Schuurplekken door singel, singelbontje de oplossing?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_14

Schuurplekken door singel, singelbontje de oplossing?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 18:13

Hoihoi,

Ik heb sinds kort een MSFC singel aangeschaft voor mijn haflinger. Ik reed hiervoor met een simpele neopreen singel, maar hierdoor werd het zadel snel naar voren geschoven dus raadde mijn zadelmaker de MSFC singel aan, daarnaast kreeg ze ook steeds meer singelnijd dus leek mij het proberen waard!

Afbeelding

Nu heb ik deze singel enige tijd in gebruik en krijgt ze schuurplekken in haar 'oksels' zegmaar. (ondanks dat het leer echt boterzacht is) Ze heeft heel weinig ruimte bij haar schouders waardoor dit al snel een probleem is... Momenteel is ze ook geschoren en krijgt ze ook schuurplekken bij de teugelplek, deken, etc. ik verwacht dus dat wanneer ze weer wat vacht ontwikkelt het probleem is opgelost. Maar nu ben ik toch opzoek naar een tijdelijke oplossing!

Nu vroeg ik mij af of hier mensen ervaring hebben met singelbontjes, of dit werkt, en zo ja welke _/-\o_ en zou deze passen bij mijn singel?

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:45

Mijn ervaring is dat het niet werkt. Mijn merrie had in de verhaarperiodes ook steeds schuurplekken in de oksels van zo’n singel.
Met of zonder bondje het bleef. Uiteindelijk terug naar de simpele rechte singel en de plekken bleven weg.

Voor het schuiven hielp bij mij een andere zadelmaker. Deze heeft het zadel anders gevuld en daardoor lag het perfect stil

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 21:53

Domino_2006 schreef:
Mijn ervaring is dat het niet werkt. Mijn merrie had in de verhaarperiodes ook steeds schuurplekken in de oksels van zo’n singel.
Met of zonder bondje het bleef. Uiteindelijk terug naar de simpele rechte singel en de plekken bleven weg.

Voor het schuiven hielp bij mij een andere zadelmaker. Deze heeft het zadel anders gevuld en daardoor lag het perfect stil

Ah dankjewel! Daar heb ik wat aan! Ik twijfel inderdaad ook om een andere zadelmaker naar mijn zadel te laten kijken maar hangt vaak weer zo'n hoog kostenplaatje aan, maar ze is ook gewoon super rond en recht qua bouw dus veel zadelmakers zeggen dan dat ik naar op maat zadel gemaakt moet... |( Gebruikte jij dan een neopreen singel? En in de zomer kreeg ze geen schuurplekken?

MyWishMax

Re: Schuurplekken door singel, singelbontje de oplossing?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:58

Ik heb ook zo'n soort singel, maar meer omdat de singelplek niet op één lijn ligt met singelstoten door de liggen van de schouders. Mijn zadel blijft keurig liggen, ook met een normale singel. Maar eens in de zoveel tijd komt er aan 1 kant een kaal plekje, gaat niet open, maar schuurt dan wel kaal. In die periodes zit er een stukje bont van 10 cm omheen op die plek. Als het weer vol haar zit, kan die er weer af. Soms een paar weken, soms maanden.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:03

Singelbontje/bontsingels.. drama met singelplekken hier.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:07

Toen ik mijn pony kocht had hij snel plekjes van vanalles, dus toen heb ik meteen maar een bontsingel gekocht, voordat we überhaupt begonnen waren met rijden. Hij heeft veel plekjes gehad, maar nooit door zijn singel

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:53

Tanja_14 schreef:
Domino_2006 schreef:

Ah dankjewel! Daar heb ik wat aan! Ik twijfel inderdaad ook om een andere zadelmaker naar mijn zadel te laten kijken maar hangt vaak weer zo'n hoog kostenplaatje aan, maar ze is ook gewoon super rond en recht qua bouw dus veel zadelmakers zeggen dan dat ik naar op maat zadel gemaakt moet... |( Gebruikte jij dan een neopreen singel? En in de zomer kreeg ze geen schuurplekken?

Ik gebruik nu een neopreen singel ja. Ik heb trouwens op een zeer rondgeribte, buikige merrie een Torrowgood dressuurzadel liggen. Is nu perfect aangepast.

In de zomer had ze wel kale plekken, maar geen wondjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:59

Mijn oude bijrijd paard had tijdens de verhaarperiodes altijd echt bijna wondjes van de singel. Dit was gewoon op te lossen met een bontje om de singel. Dit was trouwens met gewoon een neopreen singel.

