Kortste zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Kortste zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 12:57

Hey bokkers,

Ik heb op dit moment een wintec dressuur op mijn pony liggen, maar twijfel soms of het niet toch een tikkeltje te lang is. Ik heb zelf wel een 17 inch zitvlak nodig.

Wie heeft er ideeën voor kortere zadels? Boomloos valt af door haar bouw.

Hier onder een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

(ik had nog geen dressuur dekje)
Afbeelding

De enige foto's van opzij zijn stills uit een draf filmpje, maar het geeft een idee.

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Re: Kortste zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:58

Zadel oogt mij zeker niet te lang. Maar ik vraag me af of de juiste boommaat erin zit.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 13:01

Saaams schreef:
Zadel oogt mij zeker niet te lang. Maar ik vraag me af of de juiste boommaat erin zit.

Waarom vraag je je dit precies af? Deze boommaat is opgemeten door een zadelpasser waar hier op stal goede ervaringen mee zijn.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:08

Als er een zadelpasser is wezen kijken naar de combinatie van dit paard en dit zadel, dan zou een goede zadelpasser zeker gezegd hebben als dit zadel te lang is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:10

Het zal erom spannen of hij te kort is, denk ik.
Ik vind jouw billen wel te groot voor dit zadel...
Voor mijn pony met zeer korte rug ben ik van dit wintec zadel naar een tekna dressuur zadel gegaan. Is korter en heeft ook een vlakkere zit, zodat je wat meer ruimte hebt in 17 inch.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:12

Saaams schreef:

Eens.

Op de eerste paar foto's helt het zadel naar voren. Zou betekenen dat de boommaat te wijd is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:13

upendo schreef:
Saaams schreef:

Eens.

Op de eerste paar foto's helt het zadel naar voren. Zou betekenen dat de boommaat te wijd is.

Mee eens!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:18

Zadel lijkt 2 x niet passend. Maar op de foto dat het zadel naar voren helt lijkt het paard ook danig minder qua conditie /dunner dan op de foto die aan de zijkant genomen is. Hier had al een zadelpasser aan te pas moeten komen omdat het paard zo afgevallen is . Ws is het ook wel te klein voor jou maar dat kun je pas goed zien als je er naast staat . Probleem is dat als je eigenlijk zelf een te hoog gewicht hebt of eignrlijk te groot bent voor een paard je erg moeilijk nog een passend zadel vindt wat niet te lang is dus dan is voor het een passer kiezen uit 2 kwaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:19

Zadel is prima hoor. Vind het ook niet te lang.

Ik heb zelf een paard dat max 17.5 inch kan hebben. Maar heb zelf echt wel 18 nodig. Dit is opgelost met een zadel met kortere kussens dacht ik, waardoor het zadel wel achter de laatste rib ligt. Dus mocht je toch een "korter" zadel willen kun je daar aan denken.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:20

Ik denk dat ik er misschien zelfs wel een 17.5 op zou durven zetten. Zadel oogt kort namelijk.

Maar ben geen zadelmaker ;) verder wel eens dat t zadel naar voren kiept

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 13:21

Ik heb nog even verder gezocht en een foto gevonden waarop we stil staan.

Afbeelding

Verder zal ik de zadelmaker nog eens vragen of hij langs wil komen betreffende de boommaat.

Ik ben misschien wat aan de grote kant, maar te zwaar ben ik zeker niet met mijn 65 kilo. Ik heb gewoon helaas een wat voller achterwerk :')
Laatst bijgewerkt door Nala op 07-01-20 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:22

Nala schreef:
Ik heb nog even verder gezocht en een foto gevonden waarop we stil staan.

[ [url=m/YPDKDK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder zal ik de zadelmaker nog eens vragen of hij langs wil komen betreffende de boommaat.

Ik vind het zadel voor jou wat te klein ogen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 14:40

Ik ga in ieder geval de zadelmaker contacteren voor de boommaat

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:43

Ik denk dat het zadel voor jou nog past hoor. Zeker op de laatste foto vertekent je jas wat, maar zit je zeker niet op de lepel.

Zou alleen, als dat kan, kijken naar je beugelophanging/beugellengte, aan de voorkant komen je knieën over je zweetblad heen.

