De baasjes waren content maar voor de (gezonde) paarden nul voordeel..
Geld over de balk dus voor gezonde paarden..
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 10-02-20 09:13
Verbaast mij niks. Wij hebben er wel 1, puur gekocht omdat het een handig model uitrijdeken was om zo aan het zadel te bevestigen. Fleecedekentjes hebben toch de neiging om sneller te verschuiven. Magneten hadden er van mij niet in gehoeven. Ik merk geen verschil met rijden.
Ik vraag me altijd af wat mensen dan denken dat er gebeurt met je bloedsomloop als je een half uur in een MRI ligt Je zou toch rood als een kreeft daar uit moeten komen als magneten je bloedsomloop stimuleren
Ik ben eigenlijk benieuwd of er ooit een vervolgonderzoek is gedaan, dit is uit 2014, inmiddels zijn er een hoop veranderingen in dit type dekens, zou dat wel werken of ook placebo zijn
Rianne: heb je wel eens in een MRI gelegen? En, énig effect ervan op je bloedsomloop gemerkt? Weet je hoe sterk een MRI magneetveld is? 3 Tesla meestal Weet je hoe zwak de magneten in zo'n deken zijn? 0,01 - 0,05 Tesla, meestal
Nee, maar ik ben ook helemaal niet overtuigd dat die dekens werken. Ik vraag me echter wel ad of de nieuwe generatie (volgens mij steeds minder magneten en vaker op basis van warmte reflectie (?)) ook enkel 'werken' op basis van placebo of dat er werkelijk een type deken is ontwikkeld die meer doet dan wat een staldeken zou doen. Gezien dit onderzoek bijna 6 jaar geleden is uitgevoerd en de dekens van die tijd volgens mij steeds minder verkocht worden.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 10-02-20 09:38
Ik heb niks gemerkt in de MRI. Behalve een hele hoop herrie
Ibbel
Geplaatst: 10-02-20 09:53
Zo'n ding maakt idd een klereherrie, oordopjes zijn geen luxe. Ik heb er meerdere keren voor de lol ingelegen (als proefpersoon om standaardprotocollen te testen) en maar één keer voor het echie.
Warmtereflectie slaat ook nergens op als therapie. Ieder warmbloedig dier reguleert z'n eigen lichaamstemperatuur tussen tienden van graden. Op het moment dat je ergens warmte toevoegt op wat voor manier dan ook creeër je een soort plaatselijke koorts, waar een dier dan direct op reageert door z'n eigen koelinstallatie aan te zetten - zweten dus, en idd ook vasodilatatie, maar of dat zin heeft bij een dier dat net gewerkt, gezweten én z'n vaten al open heeft gezet is mij een raadsel.
Verder doen we ons uiterste best om benen tijdens het werk vooral niet in te pakken omdat ze dan oververhitten, en dan zou je na afloop dingen als back-on-track beenbeschermers om moeten doen? Er wordt ook steeds meer gewaarschuwd: doe nou geen deken op na het werk, een paard moet z'n warmte kwijt kunnen, en dan zou je een 'warmtereflecterende deken' opdoen zodat het arme beest zich rot staat te zweten? Warmtereflecterende dekens zijn nuttig voor mensen die onderkoeld uit de sneeuw worden gegraven.
Interessant, maar niet verrassend. Ik zag die deken een paar jaar geleden voornamelijk bij (gesponsorde) vloggers voorbij komen en ineens was het een hit. Die hebben hun promotiewerk dus goed gedaan. Jammer dat het qua werking dus niks doet, er is weer slim ingespeeld op mensen die proberen goed te doen voor hun geliefde dier maar zich niet verder verdiepen.
En nu is het wachten op mensen die gaan reageren: “Maar ik merk toch echt verschil in mijn paard”
Interessante replicatie zou zijn om ruiters de deken te geven voor hun paard en te kijken wat het effect is op de rijdbaarheid van het paard. Bij de helft van de dekens de magneten eruit halen. Benieuwd hoe groot het placebo by proxy effect is.
happypaardje
Geplaatst: 11-02-20 08:59
Tja, dat was te verwachten. Ik vind vooral de afsluitende boodschap/het onderschrift bij de foto wel erg leuk:
Citaat:
Researchers recommend exercise as a sure way to improve a horse's blood flow.
dat klinkt als die armbandjes uit de jaren 80/90 die zogenaamd ook zo therapeutisch waren en oa tegen hoofdpijn zou helpen. Mijn moeder heeft ook jaren zo'n ding gedragen......werkte voor geen meter natuurlijk, toch stug dat ding jaren gedragen.
Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar onderzoeken naar recuptex dekens ed. Er is bar weinig over te vinden. Ik zou ook geen situatie weten, buiten gebruik als extra warming up voor het werk, waarin je een paard onder een warmte reflecterende delen zou willen zetten en inderdaad vooral niet na het werk op een trailer bijvoorbeeld.
Ik heb wel een aantal keer een centaur deken met magnetische pulsen gebruikt (echt met zo'n batterij en instelbare programma's enzo) en daar werden de paarden toch wel erg relaxt van, maar dat kan ook zijn door het hoge gewicht wat ze tijdelijk meer lichaamsbewustzijn geeft, of de extra aandacht
Mars
Geplaatst: 11-02-20 13:19
Focussed schreef:
En nu is het wachten op mensen die gaan reageren: “Maar ik merk toch echt verschil in mijn paard”
.
Ergens ook wel logisch, ze hebben de investering al gedaan in de deken. Dus je wilt dan ook graag denken dat dat niet voor niets is geweest.
Plus de gesponsorde vloggers roepen om het hardst hoe goed de deken werkt voor hun paard. Dus dan moet het wel verschil maken.... toch?