Boos bij aansingelen, hoe verminderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Boos bij aansingelen, hoe verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 11:33

Ik heb een verzorgpony die rij ik nu al 4.5 jaar. Eerst lag er een 17 inch dressuurzadel op maar daar pastte ik met mijn lange bovenbenen niet goed in en het lag haar ook niet goed. In de periode voordat ik haar ging rijden weet ik niet hoeveel ze gereden is maar volgens mij niet zo veel.
Ze reageerde toen dus al niet helemaal jofel op het aansingelen. Ik ben opzoek gegaan naar een vzh zadel omdat ik ook vaker spring en buiten rij en mijn oog viel op een 17 inch kieffer vzh waar ik goed in pastte en de zadelpasser heeft de hele vulling vernieuwd, heerlijk zacht. Hij lag goed, hij had(door scheefheid van de pony) wel de neiging wat naar rechts te neigen. Door een singel met 2 kanten stugge elastiek, anatomisch gevormd, schapenbontje en voorste singelstoot te gebruiken (die zijn wat om hoog naar voren gesneden) wordt dit probleem verminderd.
Zadelpasser komt 2 keer in het jaar passen, alle dingen die nodig zijn worden geprobeerd, zadel zou goed moeten liggen. Maar toch blijft ze met haar hoofd schudden bij aansingelen. Ze houdt haar buik strak waardoor het toch allemaal alleen maar meer energie kost.
Ze bijt mij niet oid sta gewoon in of voor haar stal. Zadel opleggen is ook geen probleem. Aansingelen is ook een stuk minder probleem. Puur het vastmaken van de singel. En als ze dr buik strak zet is dat een heel gevecht om die vast te krijgen. Als ze hooi aan het eten is (dat doe ik altijd in de zomer dan geef ik alvast wat eten) dan is het zo gebeurd en ook geen boos oog naar mij toe.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen/vragen is: hoe ga je hier mee om? Is mijn zadel nu nog verkeerd ondanks dat hij redelijk goed is gekeurd? Ben wel van plan om een dressuurzadel aan te schaffen maar eigenlijk alleen als het dit "probleem" zou verhelpen. Probleem even tussen aanhalingstekens want ik weet dat er veel paarden zijn die heftiger reageren maar ik trek het mezelf heel erg aan en durf haar dan amper meer op te zadelen omdat het in mijn ogen een gevecht is als zij haar buik spant en ik de singel niet tot amper in gaatje 1 krijg.

Ik wil dus met alle liefde een goed dressuurzadel voor haar (en voor mij ;)) aanschaffen en die helemaal laten aanmeten. Maar ik ben eigenlijk een beetje bang dat ze het bij elk goed aangemeten zadel zal blijven (en dat ze allemaal iets naar rechts zullen zakken) doen.

Hoe gaan jullie daar mee om?
Want als een echte penny (;)) vind ik het gewoon vervelend als ik iets doe wat mijn pony vervelend vindt.

Anoniem

Re: Boos bij aansingelen, hoe verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:38

Maagzweer? Zou dat kunnen?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:40

Ik lees even mee. Pony heeft op maat gemaakt zadel en ligt verder goed maar ook singelnijd. Hebben hem sinds augustus en doet dit sinds toen al.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:41

Al wel eens aan maagzweren gedacht? Gezien de singel precies over de maagregio van een paard gaat en als deze last heeft van de maag ze er best heftig op kunnen reageren.

Hoeveel ruwvoer krijgt de pony bijvoorbeeld? Zijn er wel eens perioden dat ze langere tijd zonder voer staat?
Krijgt ze veel krachtvoer?

Als echt uitgesloten is dat het een probleem met het zadel zelf is, zou je toch kunnen kijken naar een lichamelijk probleem bij de pony.
Wanneer daar niks uit komt, kan het een negatieve associatie zijn met pijn door het aansingelen vanuit een vroegere periode.

Maar vaak is "boos doen" met aansingelen wel een signaal dat er iets niet helemaal lekker zit w.b.t. het zadel of lichamelijk (rug/maagzweer/ spieren vast etc.) En is het nooit gewoon "vervelend doen". :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:42

Probeer de borspieren, de spieren in de borstregio en direct in de nek een te masseren. Heel vaak zit daar een spierspanningsprobleem waardoor aansingelen pijnlijk is.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 11:49

Ze doet het zomer en winter en in de zomer krijgt ze onbeperk hooi en staat 24/7 in de wei.

