Advies nodig, welk hoofdstel of kaptoom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snnah

Advies nodig, welk hoofdstel of kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 12:33

Hallo iedereen,
Zoals de titel al zegt heb ik even een beetje hulp nodig met het uitzoeken van een hoofdstel. Ik zie even door de bomen het bos niet meer.
Voor mijn jonge merrie ben ik opzoek naar een hoofdstel en/of kaptoom. Ze is nu ruim 2,5 en ben nu aan het oriënteren voor een hoofdstel en/of kaptoom waarmee ik vanaf de grond met haar ‘aan de slag’ kan over een half jaar/jaar. Met aan de slag gaan bedoel ik 1x of 2x in de week wat grondwerk van maximaal een kwartiertje.
Uiteraard wil ik bitloos beginnen, maar uiteindelijk wil ik haar zowel met als zonder bit kunnen rijden als ze uitgegroeid is. Om te zien wat voor ons het beste werkt.
Wat ik zoek is een hoofdstel/kaptoom die zowel met als zonder bit zou kunnen. Maar welke is nu echt vriendelijk, en waar moet ik op letten met passen. Ze heeft namelijk een erg lang en smal hoofd, een lichte ramsneus en stevige kaken. De micklem heb ik al is geprobeerd, die vind ze niet prettig.
Hopelijk kan iemand hier mij helpen, wil je meer weten, vraag maar raak.

Drico

Re: Advies nodig, welk hoofdstel of kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:56

Ik ken eigenlijk alleen de Micklem welke zou voldoen aan je eisen.

Wel zou een optie kunnen zijn om het van Biothane te laten maken, maar dan krijg je het niet anatomisch gevormd.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:14

Ik heb deze van de Kramer, super fijne kaptoom/hoofdstel! Oogt misschien een beetje groot en lomp, maar bij mijn paard werkt het erg fijn. Mijn paard heeft ook een ramsneus.

Kan zowel met bit, als bitloos en natuurlijk ook gewoon als kaptoom

Afbeelding
Afbeelding

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:39

Ik zou naar equizaum kijken. Ik heb een losse kaptoom neusriem die ik met beleren aan een halsterconstructie hoofdstel zoals Barefoot die heeft had. Later heb ik een gewoon hoofdstel genomen en de bakstukken voor de neusriem vervangen voor bakstukken met de kaptoomneusriem eraan en aan de andere bakstukken een bit. Daar rij ik nog steeds mee rond. Maar die had ik zelf gemaakt dus daar kan ik je verder niet naar een verkooppunt sturen.

Snnah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 14:45

@sas_mon heb je toevallig een foto van hoe jij het heb?
@HopeDreamer ik had die ook al gevonden, neusriem lijkt mij erg prettig doordat die breder is. Enkel snap ik het nu van de twee keelriemen niet.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:40

Snnah schreef:
@sas_mon heb je toevallig een foto van hoe jij het heb?
@HopeDreamer ik had die ook al gevonden, neusriem lijkt mij erg prettig doordat die breder is. Enkel snap ik het nu van de twee keelriemen niet.

De "gewone" keelriem kan je er gewoon afhalen. Die gaat bivenlangs door een lus (en door de frontriem) dus als je die er af wilt kan dat ook gewoon :)

Ik vind deze super prettig! Bij mijn paard schuiven sidepull hoofdstellen vaak, maar deze niet.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:46

Ik heb die van Harry's Horse en die is echt ideaal voor een leuke prijs.
Is zowel een kaptoom als hoofdstel en is prima van kwaliteit en neusriem is mooi zacht.

Als je er 2 setjes teugels aanhangt kun je ook sturen op de neusriem met eventueel de teugels+bit voor het geval dat. En als je wil kan je uiteraard ook geheel bitloos.

https://www.agradi.nl/harrys-horse-kaptoom-hoofdstel-leder-full.htm

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:56

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:49

Afbeelding
Vergeet even het mutsje en het gebrek aan frontriem. En bovenop de neus zit ook nog een ring. Maar in de neusriem zit versteviging zodat ie niet draait.

Jolijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:48

Ik gebruik de rambo micklem, maar ik vind de kaptooms van dabo design ook heel fijn

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:27

maitestar23 schreef:
Ik heb die van Harry's Horse en die is echt ideaal voor een leuke prijs.
Is zowel een kaptoom als hoofdstel en is prima van kwaliteit en neusriem is mooi zacht.

Als je er 2 setjes teugels aanhangt kun je ook sturen op de neusriem met eventueel de teugels+bit voor het geval dat. En als je wil kan je uiteraard ook geheel bitloos.

https://www.agradi.nl/harrys-horse-kaptoom-hoofdstel-leder-full.htm

Deze heb ik ook inderdaad voor mijn jonge paard. En ook kort met dubbele teugels gebruikt als overgang van aan de hand werken (op kaptoom) naar erop (met bit). Voor een leuke prijs een fijn hoofdstel met soepel leer. Waarschijnlijk ga je naar verloop van tijd toch kiezen tussen wel of geen bit en dan kun je dan ook investeren in een definitief hoofdstel.