar.

Ik vind het niet goed zitten.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:31

De hele neusriem mag een flink stuk omhoog, dan ligt alles (incl de sperriem) op z'n plek :)

Ik rij zelf ook met dit hoofdstel (buiten) en merk overigens geen enkel verschil aan m'n paard als wanneer ik met m'n normale hoofdstel rij, dus zou even kijken of je paard er "last" van heeft maar zo niet hoef je je daar geen zorgen om te maken :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:32

Foto is een beetje wazig dus ik kan het fout hebben, maar vind het bit vrij hoog (strak) ogen. Misschien eens kijken of dat niet wat losser kan. Steekt hij z’n tong nou ook naar buiten?
Voor zover ik weet heeft een Mexicaanse neusriem alleen scherpe inwerking als het paard de mond open doet (mond open= druk op neus). Dus als je gewoon vriendelijk rijdt en paard doet z’n mond niet open, dan is de inwerking niet scherper dan een gecombineerde neusriem. Maar als dat z’n tong is die uitsteekt zou ik wel echt een even kijken of het bit wel goed zit. Niet heel fijn voor het paard als dit te strak zit en hij ook nog flinke druk krijgt op de neus als hij hier vanaf probeert te komen door z’n mond open te doen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:33

Ik vind het ook raar dat je bijrijdster rijdt met een hoofdstel wat niet goed past.

Ik zou even kijken of je het überhaupt goed passend kan maken want nu ligt het niet goed

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 19:04

Ze is verder suepr vriendelijk met rijden, eigenlijk rijdt ze altijd zonder druk. Alleen schiet mijn heethoofd nog wel eens uit de hoek weg en dan zet ze wel even druk dus daarom wil ik ook zeker niet dat alle druk op de neus komt.

Ze mocht van mij zelf een hoofdstel kopen maar had wel zelf willen passen.
De tong steekt ze normaal niet uit dus misschien inderdaad last van het bit.
Heel eerlijk denk ik ook dat het ontwetendheid van haar is want ze had met andere foto's vergeleken. (Als ik dat doe lijkt het er dus niet op en elk paard heeft een ander hoofd)

Ik ga morgen zelf het hoofdstel aanpassen met mijn eigen bit erin. Kijken of ze tong uitsteekt of andere gekkigheden heeft dan stap ik niet op. Als ik het idee heb dat ze er geen last van heeft zal ik zelf even rijden. Ik rij western dus altijd zonder neusriem en druk. Heb 10 jaar terug wel met mexicaans gereden maar altijd door een ander afgesteld.