Ik ben niet iemand die nog snel wat op bokt vraagt want over het algemeen kom er zelf wel uit nu even niet.
Door operatie kan ik even tijdelijk zelf mijn paard niet rijden of verzorgen. Nu heb ik een hele fijne ruiter die de springles rijd met mijn merrie. Maar die zit met een klein probleempje nu.
De merrie is vrij heftig en fanatiek en kan heel sterk worden. Ik ben zelf handig genoeg om dat op te lossen maar de huidige ruiter is dat net niet. Dat resulteerd in een te sterk paard die op de sprong afknalt.
Nu gaan we woensdag samen even dressuurmatig aan de gang zei erop ik op een stoel aanwijzingen geven want kan en mag niks nu. Maar vroeg me af of de oplossing niet zit in een ander bit voor 1 keer.
Puur om het de ruiter iets makkelijker te maken. Paard is verder heel braaf maar dus net wat te vlug eigenlijk nu.
Ze loopt nu met een simpel dubbelgebroken bustrens met een vrij korte martingaal .
Ik heb verschillende bitten liggen dus kan veel proberen. Of zeggen jullie laat ze maar sterk zijn en pak het zelf weer beter op straks? Wil puur de ruiter helpen door paard wat minder sterk te laten zijn.
Terug naar de basis.. Als paard bij jou wel braaf en niet sterk is dan ligt het probleem bij de ruiter en niet het paard.. dat los je niet op met een sterker bit, dat is niet fair.
Bedankt voor de reacties. Ik kijk even aan hoe het vanavond gaat na wat begeleiding vanaf de grond . Niet springen is een lastige. Ik wil juist dat ze loopt on het ritme erin te houden nu ik zelf niks kan. Het gaat niet hoog zeker onder de meter en het is niet zo dat er helemaal geen controle meer is .
Dressuur rijden is toch ook lopen? Een springpaard springt niet 7 dagen in de week. Dressuur is de basis. Het geeft niks als hij even niet spring. Een getalenteerd paard pakt dat zo weer op. Nu, met fout gereden worden, heb je er ook niks aan, aan die springtraining.
little_birdy
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-20 17:45
Sorry verkeerd verwoord . Loopt in de springles 1 x per week om dat ritme te houden Ben het verder met de meeste eens hoor geen zorgen. Wil het beste voor mijn paard .
Ik snap wel dat TS het prettig vindt als het paard een beetje ritme blijft houden in het springen. Ik ben niet persé tegen een wat sterker bit gebruiken. Wanneer de ruiter met een lichte ophouding het wel voor elkaar kan krijgen om dan rustig rond te springen is dat m.i. beter dan hangen met een simpeler bit. Een paard heeft straks snel genoeg in de gaten dat jij er weer op zit, en weer op het normale bit gereden kan worden. Welk bit hangt er nu in?
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 29-01-20 17:57
Ach als ze het kunstje eenmaal kennen is 1 keer per week echt niet nodig hoor. En daarnaast, dan is het altijd nog beter als ze gereden worden door iemand die het goed doet in plaats van iemand die er net niet handig genoeg mee is. Als het fout gaat en het vertrouwen is weg heb je er uiteindelijk meer werk mee. Ik zou dus voorlopig het springen laten, tot je iemand hebt die het wel op de juiste manier aan kan pakken. Tenzij je zelf erg veel vertrouwen hebt in de geboden begeleiding.
little_birdy
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-20 18:09
Een simpel dubbel gebroken dunne bustrens. Ik heb even goed de filmpjes nagekeken die gemaakt zijn en ben al achter een deel van het probleem gekomen denk ik zo . Stukje houding en meegeven boven de sprong
Deze optoming met martingaal dan
Ik ben er in principe zelf ook bij tijdens de les dus mocht ik het idee krijgen dat het echt niet gaat dan kan ik altijd zeggen stop maar. Het gaat ook best wel alleen paard is net te sterk soms