Ervaringen weide/ safety halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Ervaringen weide/ safety halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 22:32

Mijn 'oude' weidehalsters zijn aan vervanging toen en nu was ik het rondkijken voor nieuwe.
Er zijn best wat verschillende, dus was benieuwd naar jullie ervaringen :D

Het Chetaime Safety halster heb ik wel geprobeerd maar vind ik fijn, die extra haak die dan beetje loshangt vind ik niets.

Onderstaand een paar voorbeelden die me wel aanspreken:
Best Friends Veiligheidshalster
https://www.paardeerlijk.nl/a-52673669/veiligheid/best-friend-veiligheidshalster-met-lederen-kopstuk-navy/#description

Simpele klitteband weidehalsters
https://hypostore.nl/busse-weidehalster.html?gclid=EAIaIQobChMIoqqS9dy45wIVw513Ch0FSQUCEAkYCyABEgJB9vD_BwE

Lemieux Breakaway halster
https://hypostore.nl/lemieux-breakaway-halster.html

Showmaster weidehalster
https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-touwen/Halsters/veiligheids-en-weidehalster?depvar_index=%3c440598%3e%3c440598..C...AG%3e

Kavalkade halster
https://www.agradi.nl/kavalkade-halster-kavallastic-bruin.htm

igor001

Re: Ervaringen weide/ safety halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:46

Ik heb het Chetaime safety halster en ben daar erg tevreden over. Als het goed is hangt die haak niet los hoor, die moet je vast klikken aan de ring.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:15

Hier prima ervaringen met het simpele klittenband halster :j

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 01:00

De links nog even allemaal bekeken. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als dat klittenband of leertje losschiet als ze je paard uit de wei halen.. :evaw: dag paard :evaw: Je zal maar langs een weg staan :(

Met het Chetaime halster kan je het tenminste nog vastmaken voordat je je paard meeneemt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 01:45

Mijn paard heeft er 2, kwestie van te kunnen wisselen als er eentje nat is.
Alhoewel ze tegenwoordig altijd zonder halster leeft, 24/7 buiten met schuilstal :+

https://www.kramer.be/Paard/Halsters-to ... ..C...S%3e
Afbeelding

https://www.dochorse.nl/horseware-field ... -dYNHYVKZk
Afbeelding

Kwalitatief is de duurste de beste denk ik, maar die heeft enkel velco aan de kaak.
De goedkopere vond ik moeilijk qua maat, die heeft velcro aan neus én kaak, ik had het idee dat fullsize te groot ging uitvallen (wat bij een stalgenootje zo is) dus heb ik een cobsize genomen (voor het eerst in bijna 9 jaar). Rond de oren perfect, rond de neus was dit te klein. Mijn mama heeft hier extra velcro aangenaaid waardoor hij nu wel past :D

De goedkopere aangepaste cobsize, met de velcro aan de neus zichtbaar, die aan de kaak zit aan de andere kant:
Afbeelding

Qua maat valt een fullsize altijd wel vrij ruim bij mijn paard, maar cob is eigenlijk altijd wel te klein. Het is dat het andere halster 2 velcro's heeft dat ik er op vertrouwde dat mijn mama hem wel kon aanpassen :)

Dit is de duurdere fullsize bij mijn paard, velcro aan de andere kant:
Afbeelding

De velcro schiet echt niet zo maar los hoor, dat is hier nog nooit gebeurd, ook niet bij de andere paarden die dezelfde halsters hebben :D

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 10:48

Ik vind het systeem ook wel mooi hoor en de gesp kan je inderdaad vastklikken.
Maar vond het op een klein/ fijn hoofd van mijn paard wel wat grof en onrustig.

igor001 schreef:
Ik heb het Chetaime safety halster en ben daar erg tevreden over. Als het goed is hangt die haak niet los hoor, die moet je vast klikken aan de ring.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 10:53

Mijn stal staat naast de wei en ze kunnen niet de weg op, dus dat risico heb ik niet :D

igor001 schreef:
De links nog even allemaal bekeken. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als dat klittenband of leertje losschiet als ze je paard uit de wei halen.. :evaw: dag paard :evaw: Je zal maar langs een weg staan :(

Met het Chetaime halster kan je het tenminste nog vastmaken voordat je je paard meeneemt.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 10:54

LWDaidy - Die Horseware ziet er inderdaad ook wel degelijk uit.
Zou dit echt makkelijk losschieten ?

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:13

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:23

Ik heb het showmaster weidehalster en die bevalt me goed. Hij is op de neus en achter de oren zacht inderlegd en is erg licht in gewicht wat me voor het paard fijn lijkt. Ik moet wel een stuk met paard van wei naar stal en moet zeggen dat ik hem dan niet aan dit halster durf mee te nemen (overigens aan geen enkel veiligheidshalster), maar dit is snel opgelost om hem dan een simpel touwhalster om te doen. Paard heeft in de wei een halster om zodat stalhouder hem indien nodig makkelijk kan vangen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:36

Ik heb geen ervaring met deze weide halsters. Maar gewoon een oprechte vraag. Wat als je je paard zonder halster in de wei zet? Lijkt me de veiligste optie.
Kun je hem dan niet meer vangen of?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:45

Ik vind het ook dubbel. Als de paarden thuis staan hebben ze geen halster om. Als de paarden op een andere weide staan laten we de halsters aan. Dus daar zou een veiligheidshalster wel iets nuttigs zijn. Maar zo'n veiligheidshalster vertrouw ik dan weer niet voor het stuk dat we over de straat moeten. Het zou nog wel iets zijn om een halster te hebben met 2 standen : stevig (voor op straat) en veilig (voor op de wei) en dat je dan heel makkelijk van de ene stand in de ander kan zetten. Verder moet het halster ook nog niet-irriterend zijn.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:53

Dan neem je toch een extra halster mee voor als je ze uit de weide gaat halen. Staan ze veilig op de wei en is het stevig aan de hand.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 12:00

Ik ben het eens met Floran, zo sta ik er ook in.
Als ik ze zelf elke dag binnen en buiten zou zetten zou ik ook zonder halster doen.