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 11:25

Domino_2006 schreef:
Ik gebruik nu een neopreen singel ja. Ik heb trouwens op een zeer rondgeribte, buikige merrie een Torrowgood dressuurzadel liggen. Is nu perfect aangepast.

Ah wat grappig, ik heb ook een thorowgood dressuur op die van mij liggen! Welke zadelmaker heb jij als ik vragen mag?

Bedankt iedereen voor de reacties! Als ik het zo lees zou ik het dus eventueel wel gewoon kunnen proberen!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:03

Deze singel is te breed (de uiteinden bij de gespen)
Met een bontje maak je het nog breder.

Wat hier eigenlijk bij alle buikige/barokke paarden werkt is de E-motion singel van Harry's horse. Mooi smal en er zit elastiek in.
Kost iets van 25 euro (gaat ook geen heel leven mee)

De Prolite narrow is ook nog een aanrader, maar is wel weer iets breder

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 12:19

Nibbit schreef:
Deze singel is te breed (de uiteinden bij de gespen)
Met een bontje maak je het nog breder.

Wat hier eigenlijk bij alle buikige/barokke paarden werkt is de E-motion singel van Harry's horse. Mooi smal en er zit elastiek in.
Kost iets van 25 euro (gaat ook geen heel leven mee)

De Prolite narrow is ook nog een aanrader, maar is wel weer iets breder

De wondjes zitten niet bij het uiteinde maar juist veel lager, daar waar de singel op zijn smalst is zegmaar. Heb een soortgelijke singel zoals die van Harry's horse maar dan voor mijn springsingel maar ik ervaar dat je dan maar blijft aansingelen omdat het elastiek te elastisch is zegmaar… Met deze singel merk ik dat het elastiek aanzienlijk beter houdt. Hebben jullie daar geen last van?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:39

Maar een soortgelijke is niet dezelfde ;)
Ik heb ook wel andere merken gehad maar dat was het ook allemaal net niet.
Bij de HH zit het elastiek er in, dus niet aan de uiteinden, je kunt het met de hand amper uitrekken.

Ik hoop dat je gauw de oplossing vindt!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:13

BR anatomische singel met bont , loste het bij mijn paard op.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:12

Mijn paard kreeg ook altijd schuurplekken in de zomer als haar vacht dunner is. Nu gebruik ik in die periode de singel van lemieux met bont. Daar krijgt ze geen schuurplekken meer van.

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 17:37

Nibbit schreef:
Maar een soortgelijke is niet dezelfde ;)
Ik heb ook wel andere merken gehad maar dat was het ook allemaal net niet.
Bij de HH zit het elastiek er in, dus niet aan de uiteinden, je kunt het met de hand amper uitrekken.

Ik hoop dat je gauw de oplossing vindt!

Haha nee maar wel van HH maar geen dressuursingel zegmaar haha! Dankjewel!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:48

Nibbit schreef:

Ik werk bij HH maar hoor inderdaad HEEL vaak dit van alle kanten!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:05

astridastrid schreef:
Nibbit schreef:

Ik werk bij HH maar hoor inderdaad HEEL vaak dit van alle kanten!

Ah dan heb ik nog een tip voor HH.
Het randje, biesje wat er omheen zit is stug en knapt heel snel (en dan wordt het scherp)
Als dat biesje elastischer zou zijn zou beter zijn!

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:24

Ik rijd zelf met een banaansingel van christ, zijn niet heel breed, wel fijn schapenwol, geen wondjes meer sinds ik die heb. :-)

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:11

Tanja_14 schreef:
Domino_2006 schreef:

Ah wat grappig, ik heb ook een thorowgood dressuur op die van mij liggen! Welke zadelmaker heb jij als ik vragen mag?

Bedankt iedereen voor de reacties! Als ik het zo lees zou ik het dus eventueel wel gewoon kunnen proberen!

Ik ben zeer tevreden over Van Rijs. Zij zijn degene die mijn zadel echt goed passend hebben gekregen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:49

Wat bij mij werkt tegen schuurplekjes is uierzalf in de oksels smeren of glansspray zodat de vacht heel glad is en het niet schuurt (als je paard ziek veel zweet werkt uierzalf beter dan glansspray). Van uierzalf wordt je singel wel vies, maar ik kreeg het er altijd wel weer gewoon af. Ik heb altijd korte periodes in het voorjaar dat de vacht poreus is en mijn paard schuurplekjes krijgt.