Ik heb een Engels volbloed merrie, waar ik al eventjes over na aan het denken ben wat te doen qua hoofdstel, vandaar deze vraag.
Info:
Merrie, wordt in april dit jaar 13.
Paard heeft als 2/3/4/5 jarige op de renbaan gelopen, daarna op de weide beland en februari 2017 heb ik haar zo gekocht. Heeft wat schade in de mond en op de tong van eerder gebruikte bitten, maar geen ernstige problemen. Ze is altijd wel wat 'kopschuw' geweest, en heeft een aantal keer flink haar achterhoofd gestoten. Hier is bij het keuren naar gekeken, en hier heb ik later nog een osteopaat en cranio sacraal therapeut naar laten kijken. ze is hier voor behandeld, en dit is extreem verbeterd, waardoor je het bijna niet meer merkt.
Na zelf wat geprobeerd te hebben qua bitten, een bitfitter ingeschakeld, en daar kwam een Trust inno sense bustrens met tongboog uit. Dit was een enorme verbetering en hier ben ik nog steeds erg blij mee.
Het gaat om dit bit, maar dan met vaste ringen.

Verder heb ik op aanraden een PS of Sweden High Jump revolution gekocht, aangezien deze helemaal anatomisch is en haar goed zou passen. Ook dit was een hele verbetering.
LET OP: dit is niet het huidige bit, maar wel het hoofdstel

Nu zijn we weer een tijdje verder, en ben ik aan het twijfelen of dit wel hét hoofdstel voor haar is. door de schade zal ze altijd onrustig blijven in de mond, in de vorm van open en sluiten. Zoals vermeld heb ik hier regelmatig en veel verschillende mensen naar laten kijken: dit is geen medisch probleem, maar iets wat ze zich zelf heeft aangeleerd/gewent.
Vergeleken met toen ik haar kocht is ook dit goed verbeterd, maar natuurlijk wil ik het haar zo fijn mogelijk maken.
Zelf zat ik te denken naar een hoge neusriem zonder sperriem, gedachte erachter is dat ze dus zo goed als helemaal geen druk meer krijgt bij het openen van haar mond. Wel is het belangrijk dat het hoofdstel een goed anatomisch gevormd kopstuk heeft, aangezien ze duidelijk aangeeft dit fijner te vinden dan een standaard recht kopstuk.
Gaat hier om te hoogte / soort neusriem, niet om het hoofdstel zelf

Bitloos heb ik geprobeerd ( sidepul, hackamore, kingekruist, kaakgekruist ) maar dit blijkt geen goede oplossing.
Hoor graag jullie mening en aanraders!!
Edit: fotos toegevoegd.