Schuurplek teugel (?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xRoossie95

Schuurplek teugel (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 17:31

Mijn paard is geschoren een heeft een kale plek die steeds groter word.
Afbeelding
Afbeelding

Met rijden zit daar af en toe de teugel, maar ook hele stukken met rijden zit de teugel lager / hoger. Toch gok ik wel dat de teugel de boosdoener is? Heeft iemand hier ook ervaring mee? Tips wat ermee te doen om het minder erg te maken?

We hebben een onderlegger voor hoofdstel / halster geprobeerd maar dat schuift net zo hard weer weg ondanks onze goede pogingen om het goed vast te maken :')

DreamB

Re: Schuurplek teugel (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:32

misschien een bontje om de teugel heen? als het niet goed blijkt zitten een stiekje er omheen?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:32

Je hebt speciale teugel bontjes voor dit soort problemen, bedoel je dat met onderlegger?
https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... es-lamsvel

Je zou ook nog eens naar je teugels kunnen kijken, die geweven springteugels schuren waarschijnlijk meer dan gladde dunne dressuurteugels.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:36

precies daar heb ik het over! je kan ook bontjes van een losse bontset(voor je halster) doen, ook een optie om een tijdje met touwteugels(zijn meestal wat zachter) kunnen proberen te rijden

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 17:52

Oh dat daar speciaal een bontje voor was wist ik niet DaisyDarling! jeetje wat is dat lelijk :') Misschien wel een idee om anders aan te schaffen.. Al hoop ik eigenlijk zelf iets te kunnen maken, maar als dat niet lukt is het goed om deze te onthouden! :D

Wij hadden het inderdaad geprobeerd zoals Spikeandjax zegt, met elastiekjes vast gezet, maar doordat dat bontje korter was dan die hierboven genoemd verschoof die steeds zo dat ie niet meer goed zat..

Touwteugels heb ik ook wel, maar dat zijn dan met van die clipjes aan het uiteinde. Om met een halster te rijden bijvoorbeeld. Weet niet of dat te beweeglijk is voor aan het bit?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:20

is je paard erg gevoelig met het bit in zijn mond? rijd er zelf heel vaak mee en geen problemen(heb overgevoelige handen en handschoenen vind ik verschikkelijk)

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 18:29

Niet heel gevoelig denk ik. Is misschien wel het proberen waard. Ze liggen er toch, als ie het niet fijn vind kan ik ook meteen weer terug wisselen

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:30

idd, ik zou lekker proberen :j
zijn er ook in een paar seconden van af te halen wat voor mij heel fijn is, martingaalringen er uit om zonder zadel te kunnen rijden, zonder teugels rijden(ja, dat doe ik regelmatig :D )

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:10

Herkenbaar, speknek van die van mij had dat ook in januari, dat jaar nog laat geschoren. Haar word van slechte van kwaliteit(het moet immers snel de rui in) en dan de tegels erover met rijden was bingo! (overigens had die van mij echt overal schuurplekken van van alles(dekens/halster etc) toen.

Oplossing voor mij was simpel, iets eerder voor het laatste scheren(en niet meer eind december) vanaf toen nooit meer last gehad!

Hier zie je ze duidelijk!
Afbeelding
Afbeelding

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 15:11

Oh bij die van jou is het inderdaad nog wel wat erger! Ik heb hem niet heel laat geschoren denk ik zo; op 23 oktober. Dus ben bang dat nog eerder voor mij niet gaat werken..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:18

Naast voorgaande tips heb ik ook nog de tip gekregen om lijnzaad bij te voeren om de conditie van de huid en vacht te verbeteren.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 15:36

Lijnzaad voer ik ook al :') :Y) (Wel als lijnzaadolie, zou dat uitmaken?)
Maar wel bedankt voor alle tips!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:38

xRoossie95 schreef:
Oh bij die van jou is het inderdaad nog wel wat erger! Ik heb hem niet heel laat geschoren denk ik zo; op 23 oktober. Dus ben bang dat nog eerder voor mij niet gaat werken..

Nog eerder scheren heeft dan inderdaad geen zin... Moet wel zeggen dat de huid en haar kwaliteit beter word van bv biotine/olie etc. Geen oplossing waar je nu dit jaar nog echt veel profijt aan gaat hebben maar voor volgend jaar wel iets om bij na te gaan denken.

