knippen in leer (hoofdstel)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

knippen in leer (hoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 12:41

kan je knippen in leer zonder dat je rafeling krijgt?

ik heb een super mooie aangemeten hoofdstel voor mijn hafje. alleen bij de neusriem steekt het riempje erg uit. Ik vind dat 1 gewoon niet mooi en 2 ben bang dat het riempje in bitring komt, en dat lijkt me hindelijk voor mijn paard.

hij heeft dit namelijk bij alle hoofdstellen.

Nu vroeg ik mij af kan ik dit mooi afknippen? of wordt het dan lelijk?

ik heb een bridl2fit hoofdstel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:43

Als het gewoon normaal tuigleder is, dan kan je dat over het algemeen het beste afsnijden met een scherp, glad mes zoals een stanleymes of als je dat niet hebt bvb. een scherp aardappelschilmesje.

Als je het in dezelfde vorm afsnijdt (vaak een beetje in een puntje) en de snijvlakken zwart maakt, dan zie je er als het goed is weinig van :)

Ik zou het zelf ook inkorten als het uiteinde storend lang is :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:44

Zelf snij ik het dan netjes in een 'stompe punt' zoals de meeste tuig riempje eindigen.

Als het fatsoenlijk leer is, zal het niet gaan rafelen.

Let alleen wel op de kleur. Het meeste leer is geverfd/gekleurd. En snij of knip je, dan zie je de oorspronkelijke kleur op de snijvlakken.

Ik heb zwart tuig, en los dat heel pragmatisch op door die randjes even in te kleuren met een zwarte watervaste stift.
Je ziet het dan eigenlijk nauwelijks meer.

Maar voor echte leerbewerkers of leerliefhebbers zal dit wel een gruwel zijn, gok ik... :')
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 03-02-20 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Re: knippen in leer (hoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:45

Oké, vrijwel precies gelijk gepost met pmarena en inhoudelijk echt vrijwel hetzelfde... :D

Grappig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:46

Knippen is lelijk. Gewoon even bij een leerbewerker vragen of hij/zij het voor je afsnijdt, afrond en bijverft.
Of zelf proberen met een scherp mes en leerverf (of schoenpoets).
Zwarte stift is een risico, dat wordt soms rood of blauw. Schoenpoets is kleurvaster.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:49

Ik ben een liefhebber van beiden: eerst een goede zwarte merkstift en dan nog zwarte schoenpoets er overheen. Of lederverf inderdaad! Maar dat moet je maar net hebben staan.....

Voor een paar euro zal een leuke schoenmaker het ook wel netjes willen doen, die gasten zijn geweldig :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 13:05

oja kan ook ind even langs een schoenmaker ind. haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:16

Je hebt een aangemeten hoofdstel. Blijkbaar is deze dan niet helemaal goed aangemeten? Waarom neem je geen contact op met het bedrijf om dit door hen te laten herstellen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:55

Sizzle schreef:
Knippen is lelijk. Gewoon even bij een leerbewerker vragen of hij/zij het voor je afsnijdt, afrond en bijverft.
Of zelf proberen met een scherp mes en leerverf (of schoenpoets).
Zwarte stift is een risico, dat wordt soms rood of blauw. Schoenpoets is kleurvaster.

Oostindische inkt, kleurvaster bestaat niet (het pigment is koolstof), is óók watervast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:13

Dat is ook wel een goede +:)+ Maarja dat heeft ook niet iedereen in huis...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:14

Nee niet bepaald :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:15

Waar zou je dat moeten kopen eigenlijk...boekhandel...? Moeten het ook bestellen misschien :))

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:03

Niet zo aan gedacht, ik heb twee flessen staan, een 50, en 250 ml. Onmisbaar _O-

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 15:08

_San87_ schreef:
Je hebt een aangemeten hoofdstel. Blijkbaar is deze dan niet helemaal goed aangemeten? Waarom neem je geen contact op met het bedrijf om dit door hen te laten herstellen?

