Passier ledervet plakt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRocky

Passier ledervet plakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 11:01

Ik gebruik Passier zadelzeep en ledervet om mijn zadels en hoofdstellen te onderhouden. Op zich fijn spul, maar bij het zadel vind ik dat het, vooral op de singelstoten, lange tijd erg plakkerig blijft na het vetten, wel een paar weken. Ik heb het nagewreven met een katoenen doek, dus het zou volgens mij niet door te veel vet kunnen komen? Zijn er meer mensen die hier last van hebben, of heeft iemand tips hoe ik dit kan voorkomen?

Anoniem

Re: Passier ledervet plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:19

Het is zeep, he, dat moet je wel weghalen met een vochtige doek, anders krijg je dus inderdaad allemaal zeeprestjes.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:35

Het zeep plakt in principe niet al te erg als je gewoon met een vochtig sponsje en een beetje zeep werkt. Dan is het vooral belangrijk om te wachten tot het leer goed droog is van het schoonmaken met het zeep, anders blijft het een soort vochtig (dat sluit je natuurlijk op met direct vet eroverheen). Het kan helpen even met een doek het zadel goed af te nemen na het schoonmaken met zeep.

Ook is het belangrijk om vooral niet teveel vet te gebruiken en mijn zadelmaker zegt zelfs dat je het zadel niet teveel moet poetsen met vet, omdat het leer dan te 'week' oid wordt en daar gaat de kwaliteit niet op vooruit.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 13:58

@nielojram: ik gebruik eerst de zadelzeep (met water), laat het drogen, en vet het daarna in met de lederbalsem van Passier

@mavantos: ik laat het inderdaad eerst drogen, en gebruik denk ik niet te veel zeep. Misschien inderdaad toch te veel vet dan. Te vaak zal het probleem niet zijn, het was nu echt al een tijdje geleden ;-) Een van de twee zadels was wat aan de droge kant, dus was wel echt nodig om in te vetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:04

Ik zou niet weten hoe het kan. Maar er word vaak wel aangeraden alleen vet te gebruiken en geen zeep.

Ik gebruik zelf om leer schoon te maken gewoon wat warm water. En dam vet ik het in. Werkt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:59

Marije_1997 schreef:
Ik zou niet weten hoe het kan. Maar er word vaak wel aangeraden alleen vet te gebruiken en geen zeep.

Dat is vreemd, want dan zou je dus telkens de viezigheid er weer in smeren, met vet, omdat je het niet reinigt.

@TS, vreemd, ik gebruik Stubbenzadelzeep, al jaren, sponsje goed nat en ingezeept, en daarmee maak ik mijn tuig schoon, dan even afnemen met een spons zonder zeep, en daarna met een handdoek.
Ik laat het wel altijd minimaal een dag drogen voordat ik het dan insmeer met vet.
Ik vind de leerverzorgingsproducten van passier niet je van het, maar dat kan ook aan mij liggen, ik ben een poetsfreak ;-)

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:21

Gebruik je de zeep wel volgens beschrijving? Ik gebruik al jaren de producten van Passier en herken dit niet. Mijn tuig is ook allemaal Passier, misschien dat dat ook nog uit maakt.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 11:33

Ik gebruik het zoals beschreven ja. Maar misschien laat ik het dan toch niet lang genoeg drogen, als ik hier lees dat bijv Nielojram het een dag laat drogen. Langer laten drogen en minder vet gebruiken ga ik dus zeker uitproberen. Zijn ook beide Passier zadels overigens, maar denk niet dat dat uitmaakt.

@Nielojram: waarmee vet je in na het schoonmaken met zeep? Spul van Stubben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:36

Nielojram schreef:
Marije_1997 schreef:

Dat is vreemd, want dan zou je dus telkens de viezigheid er weer in smeren, met vet, omdat je het niet reinigt.

@TS, vreemd, ik gebruik Stubbenzadelzeep, al jaren, sponsje goed nat en ingezeept, en daarmee maak ik mijn tuig schoon, dan even afnemen met een spons zonder zeep, en daarna met een handdoek.
Ik laat het wel altijd minimaal een dag drogen voordat ik het dan insmeer met vet.
Ik vind de leerverzorgingsproducten van passier niet je van het, maar dat kan ook aan mij liggen, ik ben een poetsfreak ;-)

Maak het schoon met een doek en warm water. Warm water maakt vaak ook al veel schoon. Zo doe ik m'n tuig, laarzen schoenen etc al jaren. M'n jophurs van denk 10 jaar oud zijn afgetrapt, maar het leer is nog netjes. Nooit zeep gebruikt :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:40

Ik gebruik niet Passier of speciale zadelzeep, maar groene zeep maar het principe blijft hetzelfde.
Emmer vol met wat lauw water, flinke scheut groene zeep er in. Met een sponsje alles goed schoonmaken (met de zachte kant dus je beschadigd niks). Kleine stukken zoals de bakstukken etc gooi ik gewoon in de emmer zodat het wat kan losweken en doe ik daarna met de spons. Wel alles direct met een handdoek af doen, maar niet echt droog droog.
Laat het 1 a 2 dagen drogen (ligt ook aan het weer want het wordt snel vochtig in de ruimte waar het ligt) en vet het daarna lichtjes in.
Dagje laten trekken; weer invetten en dan met een doekje goed na poetsen.
Nooit ergens last van en dan is het ook weer écht schoon :j