Welk zweetdeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appaloosa9

Welk zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 17:10

Hoi Allemaal,

Ik zie door de bomen het bos ehh zweetdeken niet meer :D

Ik heb sinds kort een eigen paard en ondanks dat ik al jaren in de paarden zit, denk ik
nu 2x na voordat ik echt iets aanschaf. Oftewel misschien iets hoger budget voor betere kwaliteit.
Tegenwoordig zijn er zo veel verschillende, van fleece, jersey, wol, cooler tot bijna badstof. Als ik ook tussen de zweetdekens kijk, kom ik bij zweetdekens zien er ook prettig uit maar ik weet niet of dat zweet opneemt.
Het gaat me echt erom dat het deken zweet opneemt en dat ze er echt droog van worden.
Nou hoorde ik dat wol erg fijn is maar dat is weer niet slim voor de zomer, ookal gebruik je in de zomer minder zweetdekens. Ik heb al gehoord dat ik geen teddy moet nemen dat is wel heerlijk zacht maar dat is ook het enige... Ook eigenlijk het goedkopere fleece (dat hele dunne van bijv. ej) vind ik niet prettig.

Wat raden jullie aan en welke gebruiken jullie?

Duran123

Re: Welk zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:15

Wij hebben een Bucas cooler.
Ideaal!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:16

Wol inderdaad.
Heeft een perfecte isolatie van nature, daar kan geen synthetisch materiaal tegenop.

(Overigens snap ik niet waarom je in de zomer een dergelijke deken zou willen gebruiken?)

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:21

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 17:22

@BarbaLala ik eerlijk gezegd ook niet, maar mij werd gezegd let je er wel op dat je die niet kan gebruiken in de zomer, bijv. door wassen vroeg in de ochtend ivm wedstrijd (noem maar een voorbeeld

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:26

Appaloosa9 schreef:
@BarbaLala ik eerlijk gezegd ook niet, maar mij werd gezegd let je er wel op dat je die niet kan gebruiken in de zomer, bijv. door wassen vroeg in de ochtend ivm wedstrijd (noem maar een voorbeeld

Apart advies :+

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 17:28

BarbaLala schreef:
Appaloosa9 schreef:

Apart advies :+

Daarom was dit voor mij nog een extra reden om jullie ernaar te vragen :)

eyavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:03

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:09

Rambo dry rug, maar blijft wel vuil aan hangen (zaagsel :roll: )

Ik pak in de winter een dikke wollen met hals, maar alleen als het moet, gebruik vaker het solarium.

In de zomer de Rambo techni waffle cooler.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:01

Ik gebruik amper meer een zweetdeken, gewoon lekker uitstappen, dan zijn ze op de huid wel droog en weer op temperatuur.

Wil je wel eentje, dan zou ik eerst kijken naar de pasvorm en welk merk jouw paard het beste past.
Voor de mooi zou ik persoonlijk best een eskadron willen, om even een voorbeeld te noemen, maar die past totaal niet op mijn paard qua pasvorm.
Ik heb eentje van Bucas, omdat die gewoon het allerbeste past en in de winter een onderdeken met staydry voering die ik onder de buitendeken leg

0259

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:56

Inderdaad die van Bucas. Die hele dunne zweet dekens vind ik niet zo nuttig, dan kun je net zo goed geen deken op leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 22:05

Ik gebruik hem echt weinig, maar heb gewoon een ouderwetse wollen deken. Niet heel fancy, maar doet z’n werk goed. :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:12

Vroeger ging mijn voorkeur uit naar een wollen zweetdeken, voor het paard prima, maar daarna droogt het langzaam.
Nu zweer ik bij thermatex dekens, lichter, ademend, nemen goed zweet op en drogen ook weer vrij snel.
Ik heb ook wel eens een fleece deken gekocht, prettig geprijsd en het zag er leuk uit, maar eigenlijk was dat weggegooid geld.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:24

Absoluut wol!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:32

Rambo dry rug (de Supreme (blauwe) versie, daar blijft geen stro en zaagsel aan hangen) gebruik hem het hele jaar door. In de winter na training en in de zomer na het wassen wanneer er geen zon is om in op te drogen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:42

Een doodgewone wollen (mensen)deken werkt perfect. Op een gegeven moment is de buitenkant helemaal nat en eronder is het paard warm en droog. Ik was helemaal verbaasd over het effect.
Ik had voor een prikkie een bedrukte deken voor mijn paard gekocht, die kennelijk niet afgenomen was. Heb er veel plezier van gehad. Omdat wollen dekens best duur zijn, gebruikte ik voor de pony een gewone mensendeken, eventueel met een dunne katoenen zomerdeken erover om hem op zijn plek te houden.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:35

xRoossie95 schreef:
Ik heb deze;
https://www.agradi.nl/amigo-jersey-met- ... 45-195.htm

Vind m echt super fijn drogen. Heel snel en is ook een lekker stofje. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee :o

Ja, deze heb ik ook en is heel fijn :) . Eigenlijk de enige waar hij echt droog van wordt binnen korte tijd. Gebruik hem in de zomer ook op de trailer als transportdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:06

Ik heb een rabo bank wollen deken van de stal eigenaresse in m'n handen geduwd gekregen. Fijne deken is het zeker. Er naast heb ik een ej zweetdeken met buiksingels. Die is ook prima.