Laatst is de zadelpasser bij mij geweest. We hebben verschillende zadels gepast, zowel met wol als foam. Het zadel dat ik graag wilde proberen schoof ontzettend op de rug; mijn paard is scheef en heeft een platte rug. Deze kussens waren redelijk bol. Vervolgens een zadel met foam vulling geprobeerd. De zadelpasser gaf aan dat foam vulling een stuk platter is en hierdoor beter aansluit op de rug van mijn paard. Dit zadel bleef dan ook netjes liggen.
Graag zou ik eens horen wat jullie ervaringen zijn met foam vulling. Mijn paard is nog jong en zal nog in bespiering gaan veranderen, het idee van een vulling die nu goed aansluit maar niet aanpasbaar is laat me wat twijfelen.. Op de kussens na ben ik zeer te spreken over de rest van het zadel (zit, wrongen etc).
Je geeft al aan dat je paard nog gaat veranderen, en foam daar niet in mee kan veranderen. Dan zou ik gaan voor wol en eventueel verder kijken naar een ander zadel wat goed aanpasbaar is in de toekomst.
Een vulling moet vroeg of laat altijd helemaal vervangen worden, behalve luchtkussens. Je paard gaat zeker nog veranderen, omdat die scheefheid (hopelijk) rechttrekt. Wat voor mij belangrijker zou zijn, is of de boom aanpasbaar is. Ik weet niet hoe jong je paard precies is, maar tussen 4 en 6 jaar oud worden paarden een heel stuk breder. Is je boom niet aanpasbaar dan heb je sowieso na een jaar, hooguit 2 een nieuw zadel nodig, dan zou ik toch gaan voor het zadel dat nu past.
Nouvel
Geplaatst: 27-02-20 12:44
Foam is wel fijn maar inderdaad niet aanpasbaar, en gezien een paardenrug nog wel wat kan veranderen is dat weer minder praktisch... Misschien is Wow een optie, aanpasbare luchtkussens in combi met foam?