Bij ons gaan ze vanuit de stal zo de wei op, klein stukje stal en paddock eerst.
Soms zijn ze dan best baldadig of willen ze sprintje trekken <<) , dus dan is het wel makkelijk als je met het halster stukje kan begeleiden aan de hand.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:02

LadyUrsy schreef:
Dan neem je toch een extra halster mee voor als je ze uit de weide gaat halen. Staan ze veilig op de wei en is het stevig aan de hand.

Dat is uiteraard een optie. Maar mocht er een gebruiksvriendelijkere oplossing bestaan in de vorm van een '2 in 1' halster zou ik daarvoor kiezen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:21

NadiaM schreef:
LWDaidy - Die Horseware ziet er inderdaad ook wel degelijk uit.
Zou dit echt makkelijk losschieten ?

Meerdere paarden bij ons hebben dit halster om, 24/24u. Nog nooit eentje weten loskomen :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:22

Sclimpre schreef:
Ik vind het ook dubbel. Als de paarden thuis staan hebben ze geen halster om. Als de paarden op een andere weide staan laten we de halsters aan. Dus daar zou een veiligheidshalster wel iets nuttigs zijn. Maar zo'n veiligheidshalster vertrouw ik dan weer niet voor het stuk dat we over de straat moeten. Het zou nog wel iets zijn om een halster te hebben met 2 standen : stevig (voor op straat) en veilig (voor op de wei) en dat je dan heel makkelijk van de ene stand in de ander kan zetten. Verder moet het halster ook nog niet-irriterend zijn.

Het halster van Horseware dat ik heb ik oerdegelijk, daar durf ik absoluut mee over de baan gaan. Schiet echt niet zo maar los :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:38

NadiaM schreef:

Ik heb deze (iets wat er op lijkt, van boomlooszadel), vind ik niet handig. Als ze spelen gaat het elastiek echt heel snel kapot. Ik heb ook wel es gezien dat een ander paard aan het elastiek trekt wat vervolgens met een klets terugschiet als het paard het loslaat.

Gebruik ik dus niet meer.
paxine schreef:
Ik heb deze voor mijn merries
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-3 ... y-halster/
Heb alleen wel de bontjes eraf gehaald. Die worden anders zo nat en vies in de regen/blubber :+

Heb jij dan niet dat de haren tussen het elastiek komen?

Overigens vind ik de uitvoering van het halster heel mooi! Bij keelriem een paniekhaak en de klip ligt heel mooi vlak langs het hoofd.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:50

Ik heb dat best friend halster met lederen kopstuk. Al jaren in gebruik en pas 1x het kopstuk hoeven vervangen, en dan ook vooral omdat het door regen en zand geërodeerd was. Inmiddels staat paard over het algemeen zonder halster op de wei, maar dat halster durf ik ook rustig een stuk mee over de weg hoor. Gaat niet 'zomaar' los, moet echt wel wat druk op staan of een flinke rug aan worden gegeven door het paard (een ruk van jou als handler doet het niet breken denk ik).

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:20

paxine schreef:
Ik heb deze voor mijn merries
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-3 ... y-halster/
Heb alleen wel de bontjes eraf gehaald. Die worden anders zo nat en vies in de regen/blubber :+

Heb jij dan niet dat de haren tussen het elastiek komen?

Overigens vind ik de uitvoering van het halster heel mooi! Bij keelriem een paniekhaak en de klip ligt heel mooi vlak langs het hoofd.[/quote]

@Ir111
Nee ik zie nergens afgebroken haren of schuurplekken gelukkig. Maar er zijn ook van die neopreen of foam onderleggers te koop volgens mij die je eronder zou kunnen doen. Dat blijft ook niet zo nat als een hondje.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:13

Sclimpre schreef:
LadyUrsy schreef:

Dat is uiteraard een optie. Maar mocht er een gebruiksvriendelijkere oplossing bestaan in de vorm van een '2 in 1' halster zou ik daarvoor kiezen.

Die bestaat er dus.. het Chetaime safety halster.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:20

Ik heb een halster bij de boerenbond gekocht met klitteband in het kopstuk. Ik gebruik het vooral zomers om een vliegennetje aan te doen, anders staan ze zonder halster in de wei.
Ik ben er wel tevreden van. Soms is het wel eens afgetrokken door een weidegenootje, want er word veel gespeeld, maar die dagen zijn op 1 hand te tellen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:26

Citaat:

Blijkbaar op veel plekken niet meer leverbaar, of enkel in ponymaat.
Maar dit is idd wat ik bedoel, dus toch maar eens verder zoeken, bedankt !

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:41

Ik heb die Horseware voor een vliegenfrontje en heb een dun leren band die ipv nylon band achter de oren kan, die breedte bij kracht erop. Je hebt ook gespen met breek leer eraan ipv nylon bevestiging gesp. Dikke elastiek tussen haak en ring halster werkt ook.
Als je uit de wei moet halen en bang bent voor losschieten, neem je toch tweede stevig halster mee

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:49

Sclimpre schreef:
Citaat:

Blijkbaar op veel plekken niet meer leverbaar, of enkel in ponymaat.
Maar dit is idd wat ik bedoel, dus toch maar eens verder zoeken, bedankt !

Zoek je full of cob? Ik ga de horseware bestellen in maat full en de chetaime kan ik wel in mt cob krijgen voor 12.50 Full hebben ze idd niet (meer)