Zadel versmallen met corrector pad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Zadel versmallen met corrector pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 20:46

Hey bokkers,

Ik heb een zadel te leen, een Massimo Son 2 Fk. Deze is op dit moment wijder gemaakt van 33 op 34 boommaat.

Dit zadel zit nu zo:

Afbeelding

Het zadel moet dus smaller, maar door een ander zadel mist mijn pony wat schoft spieren. Het is dus te verwachten dat het zadel dan weer breder moet, of zelfs in deze maat "goed" is. Aangezien aangeraden wordt een Massimo zadel niet te vaak te verbuigen qua boommaat, werd mij door een bokker aangeraden een corrector pad te gebruiken.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:52

Alles wat je onder je zadel legt maakt het paard ‚breder‘. Ik zou niet iets kopen om proef te kunnen rijden, heb je niet gewoon ergens een bontje liggen?

Waar je op moet controlleren is of het zadel geen brug maakt als wel smal genoeg zou zijn. Dat is niet heel eenvoudig als je niet weet hoe je dat kunt inschatten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-02-20 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 20:54

Sizzle schreef:
Alles wat je onder je zadel legt maakt het paard ‚breder‘. Ik zou niet iets kopen om proef te kunnen rijden, heb je niet gewoon ergens een bontje liggen?

Nee, ik heb alleen gewoon dunne dekjes.

Mungbean

Re: Zadel versmallen met corrector pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:57

Op stal ook niemand iets? Een filt dekje, bontje, gevouwen fleece deken?
Zie ook edit in vorige post.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 21:01

De zadelmaker komt sowieso vrijdag en ik zal het hem ook vragen, maar ervaringen verzamelen kan nooit kwaad.

Ik zal op stal eens rondvragen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:14

Ik heb een pad met inlages en het werkt ideaal! Vooral als paard wel eens veranderd in spieren. Dit doe ik wel in overleg met de zadelmaker.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 21:15

MarjanB schreef:
Ik heb een pad met inlages en het werkt ideaal! Vooral als paard wel eens veranderd in spieren. Dit doe ik wel in overleg met de zadelmaker.

Bedankt! Welke heb je precies?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:24

MarjanB schreef:

Heb ik ook :j Eentje van Mattes, er zitten vier vakken voor inlages en per vak 3 inlages van elk 1 mm bijgeleverd.
Momenteel heb ik ‘m bij mijn paard niet nodig, maar als ik ‘m wel nodig had, deed ik in de voorste vakken (links en rechts) 1 inlage per vak. Dat was voldoende voor nét het kleine beetje verschil.
Ik heb deze onderlegger gekocht bij en in overleg met de zadelmaker. Had het zadel aan laten passen, mee gaan rijden en na een paar weken twee plekjes naast de schoft waar geen zweet zat. Onder de rest van de kussens wel. Theorie was dus dat daar net iets meer spieren bij waren gekomen en het nu dus iets klem zat. Beetje vulling eruit en een paar weken later (na minder intensief rijden), dook het zadel iets aan de voorkant. Weer terug naar de zadelmaker en toen op deze pad uitgekomen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:36

Ik heb altijd een Prolite gehad, super fijn ding. Nu een bliss of london die is wat minder stug in de stof waardoor die wat minder stabiel is. Werkt verder wel goed! Zou wel altijd voor degene gaan die je in 3 delen per kant kan opvullen

https://www.bliss-of-london.com/product/adjusta-pad/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:44

MarjanB schreef:
Ik heb altijd een Prolite gehad, super fijn ding. Nu een bliss of london die is wat minder stug in de stof waardoor die wat minder stabiel is. Werkt verder wel goed! Zou wel altijd voor degene gaan die je in 3 delen per kant kan opvullen

https://www.bliss-of-london.com/product/adjusta-pad/

En altijd in overleg met de zadelmaker die het regelmatig komt controleren. Niet zelf mee aan de slag gaan als je niet precies weet hoe een zadel goed ligt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:46

Ik zou ook een prolite pad adviseren. :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:51

Ik heb een tijdje een Korrektor pad gehad. Die is met lucht gevuld en kun je dus op de plekken waar je het nodig hebt meer of minder vullen. zoiets, https://www.hetgareel.nl/korrectorpad.html
Ik gebruik hem niet meer, dus als je interesse hebt doe maar een pb (mag voor een stuk minder weg als de nieuwprijs *D )