dit omdat de neusriem bovenop wel wat langer moest. Een maat kleiner paste weer niet..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:08

Ik vind het wel stoer dat je dat hebt staan Kuggur...maar waarvóór dan? De vraag van TS is beantwoord, mijn nieuwsgierigheid nog niet :P

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:19

Ik moest dat vroeger verplicht hebben voor school, ik dacht dat wij dat toen in de "ava" haalden in België. Misschien dat er in NL ook zo iets zit. Wij moeten dat gebruiken voor tekeningen te maken met een bijbehorende pen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:20

pmarena schreef:
Ik vind het wel stoer dat je dat hebt staan Kuggur...maar waarvóór dan? De vraag van TS is beantwoord, mijn nieuwsgierigheid nog niet :P

Hobby. Ik teken graag, oa met pen en inkt. De 50 ml had ik al héél lang staan, en vroeg me af of hij nog goed was, heb de 250 ml erbij gekocht omdat ik ook meer met gewaste inkt ( schilderen met verdunde inkt) wil gaan doen, dat verbruikt aanzienlijk meer inkt dan werken met een dip pen. Ik wilde ook wat gaan experimenteren met het inkleuren van pentekeningen met waterverf, daar is oostindische inkt heel geschikt voor vanwege de watervastheid.
Zoveel plannen zo weinig tijd ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:23

Gaaf +:)+

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:28

plutolover schreef:
_San87_ schreef:

dit omdat de neusriem bovenop wel wat langer moest. Een maat kleiner paste weer niet..

Wat raar... Bij bridle to fit koop je echt elk onderdeel los.... Zelf ook een haf en een bizar hoofd, toevallig afgelopen vrijdag een hoofdstel laten aanmeten... De neusriem bestond al uit 3 onderdelen (En dan heb ik de stang en trens neusriem dus geen sperriem meegerekend :o )

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:34

Ik heb het menhoofdstel van mijn pony laten snijden bij de tuigmakerij. Ik wilde een uitsparing achter zijn oren :-)
Super netjes gedaan!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 18:00

Lovehaffie:
Klopt ik heb ook alles los. Het gaat om het kinriempje van de neusriem.

De rest is goed zelf de sperriem terwijl die meestal ook vrij lang is bij hem

Het is ook niet heeel extreem maar ik ving het beetje storend

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:31

Er bestaan speciale leerscharen, daar knip je zo een stuk, dik, leer mee door. Wij hebben deze ooit bij Agradi gekocht voor een paar euro. Maar ik weet niet of die ze nog heeft. Heel handig schaartje. Maar met een heel scherp stanleymes gaat het ook prima!
Verven kan je het beste doen met zwarte indringverf voor leder
bijv. https://www.shoesupply.eu/sl-line-indri ... gIwV_D_BwE

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:08

plutolover schreef:
Lovehaffie:
Klopt ik heb ook alles los. Het gaat om het kinriempje van de neusriem.

De rest is goed zelf de sperriem terwijl die meestal ook vrij lang is bij hem

Het is ook niet heeel extreem maar ik ving het beetje storend

Ik weet niet welke neusriem je hebt? Maar die was bij mij dus ook los (Neusriem, riempje eronder en de padding...) Misschien toch even contacten?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:39

Ik verplaats dit topic naar [HAR]Harnachement, daar past het beter :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:31

Ik heb ook een hoofdstel daarvandaan en eigenlijk hetzelfde probleem. Maatje kleiner vond ik te strak en te weinig speling qua gaatjes. Maar groter mooier maar toch wat ruimer geworden en nu houd ik een stukje over. Ik zat dat gewoon in een bolling staan en steek het laatst3 stukje in het passantje. Komt ook niet bij het bit dan en ik vind het niet storend haha. Achteraf had ik dus wel een maat kleiner kunnen nemen, als die ook groter was geworden.