Nu krijgt ze veel hooi in de stal waar ze tot de ochtend mee doet en gaat daarna 6-7 uur naar de wei waar nog mini beetjes te scharrelen valt voor het mooie.

Een kuur voor maagzweer kun je preventief geven toch?

En wat ik nog vergeten was te zeggen en toch wel belangrijk :
Bij een longeersingel aansingelen of een barebackpad doet ze het ook, en misschien zelfs nog wat heviger? Dat doe ik dus ook bijna niet.

krijgt veel ruwvoer in de stal waar ze genoeg aan heeft tot aan de ochtend en

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:57

Die van mij deed het ook, nu gelukkig niet meer.
Ik heb eerst het zadel en de maag laten nakijken.
Ik maak het zadel eerst zo los mogelijk vast, als hij tijdens het vastmaken zijn been optilt op wil bijten zet ik hem meteen een paar passen naar achter en laat hem dan ontspannen, als hij ontspannen is ga ik verder met het zadel vastmaken. Als het zadel los vastzit ga ik even wandelen en grondwerk doen en maak ik het zadel zonder problemen strakker. Zo heb ik het bij mijn paard kunnen oplossen, van een draak is hij nu een voorbeeldig paard geworden ;-)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:12

trek je dan meteen de singel aan zeg maar, of gewoon beide kanten gaatje voor gaatje? Als ik de mijne zadel doe ik eerst beide kanten op het eerste gaatje, en dan ga ik verder, cap op, hoofdstel aan etc. dan voor ik de stal uitloop nog een keer beide kanten gaatje strakker. en dan rondje in de bak lopen, gaatje strakker etc. Zo geef je het paard kans om eraan te wennen en doen ze nooit raar. je zou een keer kunnen proberen met een langere singel, dan kun je makkelijker singelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:25

Soms heeft een paard ook gewoon de pest aan de singel die je gebruikt of aan het zadel. Als je zadel volkomen recht is opgevuld, maar scheef trekt, ligt het voor je paard niet comfortabel, en dat kan heel goed de reden zijn.

Bij mijn merrie was het probleem opgelost met een andere singel destijds. Een goed passend zadel zorgde ervoor dat ik niet echt hoefde aansingelen, want het zadel bleef liggen waar het lag. Werd merrie heel vrolijk van.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:39

NenaC schreef:
trek je dan meteen de singel aan zeg maar, of gewoon beide kanten gaatje voor gaatje? Als ik de mijne zadel doe ik eerst beide kanten op het eerste gaatje, en dan ga ik verder, cap op, hoofdstel aan etc. dan voor ik de stal uitloop nog een keer beide kanten gaatje strakker. en dan rondje in de bak lopen, gaatje strakker etc. Zo geef je het paard kans om eraan te wennen en doen ze nooit raar. je zou een keer kunnen proberen met een langere singel, dan kun je makkelijker singelen.

Op deze manier doe ik het ook altijd en inderdaad geeft veel minder gedoe tot eigenlijk niets meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:42

Mijn jonkie heeft dit najaar ook even fel gereageerd op de singel. Ik heb toen de osteo laten komen. In zijn geval was er sprake van een verschoven lende wervel met overprikkeling van het middenrif. Hierdoor zat hij vast op zijn ribben en verdroeg hij de singel niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:37

Sizzle schreef:
Probeer de borspieren, de spieren in de borstregio en direct in de nek een te masseren. Heel vaak zit daar een spierspanningsprobleem waardoor aansingelen pijnlijk is.

Dit heeft die van mij.

In het verleden was ze scheef, waardoor in haar lichaam tussen haar voorbenen wat spieren strak kwamen te staan.
Eerst fysio gehad en uitleg tot zelf masseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:58

Voor de goede orde paarden kunnen niet praten dus is het kijken en luisteren naar lichaamstaal.
Laat een osteo/fysio er eens naar kijken en rolt daar niets uit dan is het handig verder te zoeken naar ev maagproblemen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:02

Singeldwang (dat is dit nml) kan ook veroorzaakt worden door pijn aan het lijf of de ribben. Ik zou een goede (goed aangeschreven) fysio laten komen hiervoor. Verder is laten checken op maagzweren ook goed. Misschien kun je je dierenarts hiervoor bellen? Die kunnen ook rugproblemen ed constateren en je verwijzen naar een goede fysio :)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 17:11

Fysio is geweest, was idd gevoelig op de ribben. Daar heb ik oefeningen voor gekregen om te doen.