Dekje onder Christ Iberica?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Dekje onder Christ Iberica?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 21:15

Ik overweeg een christ Iberica te kopen, maar twijfel of het nu nodig/handig is om hier nog een dekje onder te doen. En zo ja, wat voor een dan? Is het handig om iets anti-slip-achtigs te kopen, of gewoon glad? Of is het helemaal niet nodig?
Hoor graag jullie ervaringen!

tamary

Re: Dekje onder Christ Iberica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:23

Dekje is makkelijker wassen dan schaap. Iets er onder is daarmee erg practisch.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:49

Ik had er een pad voor boomloze zadels met inlagen onder, leek ook wel nodig.
Er is een topic over boomloze zadels, daar worden barebackpads ook regelmatig besproken.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 09:14

Tamara, ah, dat snap ik. Ik had eerder een barebackpad van wolvilt en hoefde dat eigenlijk nooit te wassen.

Azmay, dank voor de tip! Ik ga daar ook even mijn neus laten zien.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:34

Ik heb al 5 jaar een Christ Iberica en heb er altijd gewone dressuur doekjes onder. De onderkant van de pad is wit wol, dat wordt best makkelijk vies. En nog wel erger is het haar tijdens het verharen: Zwarte pad, wit paard, hopeloos...
Op deze manier heb ik de pad zelf nog nooit hoeven wassen. Blijft allemaal ook prima liggen. Wolvilt is ook wel echt even anders qua structuur dan gewoon vacht, maar geen ervaring mee.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:51

Er zitten vakken met inlages in de pad zelf, dus speciale boomloze zadelpads zijn niet nodig. Je kunt het ding compleet uit elkaar halen en in de wasmachine stoppen, geen probleem. Wij hebben hem jaren zonder iets eronder gebruikt op een vies zwetend buiten-paard maar de wol hangt nauwelijks iets aan. Ik heb hem in 4 jaar 2 keer gewassen en toen was hij nog als nieuw.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:22

Ik heb zelf geen Christ Iberica maar de barefoot ride on pad physio (toch maar de barefoot genomen omdat de pad bij een Iberica praktisch een longeersingel is en bij de barefoot de druk over meerdere ruggenwervels verdeeld)
Hier zit anti slip onder, geen idee of dat fijn is voor het paard maar het lijkt mij niet zo.. al heb ik dat nog nooit goed uitgetest. en schapenwol aan de achterkant.
Ik heb hier altijd een dekje onder zodat ie niet zo vies word. Ik zorg altijd wel dat het dekje niet de functie van de inlages belemmerd welke zorgen voor ruggengraat vrijheid. Gaat prima en is nog nooit verschoven ondanks dat ik m nooit heel strak aansingel.
Ik weet alleen niet hoe dat met een Christ zit gezien deze heel anders zijn opgebouwd.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 13:18

Dank jullie!
DGL, fijn dat dat zo goed werkt voor jou! Ik heb een zwart en een wit paard, dat wordt nog leuk met verschillende kleuren haren :Y)

Diana, wat top dat dat kan! Klinkt wel als heel goede kwaliteit!

Toverbal, daar ga ik ook eens naar kijken, die ken ik eigenlijk nog niet zo.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:33

ik heb jaren gereden met een Christ Iberica, gewoon uit elkaar halen en in de wasmachine, daarna in de droger en hij was weer als nieuw.
Ik deed er een anti schuifmatje onder omdat ik nogal een rond paard had, maar niet voor bescherming van het zadel

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:41

Ik ben nou eenmaal een beetje gevoelig voor leuke dekjes ook :o

Dit is misschien ook nog een optie voor je: https://www.filzsattel.de/

Is van wolvilt, heb er eentje kunnen testen en was erg fijn. Zit even wat smaller dan de Christ. Maar moet ik zelf nog even voor sparen...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 15:57

DGL, ha, dat is een mooi excuus :D
Dank voor de tip. Wolvilt is prachtig spul maar ik vind de pads zelf eigenlijk niet zo heel mooi.... en dat vind ik dan wel weer een pre voor die prijs :o

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:12

De Christ Iberica is best lang, wat ik heb gemerkt is dat dan dus het laatste deel van de pad wel viezig wordt. Zelf heb ik (een oudere versie van) deze eronder liggen https://www.kramer.nl/Paard/Zadeldekjes-onderleggers/sjabrakken-zadeldekjes/zadeldek-Basic-Sports die is namelijk lekker groot dus er steekt niks van de bbp uit op de paardenvacht :D

Daarnaast weet ik van wat kennissen die de Christ ook hebben gehad dat hij bij hun helemaal uit elkaar is gevallen, alsof het schaap mijten had oid. Er vallen hele plukken uit de bbp, toch zonde voor dat geld en Christ geeft niet thuis over deze klacht :=
Laatst bijgewerkt door __PrinCes op 26-02-20 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 16:14

PrinCes, wow NEE, echt! Dat heb ik nog nooit gehoord, wat erg zeg!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:16

Castellon schreef:

Ja bizar gewoon, ik heb het bij een paar mensen gezien
Afbeelding
Afbeelding

Deze christ ligt altijd in een droge, afgesloten zadelkamer dus het komt niet door weersomstandigheden :=

Waarom wil je een christ bbp?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:11

Ik heb mijn Christ Iberia al vanaf 2012 en deze is gelukkig nog in een goede staat. Ik heb er een Quittpad endurance onder liggen en deze past heel mooi.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:22

__PrinCes schreef:
Castellon schreef:

Ja bizar gewoon, ik heb het bij een paar mensen gezien
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Deze christ ligt altijd in een droge, afgesloten zadelkamer dus het komt niet door weersomstandigheden :=

Waarom wil je een christ bbp?

Nohhh!! Kan toch niet!!!

@ts: ik zou er een boomloze pad onder leggen

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:50

Die klachten over uitvallen begonnen na de eerste gortdroge hete zomer, ik kan me herinneren dat bontjassen vroeger ook in speciale klimaatkamers met een optimale vochtigheidsgraad bewaard moesten worden omdat ze anders uitvielen. Je hebt wel een vel met vacht van een dood beest, zeg maar, dat reageert op klimaatomstandigheden. Bij ons was er niets aan de hand, trouwens, maar onze zadelruimte was oud en altijd vochtig, in dit geval misschien een gelukje.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:57

Wij hebben er ook een. We hebben er geen dekje onder. Maar goed, we gebruiken hem ook maar af en toe, dus is ook niet perse nodig. :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 19:50

Diana, oh kijk, dat is interessant. Ik woon in Spanje en gortdroog is een prima omschrijving voor het grootste deel van het jaar. Niet zo positief blijkbaar.
Aan de andere kant; ik (en zoveel anderen) hebben hier een vaquerazadel, ook met schaap/bont, en dat werkt blijkbaar wel. Gek!

Dank je Tallie en stelvio!