Dekens smaller maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijsje

Dekens smaller maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 23:59

Hallo, 1 van onze paarden is een slank gebouwde merrie van 1.62. Dit betekent dat ze qua maat een 185 deken past, alleen is het halsgedeelte dan veel te wijd.
Momenteel heeft ze een 100 grams regendeken op die wel mooi sluit aan de voorkant.
Heb een stapel (niet waterdichte) staldekens in verschillende diktes,, fleecedekens, van alles maar van voren dus veel te wijd.
Wie heeft er ervaring met het vermaken van zulke dekens? Maak je dan halverwege het halsgedeelte een plooi, moeten de sluitingen verzet worden?
Ik vind het zonde om wat nieuws te kopen als dit eenvoudig te verhelpen is.

ikkeniet

Re: Dekens smaller maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:10

Je zou de deken aan de voorzijde kunnen laten dichtstikken, en dan over je merrie haar hoofd omdoen.
Bij het dichtstikken meteen in de voorzijdes laten overlappen, zo zit je zonder plooien bij de hals.
Of de voorsluitingen laten verplaatsen naar achteren en zo de voorzijde verkleinen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:22

Ik heb bij eenzelfde soort probleem de lijn die van schoft naar borstsluiting loopt dubbel gevouwen en zo laten vastnaaien. Hielp goed en de pasvorm werd er ook iets beter van.

Afbeelding
Even inzoomen :)

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 01:04

Oh super Hilary alleen het bovenste gedeelte dus, ik had gedacht tot onderaan maar dat hoeft natuurlijk niet. Denk dat ik dat ook wel zelf kan, met de hand (heb geen naaimachine). Op die manier kunnen de sluitingen ook gewoon blijven zitten.
Bij de fleecedekens is het denk ik wel mooier voor de pasvorm om de plooi tot beneden aan toe vast te zetten.

En Ikkeniet, dat over het hoofd doen ben ik bang dat ze dat niet zo leuk gaat vinden. Ze is al vrij gevoelig rondom haar hoofd/oren en niet zo'n geduldig type.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 08:57

Ik heb dit bij zo’n kledingreparatiewinkeltje laten doen. Die ragt er met de naaimachine een paar keer overheen en klaar. Ik heb het bij een andere deken wel eens zelf geprobeerd, maar behalve dat die biezen best stug zijn om doorheen te komen, krijg je het niet zo mooi strak op elkaar. Mijn testpoging toen werkte twee dagen, toen was het weer los gegaan. Maar dat was genoeg om te weten dat de methode an sich werkte en ik een definitieve versie bij het kledingreparatiewinkeltje wel kon gaan laten doen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 09:10

Ik heb een liner laten aanpassen met hetzelfde probleem. Daar hebben we ook pooien in gemaakt. Eerst 1, een vrij grote maar daardoor veranderde de “ronding” aan de voorkant. Later die eruit gehaald en vervangen door twee kleine. 1 wat bovenaan (net onder de bevestiging van de liner aan de deken) en 1 verder naar onderen. Al twee jaar in gebruik op deze manier.