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:48

Thorowgood en dan de cob versie is mij aangeraden

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 14:56

upendo schreef:
Ik denk dat het zadel voor jou nog past hoor. Zeker op de laatste foto vertekent je jas wat, maar zit je zeker niet op de lepel.

Zou alleen, als dat kan, kijken naar je beugelophanging/beugellengte, aan de voorkant komen je knieën over je zweetblad heen.

Dit is inderdaad een werkpuntje bij mij ja. Bij het aansporen trek ik mijn benen op, maar daar wordt hard aan gewerkt :j
De beugelophanging is helaas niet verplaatsbaar, en veel langere beugels vind ik niks voor buitenritten :o

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:07

Heb je er ook mee gereden toen je zadelpasser er was?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 15:11

Ja ik heb er mee proefgereden.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:44

Ik zou eens naar Massimo kijken, die hebben korte zadels.

Of misschien een IJslander zadel?

En je hebt ook nog semi boomloze zadels zoals trekker en hidalgo, die zijn ook kort.
Laatst bijgewerkt door Skessa_ op 07-01-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 15:45

Aan ijslander dacht ik inderdaad ook al!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:48

Massimo heb ik gehad voor mijn superkorte arabier, paste daar heel goed op.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:06

Het korste 17 inch zadel dat ik ooit gehad heb was een 17 inch Prydi, met speciaal ingekorte keilkussentjes, zodat je ook nog steeds het brede drukverdelende van een keilkussen hebt. Dat is een op bestelling gemaakt ijslanderzadel met een draagvlak van ongeveer 38 cm, korter nog dan een massimo, 16,5 inch, die haalde de 40 cm draagvlak. (alles afhankelijk van de rugvorm uiteraard, maar wel gemeten op hetzelfde paard)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 16:10

dianaw33 schreef:
Het korste 17 inch zadel dat ik ooit gehad heb was een 17 inch Prydi, met speciaal ingekorte keilkussentjes, zodat je ook nog steeds het brede drukverdelende van een keilkussen hebt. Dat is een op bestelling gemaakt ijslanderzadel met een draagvlak van ongeveer 38 cm, korter nog dan een massimo, 16,5 inch, die haalde de 40 cm draagvlak. (alles afhankelijk van de rugvorm uiteraard, maar wel gemeten op hetzelfde paard)

Heb je daar toevallig foto's van? En zou ik het prijskaartje mogen weten?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:16

Bij mijn E-pony was destijds mijn Wintec te lang inderdaad, maar dat was wel een 17,5 inch. Toen heb ik een Massimo dressuur met Franse kussens ( die zijn korter dan normale kussens) gekocht en daar een tijd mee gereden. Nu ligt er al weer jaren een Massimo Trail met Franse kussens op, naar volle tevredenheid van zowel paard als mezelf. Beide Massimo's wel met een 17,5 inch zit. Het is een Duits merk, daar heet het Massimo Wandern (FK). De 17,5 inch met FK heeft een dragende lengte van 41 cm. Kleinste verkrijgbare maat is 17,5 inch.
https://www.massimo-sattel.de/index.html

Met de Trail kan je net even wat makkelijker je knieën naar voren doen, waardoor je niet op de kniewrongen komt met je knieën. Ze zijn te krijgen voor smallere en bredere paarden/pony's en de boommaat die zij hanteren is ook nog eens door een geode zadelmaker 2 maten te verkleinen of te vergroten. Ik zou daar toch eens naar kijken als ik jou was.

Ik heb het idee dat op de eerste twee foto's het zadel wat voorover ligt, op de derde ligt het bijna goed, maar lijkt het net wat achterover te liggen. Van de stills uit het filmpje kan ik weinig zien qua zadel en op de laatste foto heb ik het idee dat je te lange benen hebt voor het type zadel. En ja, daar lijkt het ook wel te lang te zijn.
Laatst bijgewerkt door Jet op 07-01-20 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:17

Ik zie dat deze advertentie nog open staat: https://www.bokt.nl/markt/ad/488656/pry ... nder-zadel, dan heb je meteen een indicatie. Het zijn prijzige zadels, handgemaakt op bestelling bij Ideal in Engeland, nieuw boven de 2000 euro en 2e hands vraagt men ook nog vaak de hoofdprijs er voor. En ze zijn niet allemaal zo kort gemaakt als de mijne uiteraard, dat hangt af van het paard waar het voor gemaakt is.