Voor nu word het dan toch een soort van "pappen en nathouden" dus overleven tot het zomer velletje weer terug groeit. Wat bij mij ook wel goed hielp was de kale huid(en omliggende stuk) lekker smeren met vet spul(uiercreme/zalf, vasaline etc). Zo werd de huid niet te stug.(met kans op echt openschuren) Het is bij die van mij ook nooit open geweest, hij was alleen kaal :')

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 15:39

Oh ik dacht ergens gelezen te hebben dat vettigheid erop smeren juist de huid 'week' maakt en je het daardoor verergert. Maar bij jou hielp dat dus wel dieseltje09?

Bij mij (tot nu toe) ook alleen kaal gelukkig. Maar de vlek word wel steeds groter (en lelijker) :')

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:41

xRoossie95 schreef:
Oh ik dacht ergens gelezen te hebben dat vettigheid erop smeren juist de huid 'week' maakt en je het daardoor verergert. Maar bij jou hielp dat dus wel dieseltje09?

Bij mij (tot nu toe) ook alleen kaal gelukkig. Maar de vlek word wel steeds groter (en lelijker) :')

Klopt, gewoon een klein dun laagje, beetje soepel houden, smeerde ook niet dagelijks dikke lagen. Je wil het inderdaad weer niet te week maken.

Ach en dat het niet zo charmant staat, wees blij dat je dan niet zo'n lichte zoals die van mij hebt :+
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 09-01-20 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 15:43

Ah duidelijk, thnx :o

Eigenlijk flauw he? Bij die van jou lijken de schuurplekken heel donker en bij die van mij juist heel licht :')

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:50

xRoossie95 schreef:
Lijnzaad voer ik ook al :') :Y) (Wel als lijnzaadolie, zou dat uitmaken?)
Maar wel bedankt voor alle tips!

Nee hoor, dat is helemaal prima.

Is het trouwens aan beide kanten of aan 1 kant? Want we hebben een pony op stal, die had vorig jaar aan 1 kant zo'n schuurplek maar dat was gewoon omdat ie scheef was. Tijdelijk opgelost met een teugelbontje maar die dingen blijven idd niet erg goed zitten. Inmiddels is de pony een stuk rechter en is er geen schuurplek meer ontstaan.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 15:55

1 kant is veel erger maar de andere kant begint ook langzaamaan steeds kaler te worden.
Dat die ene kant veel erger is komt inderdaad ook wel door zijn scheefheid. We zijn hard aan het trainen om hem rechter te krijgen, maar hij loopt zo graag over z'n schouder weg ook :') Zo'n kale plek drukt je wel weer met de neus op de feiten, dus nog harder oefenen :j

Maar ik heb het idee dat als ie recht(er) zou lopen hij nog steeds kleine kale plekjes zou hebben op beide kanten.. Maar misschien ook niet, al is dat helaas ook niet iets waar we dit jaar nog achter gaan komen

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:21

xRoossie95 schreef:
1 kant is veel erger maar de andere kant begint ook langzaamaan steeds kaler te worden.
Dat die ene kant veel erger is komt inderdaad ook wel door zijn scheefheid. We zijn hard aan het trainen om hem rechter te krijgen, maar hij loopt zo graag over z'n schouder weg ook :') Zo'n kale plek drukt je wel weer met de neus op de feiten, dus nog harder oefenen :j

Maar ik heb het idee dat als ie recht(er) zou lopen hij nog steeds kleine kale plekjes zou hebben op beide kanten.. Maar misschien ook niet, al is dat helaas ook niet iets waar we dit jaar nog achter gaan komen

Niet om je ongerust te maken, ik had ze aan beide kanten net zo erg := (Maar inderdaad wel een hele goede om te zien hoe recht je paard is, niet de meest mooie manier, maar het is wel een manier :') )Maar goed wat ik al zei, ik had ze ook op zijn hoofd bij het kopstuk, bij de bakstukken, op de borst, schouder, bij de singel, waar mijn been kwam, waar de ringen/clips van de bilriemen van de deken zaten, Overal dus :')

Afbeelding

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:34

heyy, al wat geprobeerd? ben ondertussen best benieuwd wat ja al hebt gedaan :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:44

Ons paard heeft ook van die kale plekken maar dan van het dekje. Haren van de wintervacht schijnen sneller te breken omdat ze hol zijn van binnen. Dat icm met zijn ruime bewegingen zorgt voor precies 2 kale plekjes. Hij is er niet gevoelig op. Wij spuiten nu anti klit. Klinkt maf, maar helpt goed :j daardoor heb je minder wrijving.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:13

Onder het zadel lijkt het bij ons inderdaad nu ook een beetje te komen :n
Voor z'n hals hebben we maar de bontjes van Ooteman besteld

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:05

Anti klit. Echt waar, dat is de oplossing.