Hoeveel gr deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sofiedbeer

Hoeveel gr deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 10:26

Hey,
ik heb een 3 jarige sport haflinger.
Hij staat in de nacht op stal en overdag op de wei.
Hij is niet geschoren maar heeft ook geen ultra dikke winter vacht,
ik wil erg graag een regendeken voor hem kopen maar twijfel erg hoeveel grams ik het best kan nemen met dit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:27

Hij staat nu ook zonder lijkt me? Dan zou ik als je echt graag een deken wil een 0grams nemen. Mocht je merken dat hij het koud krijgt kun je altijd nog een liner er bij nemen of onderdeken

dabbo19

Re: Hoeveel gr deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:40

Mijn paard is ook drie maar heeft een behoorlijke vacht. Als het niet hoeft zou ik geen deken meer doen. Tenzij je paard het natuurlijk koud heeft. En idd een 0 grams.

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:46

Staat hij al de hele winter zonder deken? Hou er rekening mee dat hij dan helemaal niet gewend is om een deken te dragen en het dus misschien heel snel warm krijgt. Ik vind zelf de amigo regendekens heel fijn, deze werken met een liner systeem. Ze zijn wel prijzig maar verschuiven niet en zijn super stevig. Van je 0g deken maak je in een handomdraai een 100g, 200g, 300g of 400g deken. Zo kan je ook een beetje testen wat je paard fijn vind

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:47

Waarom wil je een regendeken voor hem kopen? Het is een zeer zachte winter en ten tweede zal je paardje zichzelf goed warm houden met zijn vacht. Met een regendeken ontregel je zijn eigen kacheltje alleen maar. Verder krijg ik een beetje de kriebels van een 3-jarige sport haflinger? Hoeveel doe je met hem/haar? Hij is 3..........

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:43

Mijn grote welsh staat ongeschoren onder een 0 grams regendeken met hals.
Ideaal, het is een schimmel en het scheelt zeker 10 poetsen per week ;)

Mijn paard staat onder een 100 grams wug, maar zij heeft een hele korte vacht, en ik ook niet geschoren.
Ze staan in buitenstallen en verder veel in de paddock.
Als het onder de 5 graden is gooi ik nog een 0 Gr deken over m’n paard.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:52

Een 0grams deken zou ik nooit voor kiezen. Dan haal je het paard zijn natuurlijke mechanisme weg (haren kunnen niet meer goed overeind komen tegen de kou) en de deken geeft ook geen warmte. Het is nu niet zo koud, maar als het dan toch een dagje goed waait en regent, kan je paard het behoorlijk koud krijgen onder een 0 grams. Het enige voordeel is dat ze droog blijven.
Als je dan toch voor een deken gaat, zal ik 100 grams doen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:01

Wat celine-famke hierboven zegt is niet helemaal waar is mijn ervaring.
Mijn fjord en haf hadden zulke dikke sterke vachten, die konden ze prima opzetten onder een 0 grams. Ik legde die soms op als het echt een poos flink regende. Ging prima.
Met een dikke vacht wordt een gevoerde deken gauw te warm bij een koudbloed. Fleecegevoerd eventueel, maar bij niet geschoren zou ik echt niet meer doen, zeker niet nu het warmer wordt.

sofiedbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 13:18

Autumnn schreef:
Waarom wil je een regendeken voor hem kopen? Het is een zeer zachte winter en ten tweede zal je paardje zichzelf goed warm houden met zijn vacht. Met een regendeken ontregel je zijn eigen kacheltje alleen maar. Verder krijg ik een beetje de kriebels van een 3-jarige sport haflinger? Hoeveel doe je met hem/haar?

Hij is beleerd met 2.5 en wij hebben hem gekocht met bijna 4. (Nog niet zo lang dus). Hij is al helemaal bereden (springen en dressuurmatig) wat hij fantastisch vind! Over n tijdje zal ik ook met hem gaan rijden. Als je niks met hem doet gaat hij zich ontzettend erg vervelen en wordt hij erg dominant. Maar we doen erg rustig aan! Leeftijd zegt zeker niet alles.
Castellon schreef:
Mijn fjord en haf hadden zulke dikke sterke vachten, die konden ze prima opzetten onder een 0 grams. Ik legde die soms op als het echt een poos flink regende. Ging prima.
Met een dikke vacht wordt een gevoerde deken gauw te warm bij een koudbloed. Fleecegevoerd eventueel, maar bij niet geschoren zou ik echt niet meer doen, zeker niet nu het warmer wordt.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:32

Castellon schreef:

Ik baseer dit alleen op haar tekst, waarin staat dat haar pony niet zo een hele dikke vacht heeft. Dus dan is dat niet het geval.

Maar zonder deken is geen optie TS? Het is echt niet koud momenteel.

sofiedbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 14:02

Ik heb ervoor gekozen om het nu zo te laten! Geen deken dus. Dankjewel voor jullie berichten!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:40

sofiedbeer schreef:
Ik heb ervoor gekozen om het nu zo te laten! Geen deken dus. Dankjewel voor jullie berichten!

Goede keuze ;) Mijn net nieuwe bijna 3 jarige staat ook zonder deken en dat ga ik ook zo houden. Mijn 16-jarige staat met een 300g deken ongeschoren maar die is altijd gewend om dekens aan te hebben en heeft artrose, dus die kan net iets extra gebruiken.